رییس دانشگاه علوم پزشکی قم:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با ذکر این مطلب که هنوز گزارشی مبنی بر ابتلای فردی دراستان قم به ویروس انگلیسی نشده است، بر لزوم التزام همگانی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از سرایت این بیماری تاکید کرد. عادی انگاری شرایط، موجب افزایش مجدد آمار مبتلایان به کرونا می‌شود و از این رو باید نهایت دقت را داشت.
کد خبر: ۹۴۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۰ 17 February 2021

به گزارش تابناک قم، دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درنشست خبری به مناسبت اولین سالگرد تشخیص کرونا در کشور گفت: در ۳۰ بهمن که اولین تست مثبت کرونا مشخص شد، بدون تعلل و هماهنگی با سایر دستگاه در حالیکه دو روز به انتخابات بود اطلاع رسانی به مردم انجام شد که نشان دهنده برخورد صادقانه نظام جمهوری اسلامی با مردم است. درحالی که در برخی از کشور‌های پیشرفته هم آمار کشته شدگان در مراکزی، چون خانه سالمندان و.. ارایه نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه در نخستین روز‌های مواجهه با ویروس کووید ۱۹ با مشکلات بسیاری مواجه بودیم، اما کادر درمان به عنوان مدافعان سلامت در این میدان رزم قهرمانانه جنگیدند، تصریح کرد: نیرو‌های جهادی مانند روز‌های جنگ وارد میدان شدند و کادر درمان را یاری کردند.

دکتر قدیر با اشاره به شمار کسانی که از ابتدا تا کنون بر اثر ابتلا به این ویروس کرونا در قم بستری شدند، تصریح کرد: در این مدت حدود ۴۶ هزار نفر در بیمارستان‌های قم بستری شدند که از این شمار ۴۵ هزار نفر بهبود پیدا کردند و حدود ۱۵۰۰ نفر به صورت قطعی براثر ابتلا به این ویروس جان خود را در استان قم از دست دادند.

وی اضافه کرد: بیماری که با علائم کرونا در بیمارستان پذیرش می‌شوند، در بدو امر به‌عنوان بیمار مشکوک به کرونا بستری می‌شود که پس از انجام تست پی سی آر، اگر جواب تست مثبت باشد، بیمار کرونا مثبت و قطعی است و اگر منفی باشد، بیمار مشکوک به کرونا محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اجرای موفق طرح شهید سلیمانی در قم، عنوان کرد: در اجرای این طرح بیماران کرونا مثبت ره‌گیری هوشمند می‌شوند و افرادی که به مراکز منتخب سرپایی مراجعه می‌کنند، در مدت زمان ۲۰ دقیقه جواب تست کرونای آن‌ها آماده و تکلیف همراهان بیمار نیز مشخص می‌شود.

وی با اشاره به شمار افرادی که در اجرای این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند، تصریح کرد: از ابتدای اجرای این طرح در قم تاکنون ۱۳۲ هزار و ۶۰۰ نفر در طرح شهید سلیمانی غربالگری شدند ودر مراکز منتخب نیز ۱۲ هزار و ۳۶۳ تست انجام شده است.

قدیر در بخش دیگری از سخنان خویش ضمن ابراز نگرانی از ساده انگاری برخی از مردم نسبت به ویروس کرونا، گفت: آنچه که مهم است و باید بدانیم این است که کرونا تمام نشده و تا پایان انجام واکسناسیون باید پروتکل‌ها ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ویروس جهش یافته انگلیسی در برخی شهر‌های کشور کشف شده است، تصریح کرد: چند نمونه از شهر قم نیز برای تشخیص نهایی به تهران ارسال شده است، اما تاکنون هیچ مورد مثبت گزارش نشده است.

قدیر با تبیین ماهیت ویروس کرونای انگلیسی، گفت: این ویروس جهش یافته قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتری دارد و اغلب جوان‌تر‌ها را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه قم محور مواصلاتی ۱۷ استان کشور است، عنوان کرد: احتمال ابتلا و چرخش ویروس انگلیسی در استان قم دور از انتظار نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اشاره به وضعیت استان قم در مقابل ویروس کرونا گفت: در چند روز گذشته آمار بستری‌ها با افزایش قابل توجهی مواجه نشده است، اما شاهد افزایش قابل توجه پذیرش بیماران به صورت سرپایی بودیم.

وی با هشدار جدی نسبت به خطر خیز بعدی کرونا در قم، عنوان کرد: در وضعیت حال حاضر، اگر بهداشت رعایت نشود شاهد خیز بعدی کرونا خواهیم بود و اگر پیک بعدی کرونا رخ دهد، با توجه به جهش یافته بودن ویروس، وضعیت بحرانی‌تر از گذشته خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در ادامه سخنان خویش به تزریق موفقیت آمیز مرحله نخست واکسن کرونا در قم اشاره و بیان کرد: در مرحله نخست ۳۸۰ دوز برای ۱۹۰ نفر از کادر درمان شاغل در بخش‌های کرونایی مراکز درمانی تزریق شد و خوشبختانه واکنش قابل توجهی را شاهد نبودیم.

وی با تاکید براینکه مرحله دوم تزریق واکسن نیز به زودی انجام می‌شود، گفت: ادامه تکمیل واکسیناسیون کادر درمان به زودی احنجام می‌شود و در مرحله سوم افراد پرخطر دارای بیماری زمینه‌ای و جانبازان بالای ۵۰ درصد واکسینه خواهند شد.

قدیر با اشاره به این‌که با هر نوع تجمع و بازگشایی مراکز آموزشی مخالف هستم، بیان کرد: در حال حاضر مدارس با ظرفیت محدود و اختیاری فعال هستند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آن‌ها ضروری است؛ ولی توصیه می‌کنیم تمام کلاس‌ها به‌صورت مجازی و غیرحضوری باشد،، زیرا احتمال انتقال و ابتلا در مدارس و مراکز دانشگاهی بالاست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که حدود هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی در قم فعال است، گفت: در حال حاضر به ازای هر یک هزار نفر ۱.۶ تخت در قم وجود دارد.

قدیر با بیان این‌که تا سال ۱۴۰۴ حدود هزار و ۵۰۰ تخت دیگر اضافه می‌شود، خاطرنشان کرد: با بهره برداری از بیمارستان هزار تختخوابی خاتم، ۱۸۰ تختخوابی مادر و ۳۰۰ تختخوابی نور، تعداد تخت در سال ۱۴۰۴ به ازای هر هزار نفر ۲.۶ خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار