هشدار به شهروندان قمی
با اینکه همچنان شرایط محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد و همچنین ممنوعیت تردد با پلاک غیر بومی در استان قم پابرجاست، اما شهروندان با دورهمی‌های عیدانه متاسفانه هرروز شرایط را وخیم‌تر میکنند و این مسئله جز سلب آسودگی در روز‌های آتی از خودشان، چیز دیگری را در پی ندارد.
کد خبر: ۹۵۱۷۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵ 29 March 2021

به گزارش تابناک قم، همچنان در حسرت دید و بازدید و نوروز ۹۹ بودیم که بهار ۱۴۰۰ فرارسید و انگار یک سال را زندگی نکرده دور انداختیم. یک سال کرونایی با هزار مشکل اقتصادی و تنهایی و بدون تفریح و با بیماری.

اسفند ۹۸ که ویروس کویید۱۹ به کشور ما راه یافت کسی گمان نمیبرد بهار ۱۴۰۰ هم برسد و همچنان ماسک زده باشیم و نتوانیم عزیرانمان را در آغوش بگیریم. خیال میکردیم اگر چند هفته‌ای در خانه بمانیم و در اماکن عمومی ماسک و مواد ضدعفونی استفاده کنیم واکسن کشف میشود و این قصه هم تمام میشود، اما نشد.

جدا از کشف واکسن، آنچنان که باید رعایت نکردیم، آنطور که باید سفت و سخت به مبل‌ها و تخت‌خوابمان نچسبیدیم، به جز چند ماه اول، در هر مناسبت بازارگردی‌هامان شروع شد و این خطر نامرئی را از یاد بردیم. البته بسیار بودند تعداد کسانی که واقعا خود را مسئول میدانستند و رعایت میکردند.

در شهر مقدس قم مانند باقی شهر‌های ایران و جهان، محدودیت‌های مختلفی گذاشته شد و به سبب همان سختگیری‌ها و البته همراهی همشهریان آمار مبتلایان و جان‌باختگان به شدت افت کرد.

قم یکی از شهر‌های گردشگری ایران محسوب میشود و با قراردادن جریمه برای پلاک‌های متفرقه در استان، در جلوگیری از شیوع بیشتر تلاش شد، همچنین در قرنطینه‌های مهر ماه ۹۹ موفق شد وضعیت قرمز رنگ خودش را به آبی برساند و همچنان هم شرایط مناسب خودش را حفظ کند.

خوشبختانه قمی‌ها آنطور که شنیده میشود بی توجه نیستند و با همکاری موفق شدند چندین ماه شرایط حاد کرونایی شهر خود را از بین ببرند. در تمام این مدت، برنامه‌های مسجد مقدس جمکران و حرم حضرت معصومه (س) برای سلامتی مردم لغو شده بود و با آبی شدن وضعیت شهر این برنامه‌ها فقط در صورت فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌های دقیق و فراوان، جانی دوباره گرفت.

این اوضاع امیدوار کننده ادامه داشت تا نوروز ۱۴۰۰ که متاسفانه کمی شرایط فرق کرد، گویا مردم خسته از لم دادن روی مبل‌ها و بدون شوق و تفریح زندگی کردن، تصمیم گرفتند این نوروز را از دست ندهند و خاطره بسازند.

با اینکه همچنان شرایط محدودیت تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد و همچنین ممنوعیت تردد با پلاک غیر بومی در استان قم پابرجاست، اما شهروندان با دورهمی‌های عیدانه متاسفانه هرروز شرایط را وخیم‌تر میکنند و این مسئله جز سلب آسودگی در روز‌های آتی از خودشان، چیز دیگری را در پی ندارد.

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این باره تصریح کرد: متاسفانه شاهد شیب صعودی کرونا در قم هستیم که به دلیل دورهمی‌ها و مسافرت‌ها است و ما را نگران کرده است.

وی بیان کرد: چند هفته بود که میزان مرگ و میر در استان صفر بود، اما در هفته گذشته متاسفانه به میانگین روزی یک نفر رسیده است.

محمدرضا قدیر یادآور شد: تست‌های کرونا را در قم افزایش دادیم و حتی در برخی از روز‌ها به هزار نفر تست در روز رساندیم و رهگیری بیماری را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون در حال انجام است، افزود: قدرت سرایت ویروس بالا است و اگر مراقبت‌ها انجام نشود، پیک بعدی بیماری را شاهد خواهیم بود.

قطعا زمان زیادی لازم است تا واکسیناسیون برای تمام مردم انجام شود و لذا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تا آن موقع الزامیست و نباید تا آن زمان صرفا وجود واکسن باعث فراموشی و کنار گذاشتن موارد بهداشتی شود، اوضاع و شرایط را باید مثل قبل دید و مثل گذشته برای جلوگیری از شیوع در خانه بمانیم و بهداشت را رعایت کنیم تا مبادا شاهد آمار زیاد مبتلایان و جانباختگان باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار