آمار بالای تصادفات راکبین موتورسیکلت یکی از دغدغه‌های جدی است که باوجود ۳۶۰ هزار دستگاه موتورسیکلت پلاک شده در سطح شهر نگرانی‌هایی را برای مسئولان در حوزه پیشگیری به وجود آورده است.
کد خبر: ۹۵۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱ 31 March 2021

به گزارش تابناک قم، وضعیت تردد در خیابان‌های قم به‌خصوص تعداد موتورسیکلت‌ها در سطح شهر و عدم پایبندی به قوانین همواره از موضوعاتی است که به اشکال مختلف مطرح و بررسی‌شده است.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم نیز اکثر جان‌باختگان حوادث در قم، موتورسیکلت‌سواران هستند که علت فوت آن‌ها، ضربه به سر است، هرچند علاوه بر ایمنی، گاهی موتورسواری جوانان در سطح شهر نیز معضلات اجتماعی را نیز به دنبال دارد.

به نظر می‌رسد اقدامات سلبی در کنترل موتورسیکلت‌ها در قم نتوانسته تأثیر به سزایی داشته باشد و در حوزه فرهنگ‌سازی و حقوق شهروندی باید تدابیری جدی اندیشید و با روش‌های کارآمدی این معضل را حل کرد، به‌ویژه اینکه اکثر صاحبان موتورسیکلت در قم از اقشار ضعیفی هستند و موتورسیکلت عمدتاً وسیله‌ای برای تأمین معاش است.

بیشتر بخوانید

آمار جانباختگان تصادفات نوروزی استان مرکزی به 10 نفر رسید

آمار تصادفات در جاده‌های آذربایجان‌غربی 51 درصد افزایش یافت

تصادفات جرحی استان زنجان 140 درصد افزایش یافت

سرگرد محمدرضا هاشمی رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور استان قم دراین‌باره اظهار داشت: 55 درصد تصادفات قم از ابتدای سال 1400 تاکنون مربوط به موتورسواران است.

وی تصریح کرد: این رقم از تصادفات بسیار نگران‌کننده است و هر چه به سمت گرما می‌رویم، استفاده از این وسیله بیشتر می‌شود.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک راهور استان قم گفت: بیشتر تصادفات موتورسواران در قم مربوط به عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز و عبور از چراغ‌قرمز و حرکت خلاف جهت مسیر است.

وی افزود: در سرعت‌های غیرمجاز و حرکت‌های نمایشی و تک‌چرخ زدن‌ها نیز تصادفات بدی رقم خورده است و جوانان باید در این زمینه توجه به رعایت نکات ایمنی داشته باشند.

هاشمی تصریح کرد: 72 درصد از ضرباتی که به موتورسوار وارد می‌شود و باعث جراحات و قطع نخاع و مرگ شده به سر و صورت است، پس راکبان کلاه ایمنی را فراموش نکنند، کلاه ایمنی به معنای زندگی و نجات در حوادث و تصادفات است.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار