گزارش دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قم از صرفه جویی 77 میلیون دلاری در بخش صنعت استان با داخلی سازی برخی محصولات مانند قالب کفش و قطعات وسائل برقی حکایت دارد.
کد خبر: ۹۴۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵ 09 March 2021

به گزارش تابناک قم، گزارش عملکرد برنامه های اجرایی تحقق جهش تولید در 9 ماهه سال جاری بخش صنعت استان بیانگر آن است که تعداد 110 فقره پروانه بهره برداری ایجادی با 545 میلیارد تومان اعتبار و اشتغال زایی برای حدود 2 هزار و 470 نفر و همچنین 82 فقره پروانه بهره برداری توسعه ای با 286 میلیارد تومان سرمایه گذاری و اشتغال زایی برای حدود یک هزار و 170 نفر از جمله برنامه های اجرا شده بوده است.

همچنین یکی از راهبردهای این برنامه، توجه ویژه به نهضت ساخت داخل برای رفع تحریم هاست که بر این اساس تجهیز یک نمایشگاه دائمی عرضه محصولات ایرانی توسط اتاق بازرگانی و در منطقه شهرک شکوهیه قم در دست انجام است.

در عین حال شناسایی و داخلی سازی 15 محصول و یا ماده اولیه وارداتی در صنعت استان مانند اتوبوس فرودگاهی، قالب کفش، قطعات ماشین لباس شویی، چرخ گوشت و موتورسیکلت، کاهش واردات و صرفه جویی ارزی به ارزش 77 میلیون دلار را به دنبال داشته است.

و اما رویکرد دیگر در این زمینه، افزایش حجم و ارزش محصولات صادراتی استان به کشورهای همسایه و اوراسیا بوده که تاکنون بخش قابل توجهی از هدف گذاری صادرات 350 هزار تُنی به ارزش 250 میلیون دلار محقق شده که این امر در گزارش بخش صنعت دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین در سال جاری پذیرش و اعزام 8 هیئت تجاری از استان به کشورهای هدف نیز در دستور کار بود که به دلیل شرایط شیوع کرونا در ایران و جهان، امکان اعزام و پذیرش این هیئت های تجاری وجود نداشت و تنها به برگزاری دو نشست مجازی با حضور برخی از تُجّار کشورهای روسیه و عراق بسنده شد.

باید گفت یکی دیگر از رویکردهای صنعت استان در سال جاری به عنوان سال جهش تولید، توسعه و گسترش زیرساخت های تجاری – صادراتی استان مانند تکمیل نمایشگاه های بین المللی استان و نمایشگاه فرش دستباف استان با تکمیل جاده دسترسی و زیرساخت های خدماتی مربوط به آن بوده که این امر با تغییر مجری از نمایشگاه بین المللی ایران به وزارت صمت و سپس واگذارسازی این موضوع به بخش خصوصی در حال پیگیری است.

همچنین در این گزارش، راهبرد مدیریت بازار و توسعه فروش داخلی نیز با دو برنامه ترویج مصرف کالاهای ساخت داخل و همچنین توسعه تجارت الکترونیک از دیگر راهبردهای صنعت استان در سال جهش تولید عنوان شده است.

در عین حال ایجاد و راه اندازی 10 فروشگاه عرضه کالاهای ایرانی در صنوف مختلف استان و برگزاری برخی نمایشگاه های مجازی در شرایط کرونایی در کنار تلاش برای راه اندازی فروشگاه های اینترنتی و افزایش فروش غیرحضوری از دیگر تلاش های صنعت استان در راستای تحقق جهش تولید بوده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار