رئیس دانشگاه معارف گفت: برخی از کسانی که در دروسی چون انقلاب اسلامی تدریس می کنند از دانشگاه معارف مجوز نمی گیرد ولی کسانی که مجوز می گیرند باید نظارت شوند.
کد خبر: ۹۴۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶ 23 February 2021

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام شاکری، مدیر دانشگاه معارف، در نشست خبری که به شکل مجازی برگزار شد، بابیان اینکه مراکز آموزش عالی از مهمترین ارکان رشد و توسعه هر کشوری است، عنوان کرد: آمارها ثابت می کند که جامعه ما یک جامعه جوان و تحصیلکرده و رشد یافته است و حضور دانشمندان در عرصه های بزرگ علمی و فنی نشان می دهد که با همه تحریم ها، رشد و توسعه کلی در عرصه های علمی را داشته ایم و جامعه نیز به سمت اهداف مشخص انقلاب حرکت می کند.

وی بااشاره به اینکه یکی از بخش های آموزش عالی، تربیت نیروی متخصص و متعهد است، اظهار کرد: بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی از دروس کارشناسی دانشگاه ها به دروس معارف اختصاص یافته است و در حال حاضر ۱۰ درصد دروس دانشگاه ها را دروس معارف اسلامی تشکیل می دهند.

وی افزود: دانشگاه معارف براساس یک ضرورت مهم در سال ۸۵ تاسیس شد و هدف اصلی آن جذب و تربیت اساتید توانمند است، بیش از ۲۳۵ نفر در دوره دکتری در این دانشگاه فارغ التحصیل شدند و در دانشگاه ها فعالیت می کنند و این دانشگاه ذیل نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تاسیس شد امروزه بسیاری از اساتید توانمند حوزه ودانشگاه با این دانشگاه در بخش های مختلف مرتبط هستند.

 حجت الاسلام شاکری ادامه داد: این دانشگاه در واقع یک دانشگاه تربیت مدرس است و بیش از ۸۰ درصد فعالیت این دانشگاه در همین بخش خلاصه می شود و مبانی نظری، اخلاق، تاریدر خ تمدن و قرآن و حدیث از جمله دروسی است که در این دانشگاه تدریس می شود.

وی بابیان اینکه تدوین دروس معارف دانشگاه های کشور وهمچنین تقویت کلی دروس و اساتید معارف دانشگاه ها از دیگر اهداف این دانشگاه به شمار می رود، اظهار کرد: دانشجویان این دانشگاه، شامل دانشجویان ارشد و دکتری هستند که تا کنون بیش از ۱۸۰۰ نفر مشغول به تحصیل شده اند. از ۲۳۸ فارغ التحصیل دکتری این دانشگاه بیش از ۷۰ درصد آنها جذب مراکز علمی کشور شده اند و به عنوان هیئت علمی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه رقابت بسیار سنگینی در مقطع دکتری این دانشگاه برقرار است، خاطر نشان کرد: این دانشگاه با عمر اندک خود در سال ۹۶ اولین و بالاترین رتبه ارشد و دکتری را به خود اختصاص داد یعنی بیش از چهل و شش درصد دانشجویان ما در مقاطع ارشد و دکتری قبول شدند؛ اما متاسفانه هنوز ساختمان مستقلی برای این دانشگاه وجود ندارد و با این اقدامات فراوان از بنیه مالی قدرتمندی برخوردار نیست.

مدیر دانشگاه معارف بیان کرد: در دوران کرونا دانشگاه هایی که زیرساخت های خوبی داشتند، توانستند بسیاری از مشکلات خود را حل کنند ولی آرام آرام کلاس های مجازی ما آغاز شد و امروز تمام ۲۵۰ کلاس این دانشگاه در فضای مجازی برگزار می شود.

وی افزود: در حال حاضر ۸ رشته و گرایش در دانشگاه معارف در مقطع ارشد و ۵ رشته در سطح دکتری در حال تدریس است و دانشگاه معارف، با توجه به وظیفه تامین محتوا و متن درسی و کمک درسی بار سنگینی به دوش کشیده است و با امکاناتی که دانشگاه داشته است، ۱۳۵ متن در گرایش های مختلف تدوین شد و با دعوت از اساتید مختلف و برگزاری جلسات نقد و بررسی تلاش شد که به نیازهای دانشجویان و شبهات دانشجویان توجه شد و متناسب با رشت ها، کتب را تدوین کنیم.

مدیر دانشگاه معارف با بیان اینکه این دانشگاه دارای ۵ مجله تخصصی است که امروزه جزو برترین مجلات علمی کشور هستند، افزود:  بیش از ۵۰ درصد مقالات این مجله توسط بهترین اساتید دانشگاه های برجسته کشور نگارش می شود و یکی از مهمترین موضوعات مورد تاکید در پژوهش ها و پایان های دانشگاه، بحث گام دوم انقلاب است و در آینده جشنواره مستقلی با عنوان جشنواره شهید مفتح ویژه اساتید معارف برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که در دروسی چون انقلاب اسلامی تدریس می کنند از دانشگاه معارف مجوز نمی گیرد ولی کسانی که مجوز می گیرند باید نظارت شوند. در یکی از استان ها ۲۰۰ نفر درس معارف تدریس می کنند که غیر از ۲۴ نفر از آنها، مابقی حق التدریس هستند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار