به گفته مسئولان و بهره‌برداران بخش کشاورزی قم، استفاده از ظرفیت‌های علمی و کارشناسی مسئولان فنی در واحدهای تولیدی این بخش،‌ عاملی مهم برای بالابردن امنیت سرمایه گذاری و رسیدن به سودآوری مطمئن است.
کد خبر: ۹۴۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱ 25 February 2021

به گزارش تابناک قم، کشاورزی در قم سابقه‌ای طولانی دارد و مردمان این دیار با وجود زندگی در سرزمینی گرم و خشک، راه و رسم کاشتن و کار و طراوت بخشیدن به آن را خوب می‌دانند اما در عین حال طی سال‌های اخیر تشدید شدن مشکل تامین آب مورد نیاز برای فعالیت‌های کشاورزی، افزایش تنش‌های محیطی و تغییرات آب و هوایی و همچنین لزوم عبور از روش‌های سنتی به شیوه‌های نوین بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت، موجب اهمیت یافتن موضوع استفاده از مسئولان فنی در کنار بهره‌برداران در واحدهای فعال کشاورزی استان شده است.

همچنین باید گفت تجاری کردن فعالیت‌های کشاورزی از جمله مهمترین هدف‌های این بخش در سال جهش تولید به شمار می‌آید که برای موفقیت در پیاده‌سازی آن، افزایش سطح دانش بهره‌برداران با استفاده از مسئولان فنی در کنار تجربه به‌عنوان یک عنصر تعیین‌کننده،‌ مورد توجه است؛‌ در همین راستا برای اطلاع بیشتر از مزایای استفاده از مسئولان فنی در واحدهای کشاوری قم، خبرنگار ایرنا نظر شماری از مسئولان و بهره‌بردان بخش کشاورزی استان را مورد بررسی قرار داد.

پیاده‌سازی کشاورزی تجاری درقم با استفاده از ظرفیت مسئولان فنی و دانش افزایی 

در همین رابطه رییس سازمان جهاد کشاورزی قم به ایرنا،‌ گفت:‌ هدف اصلی ما همواره افزایش‌ دانش‌ بهره‌برداران بخش کشاورزی استان است و سعی می‌کنیم در تمام حوزه‌های تولیدی و فرآوری دیدگاه‌های علمی مورداستفاده قرار گیرد.

عباس پورمیدانی بیان کرد: این‌که در قم کاشت چه محصولاتی مناسب است و سطح سرمایه‌گذاری در هر بخش باید به چه صورت باشد ازجمله مباحث مهم در کشاورزی تجاری است که از هدر رفت منابع جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد:‌ در کشاورزی تجاری ما می‌خواهیم از نهاده‌های پایه(آب‌وخاک) به بهترین شکل استفاده و علاوه بر توسعه کمی و کیفی تولید،‌ درآمد کشاورزان را نیز افزایش دهیم.

پورمیدانی گفت: به‌طورکلی تمام فعالیت‌های بخش کشاورزی قم در راستای رسیدن به این هدف است و در این خصوص طرح‌های بزرگی همچون اصلاح الگوی کشت، پایه‌ریزی شده است که موجب تحول کشاورزی استان خواهد شد.

وی ادامه داد: با تلاش کشاورزان، کارشناسان و مسئولان فنی،‌ شاهد بهبود کمی و کیفی تولیدات گیاهی و دامی قم طی سال‌های اخیر هستیم و اکنون به‌طور میانگین سالانه ۸۰۵ هزار تن محصول در این بخش تولید می‌شود که با به کاری گیری روش‌های علمی این میزان به بیش از یک‌میلیون تن خواهد رسید.

تولید بخش کشاورزی قم به‌کار گیری مسئولان فنی افزایش می‌یابد

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی قم نیز پیرامون این موضوع، گفت: سطح تولید محصولات بخش کشاورزی استان با به کارگیری مسئولان فنی در واحدهای فعال این بخش افزایش خواهد یافت.

عباس خرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: به منظور افزایش سهم تولید و صادرات محصولات کشاورزی و به استناد قوانین این بخش، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، دستور العمل اجرایی به‌کارگیری مسئولان فنی تولید در واحدی کشاورزی را تدوین و ابلاغ نموده و در صدر برنامه های حال حاضر سازمان قرار گرفته است.
وی افزود: بر اساس این دستورالعمل بهره‌برداران واحدهای تولیدی کشاورزی موظف هستند برای اخذ یا تمدید پروانه بهره برداری واحد نسبت به استخدام کارشناس کشاورزی دارای پروانه مسئول فنی اقدام نمایند.
وی ادامه داد: با اجرای این دستورالعمل ضمن تجهیز تولید کنندگان حوزه کشاورزی به دانش روز از ظرفیت علمی فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی نیز به خوبی استفاده خواهد شد.

خرمی گفت: اجرای این طرح همچنین علاوه بر اشتغالزایی، افزایش راندمان و کاهش هزینه‌های تولید، موجب تامین سلامت غذایی نیز خواهد شد و شرایط توسعه پایدار کشاورزی و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را بهتر فراهم خواهد کرد.

وی افرود: رسالت سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی، مهندسی سازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی و در حقیقت حلقه اتصال فارغ‌التحصیلان و کارشناسان با کشاورزان و تولیدکنندگان است که دراین ‌ارتباط دوسویه علاوه برافزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی و تأمین امنیت غذایی کشور، موضوع اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با کشاورزی است نیز مرتفع می‌شود.

وی تاکید کرد: شرط لازم برای تحقق مطلوب جهش تولید در بخش کشاورزی، فاصله‌گیری از روش‌های سنتی و رسیدن به خودکفایی برای حفظ امنیت غذایی به ویژه خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک است که این مهم با بهره‌گیری از دانش مسئولان فنی و شیوه‌های علمی روز، به اجرا در می‌آید.

سرمایه‌گذاری در بخش دام و طیور بدون حضور مسئول فنی برای سرمایه گذار بازدهی ندارد 

همچنین یکی از مالکان واحدهای پرورشی مرغ تخمگذار استان، گفت: سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی به خصوص در بخش دام و طیور بدون حضور مسئول فنی علاوه بر این که برای تولیدکننده و سرمایه گذار بازدهی اقتصادی ندارد، منافع ملی را نیز به مخاطره می اندازد.

احمد آجودانی، با تأکید بر میزان اثربخشی و کارآمدی مسئول فنی در واحد تولیدی، تصریح کرد: میزان اثربخشی مسئول فنی بستگی به باور کارفرما و سرمایه گذار دارد که چگونه یافته های علمی و آکادمیک کارشناسان را با تجربه میدانی خود تلفیق کرده و در خدمت تولید درآورد. 

وی افزود: تولید رقابت پذیر و اقتصادی و افزایش راندمان تولید در عرصه کشاورزی به سه ضلع سرمایه، مدیریت و تخصص کارشناسان فنی و صاحبان دانش نیازمند است.

مالک این واحد پرورشی با مقایسه میزان تولید و بهره وری واحد خود قبل و بعد از حضور مسئول فنی،‌ گفت: با حضور مسئول فنی و اعمال ضوابط و اصول علمی و فنی مورد نیاز، ۲۵درصد افزایش بهره‌وری در این واحد پرورشی حاصل شده است.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی بایستی حمایت های لازم برای اصلاح و احداث واحدهای تولیدی بزرگ در زیربخش دام و طیور را در برنامه آینده خود داشته باشد چراکه استفاده از تکنولوژی های روز و کارشناسان فنی در واحدهای بزرگ نسبت به واحدهای کوچک سهل تر و کارآمدتر است.

استفاده از نظر مسئول فنی کیفیت محصولات را بالا می‌برد

صاحب واحد گلخانه ای در قم نیز گفت: با به‌کارگیری مسئول فنی معرفی شده توسط سازمان نظام مهندسی و اجرای دستورالعمل های علمی و فنی، شاهد افزایش چشمگیر در عملکرد و همچنین کیفیت محصولات گلخانه خود هستیم.

سیدمحمدرضا طیبی با اشاره به ضرورت حضور مسئول فنی در واحدهای تولیدی گفت: کاهش چشمگیر مصرف سموم، کاهش مصرف آب و همچنین افزایش عملکرد در واحد سطح و بهبود کیفیت محصولات گلخانه از اثرات حضور یکساله مسئول فنی در این واحد گلخانه ای است.

وی تصریح کرد: با توجه به تجربه خود در این موضوع، استفاده از ظرفیت مسئولان فنی و کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی را به کلیه بهره برداران و گلخانه داران توصیه می کنم، چراکه افزایش راندمان تولید علارغم استفاده از بهترین نهاده ها، بدون حضور مسئول فنی و صاحب دانش فنی در واحد تولیدی اتفاق نخواهد افتاد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار