در زمانی که وضعیت ابتلا به بیماری در استان در بهترین حالت مطلوب بود با یک عادی و ساده‌نگرانی خیز چهارم بیماری کرونا دست‌اندرکاران امر سلامت قم را نگران کرده است.
کد خبر: ۹۴۳۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 25 February 2021

به گزارش تابناک قم، یک سال از اسفندماه و شروع یک بیماری خطرناک و اپیدمی در کشور می‌گذرد، اسفندماه پرفرازونشیبی که به مردم بسیار سخت گذشت اما برای مدافعان سلامت و کادر درمانی سخت‌تر پشت سر گذاشته شد مدافعانی که هم چون رزمندگان دیروز 8 سال جنگ تحمیلی در خط مقدم خطر کرده و یک سال شب وروز مجاهدت کرده و حافظ جان و سلامت ما بودند.

درست اواخر سال 98 بود که این ویروس مهلک این مهمان ناخوانده در قم تشخیص داده شد درست درزمانی که شهر مقدس قم و مردم آن برای میزبانی و پذیرایی از مهمانان داخلی و خارجی خود آماده می‌شدند اما این ویروس همه معادلات ما را به هم‌ریخت نباید هرگز این‌یک سال را فراموش کنیم که چگونه پیر و جوان از این ویروس ناشناخته وحشت داشتیم و وحشت وجود ما را گرفته بود که چگونه خود را از سایه سوم این ویروس ایمن کنیم.

درست در همان روزهای سخت سایه شوم تحریم هم بر سر ما بود و کشورهای معاند و دشمنان ما حتی از کم‌ترین امکانات پزشکی و تجهیزات حفاظتی ما را محروم کرده بودند درهمان اوایل شیوع کرونا با بحران کمبود وسایل ضدعفونی و بهداشتی به‌ویژه ماسک روبرو بودیم شرکت‌های تولیدی و صنعتی استان برای فراهم کردن ماسک و تجهیزات موردنیاز بیمارستان‌ها خط تولید خود را تغییر داده و به سمت تولید ماسک و تجهیزات و مواد ضدعفونی قدم برداشتند.

اما از فراز و نشیب و سختی‌ها اگر بگذریم این بحران یک‌ساله را باید مستند کرد به‌ویژه در شرایطی که در استان حاکم بود کادر درمانی به‌عنوان مدافعان سلامت از جان خود گذشتند و در سخت‌ترین شرایط سلامتی را به مردم و بیماران به ارمغان آوردند گروه‌های جهادی؛بسیج و سپاه وارد عمل شدند مساجد درکنار تولید مواد ضدعفونی و تأمین ماسک بسته‌های معیشتی را برای نیازمندان فراهم کردند چیزی درست مانند دوران 8 سال دفاع مقدس در ذهن‌ها یادآوری کرد.

بخش سلامت کشور و استان در سخت‌ترین شرایطی که تحریم گلوی ما را فشار داده بود اواسط فروردین‌ماه با اعمال برخی محدودیت‌های کرونایی مدیریت و بحران اندکی فروکش کرد این مدیریت خوب و همکاری و انسجام را باید مستندسازی کرد تا آیندگان بدانند در چه شرایط ناگواری سخت‌ترین و خطرناک‌ترین اپیدمی مدیریت شد اما چندی نگذشت که با یک عادی انگاری از سوی مردم دوباره این ویروس به تاخت‌وتاز پرداخت.

استان وارد پیک دوم و سوم بسیار سختی شد و آمارهای مرگ‌ومیر هم بالا رفت حتی در برخی روزها مرگ‌ومیرها 3 رقمی شد دوباره محدودیت‌ها شروع و به دنبال آن طرحی مزین به طرح سردار دل‌ها برای کنترل و ره‌گیری بیماری به‌طور هوشمند اجرا شد و قم دوباره در رده 31 جدول به لحاظ ابتلا به بیماری قرار گرفت شرایط قم مطلوب شد اما دوباره اسفندی دیگر از راه رسید و انگار مردم دوباره آن شرایط سخت را فراموش کردند.

این روزها بازارها؛ پاساژها و اغذیه‌فروشی‌ها طعم خاصی دارند طعم یک کرونا از مدل چهارم و بانام دیگری که بسیار خطرناک و ممکن با یک غفلت به مرزهای استان قم که در مرکز مواصلاتی 17 استان است وارد شود و دوباره شعله‌های آتشین بیماری را روشن کند خاموش کردن این شعله این بار گران‌تر تمام می‌شود چراکه دیگر کادر درمانی فرسوده و خسته شدند.

 شلوغی‌هایی با طعم کرونا در روزهای پایانی سال 

به گوشه گوشه شهر قم که قدم می‌گذاریم شاهد شلوغ‌ها و تجمعات بسیار خطرناکی هستیم که همگی نشان از شعله‌ور شدن دوباره آتش یک بیماری خطرناک به همراه دارد مجتمع‌های خرید؛ آبمیوه فروشی‌ها؛ اغذیه‌فروشی‌ها این روزها سرشان با مشتریان خود گرم است مشتریانی که انگار فراموش کردند یک سال بسیار سختی را پشت سر گذاشته و برای سلامتی آن‌ها مدافعان سلامت بسیاری را ازدست‌داده‌ایم فراموش کردند که داغ عزیزانی که قربانی کرونا بودند هنوز بر دل داریم.

 مردم با اصول بهداشتی و ماسک بیگانه شدند 

رئیس مرکز بهداشت استان قم می‌گوید: میزان استفاده مردم از ماسک در معابر عمومی در بهترین حالت به 62 درصد کاهش یافته‌و طی سه روز گذشته میزان ابتلا به بیماری کرونا از 3 درصد به ازای هزار نفر به بیش‌تر از 6 درصد رسیده که نشان می‌دهد زنجیره کووید 19 در سطح شهر قم فعال و در حال موج‌سواری است.

سیامک محبی می‌افزاید: ضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و پایانه‌های مسافربری برون‌شهری به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست و وضعیت رعایت بهداشت فردی و عمومی در آن‌ها نامطلوب است رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مجتمع‌های خرید و پاساژهای قم به 52 درصد کاهش‌یافته است و احتمال می‌رود در روزهای پایانی سال ضربه سختی به‌نظام سلامت استان وارد کند.

به گفته وی؛ استان خوزستان در روزهای گذشته سه مورد مرگ کودک براثر کرونا گزارش‌شده است که نشان می‌دهد بازگشایی احتمالی مدارس می‌تواند وضعیت بیماری و مرگ‌ومیر در قم را افزایشی کند رای کنترل بیماری کرونا در قم باید سختگیری‌ها نسبت به اصناف، پلاک‌های غیربومی، مبادی ورودی شهر، پایانه‌های مسافربری و مسافران برون‌استانی،تورهای مسافربری و سفر به مناطق پرخطر تشدید شود.

اما انگار در این میان باگذشت یک سال از شیوع کرونا در کشور و استان دیگر گوش شنوایی برای شنیدن این هشدارها وجود ندارد و همچنان مردم برای خرید شب عید خود و کودکان و خانواده خود را به خطر می‌اندازند در این میان آن چیزی که بیشتر جای تأمل دارد ورود زائران عراقی و داخلی از سراسر کشور به شهر قم است آن‌هم در شرایطی که ویروس جهش‌یافته دیگری ملقب به کرونای انگلیسی در کشور شیوع یافته است در این میان باید میراث فرهنگی برای ساماندهی ورود مسافران و افراد غیربومی به همراه تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) باید بیشتر دقت نظر داشته باشد.

  ورود گردشگران خارجی و نگرانی از تبعات خطرناک آن  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم می‌گوید: خیز مجدد کرونا و دو برابر شدن تست‌های مثبت کووید19 در این استان هشداردهنده است ویروس جهش‌یافته انگلیسی در شهرهای اطراف قم شناسایی‌شده و این استان در بین شهرهایی که با ویروس جهش‌یافته دست‌وپنجه نرم می‌کنند محصورشده است.

محمدرضا قدیر می‌افزاید: هنوز ویروس انگلیسی در قم شناسایی نشده اما به‌محض شناسایی اولین مورد از این ویروس جهش‌یافته کاملاً شفاف و بدون تعارف آن را با مردم در میان خواهیم گذاشت به خاطر وجود تعداد بالای زائران عراقی در قم تعاملات جدیدی با تولیت آستان مقدس حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برای قرنطینه این افراد در برخی هتل‌های شهر و تشدید پروتکل‌های بهداشتی درحرم مطهر انجام‌شده است.

گویی برای مدیریت بحران کرونا تنها باید دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت پاسخگو باشد و دیگر نهادها مسئولیتی در این قبال ندارند وقتی شرایط شکننده است و هنوز ویروس در حال موج‌سواری بر سلامت جان مردم است چرا باید زائران خارجی را پذیرش کنیم آیا در پذیرش این زائران قوانین بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی توجیه می‌شود.

 گردشگران خارجی هنگام ورود تست کرونا می‌دهند 

معاون امور زائرین استانداری قم بیان می‌کند: زائران عراقی از بدو ورود به کشور از آن‌ها تست‌های کرونا گرفته می‌شود و پروتکل‌های بهداشتی در حرم مطهر و مسجد جمکران در شرایط خوبی قرار دارد .

استاندار قم هم عنوان می‌کند: با توجه به وجود زائران خارجی در استان قم در صورت شناسایی افراد مشکوک باید قرنطینه و مراقبت از آن‌ها در اسرع وقت صورت بگیرد در مسئله کرونا تنها چیزی که برای ما اهمیت دارد حفظ جان و سلامت مردم است و به همین دلیل مدارس فقط به‌صورت غیرحضوری باید فعالیت داشته باشند.

بهرام سرمست که سکان‌دار ستاد مقابله با کرونا در استان می‌افزاید: اگر اداره و دستگاهی نمی‌تواند کمکی به کنترل کرونا داشته باشد همان بهتر است که پلمپ و از چرخه فعالیت خارج شود.

چه بخواهیم و یا نخواهیم ویروس جهش‌یافته خطرناکی پشت مرزهای استان قم در حال انتظار برای یافتن روزنه‌ای برای ورود به شهر قم است قمی‌ها فراموش نکنند از اسفندماه 98 تاکنون کادر درمانی و مدافعان سلامت چه روزهای سختی را برای بهبود شرایط قم تحمل کردند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار