مدیرکل دامپزشکی استان قم با تاکید بر اینکه شهرداری قم تمام مجوزهای باغ پرندگان را دریافت کرده گفت: آمار تلفات 3 هزار پرنده در این مجموعه کذب است.
کد خبر: ۹۴۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 16 February 2021

به گزارش تابناک قم، مهدی رفیعی محمدی پیش از ظهر امروز در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به حواشی پیش آمده در زمینه باغ پرندگان و سوالات مطرح شده درباره مجوز این مجموعه اظهار کرد: باغ پرندگان در هنگام احداث مجوز بهره برداری از سازمان محیط زیست دریافت کرده و در جریان اخذ این مجوز استعلام از دستگاه‌های ذیربط از جمله دامپزشکی گرفته شد. 
وی افزود: اداره کل دامپزشکی استان قم هم بازدیدهای لازم را از باغ پرندگان به عمل آورده و استانداردهای لازم را برای این باغ پیش بینی کرد. در نهایت پروانه و موافقت سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست برای فعالیت این مجموعه صادر شد. 

مدیرکل دامپزشکی استان قم ادامه داد: در اجرای این ضوابط هم مشکلی نبوده و باغ پرندگان فعالیت های خود را در همین مسیر انجام داده است. 

وی به مسئله شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان در باغ پرندگان قم اشاره کرد و گفت: در تاریخ 19 بهمن گزارشی به ما رسید که تلفات در باغ پرندگان افزایش یافته است. بلافاصله نمونه برداری را آغاز کردیم و در بیستم بهمن پاسخ آزمایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان مثبت اعلام و باغ پرندگان بلافاصله قرنطینه شد. 

رفیعی محمدی با اشاره به اینکه در آن زمان کمتر از 671 پرنده در باغ وجود داشت اضافه کرد: تمام این پرندگان معدوم شده و با روش‌های بهداشتی دفن شدند. 

وی با اشاره به اینکه آمار سه هزار پرنده به عنوان تلفات این اتفاق کاملا کذب است گفت: کارشناسان فنی دامپزشکی تمام پرندگان را تفکیک و لیست برداری کرده‌اند. 671 پرنده معدوم شده و تعدادی تلفات وجود داشته که در نهایت تعداد به 692 پرنده می رسد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه باغ پرندگان در حال حاضر کاملا قرنطینه است افزود: شست و شو، ضدعفونی و کاردک کشی قفس‌ها طبق دستورالعمل‌ها در حال اجرا است. 

به گفته وی اگر این اقدامات به اتمام برسد باغ پرندگان قم می‌تواند فعالیت خود را به روال گذشته ادامه دهد. 

رفیعی محمدی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال تمام کشورها با مسئله آنفولانزا درگیر می‌شوند اضافه کرد: پرندگان مهاجر کانون انتقال آنفولانزا هستند و گاهی پرندگانی مانند کلاغ و گنجشک هم می‌توانند واسطه انتقال باشند. 

مدیرکل دامپزشکی استان قم با اشاره به اینکه در این فصل حتی طیور روستایی باید در فضای دربسته باشند گفت: اگر پرنده در معرض دیگر پرندگان باشد، بروز این بیماری کاملا طبیعی است. 

وی با اشاره به اینکه در خصوص دلیل بروز این بیماری مجموعه اطلاعات و تحلیل های اپیدمیولوژیک در حال انجام است اظهار داشت: احتمال قوی‌تر این است که برخی از این پرندگان که در خارج از محیط های مسقف و توری نگهداری می‌شدند در معرض سایر پرندگان قرار گرفته و به بیماری مبتلا شده اند. 

رفیعی محمدی در پایان تاکید کرد: شهرداری قم برای فعال کردن باغ پرندگان تمامی مراحل قانونی استعلامات را طی کرده و تاییدیه‌ها را اخذ کرده و هیچ کوتاهی در صدور پروانه بهره برداری انجام نداده است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار