رهبر نهضت اسلامی بحرین گفت: جنبش مردمی بحرین برای اصلاح اوضاع کشور و تمامی حقوق آحاد آن به راه افتاد؛ پس تا زمانی که این هدف به طور حقیقی محقق نشده باشد و از سوی دستگاه حاکم با آن مبارزه یا به آن بی‌توجهی شود، جنبش نیز برقرار خواهد بود.
کد خبر: ۹۴۰۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰ 14 February 2021

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر نهضت اسلامی بحرین شنبه شب طی سخنرانی مجازی در مراسمی که به مناسبت دهمین سا‌گرد انقلاب بحرین در قم برگزار شد در خصوص هدف شکل‌گیری جنبش مردمی در بحرین اظهار کرد: در پی تعامل سیاسی خشونت بار رژیم حاکم بر بحرین با مردم، به حاشیه راندن ملت، بی‌توجهی به درخواست‌های مردمی برای اصلاح وضعیت سیاه و خفقان‌آور موجود و بسته شدن همه‌ راه‌ها از سوی رژیم، جنبش مردمی از سوی جمعیتی فراوان به راه افتاد که درخواست تغییرات جدی برای پایان دادن به رنج‌های ملت را داشت.

وی تصریح کرد: این حقّ هر ملّتی است که به حرکت در آید، قیام کند و انقلاب نماید تا حقوق خود را باز پس بگیرد و کرامت و جایگاهش به رسمیت شناخته شود.

رهبر نهضت اسلامی بحرین اضافه کرد: نتیجه زیرپا گذاشتن تمام ضوابط دینی، وجدانی و قوانین بین‌المللی توسط دستگاه حاکم بحرین در مسیر تعامل با ملت، این شد که خون‌های بی‌گناه فراوانی به زمین ریخته شد و هیچ کدام از مقدّسات از جور آنان در امان نماند و همچنین نیروهای نظامی کشورهای خلیج فارس را به داخل کشور کشیدند تا این حرکت ملّی را در نطفه خفه کنند و هر گونه که می‌خواهند سرنوشت ملت را رقم بزنند و هیچ صدای اعتراضی بلند نشود.

عیسی قاسم ادامه داد: ولی نه برخوردهای قهریِ ظالمانه و بیش‌ از حد، نه نیروهای جنگنده‌ داخلی و خارجی و ارتش استعمارگر، نه ارتش نیروهای امنیتی، نه شیوه‌های غیرانسانی شکنجه و نه جوّ عمومی رعب و وحشت، هیچ یک نتوانستند صدای ملت بحرین را خاموش کنند و اعتراض آنان را آرام سازند.

 

ملت بحرین در مسیر تحقق آرمان ها استوار است

وی بیان کرد: اینک ملّت مقاوم و صبور بحرین یک دهه از انتفاضه را پشت سر گذاشته است و همچنان بر رسیدن به خواسته‌های خود و بازپس‌گیری حقوق خود پافشاری می‌کند؛ در حالی که آکنده‌ از روحیه‌ی عزم و استواری برای امتداد جنبش مسالمت‌آمیز خود در هر شرایط است.

رهبر نهضت اسلامی بحرین افزود: ملّت بحرین جنبش تغییرخواه خود را به صورت اصلاح‌گرانه و نه افسادگرانه تا روز پیروزی، رسیدن به حقّ خود و بیرون بردن میهن از رنج و محنت ادامه خواهد داد.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم با بیان اینکه هرگز تفرقه‌افکنی، کشتار، ویرانی، خراب‌کاری، آشوب و نیز جایگزینی ظالمی با ظالمی دیگر یا مظلومی با مظلوم دیگر انگیزه‌ی جنبش مردم بحرین نبوده و نخواهد بود گفت: هدف این جنبش همواره اصلاح‌گری و بازگشت رابطه‌ی ملت و دستگاه حاکم به اساس انصاف و عدالت است.

وی تصریح کرد: جنبش بحرین در صدد رسیدن به نقطه‌ای است که مردمان سرزمینش به دو گروه آقا و برده تقسیم نشوند و صحنه‌ی درگیری میان سنی و شیعه یا عرب و غیرعرب نباشد؛ بلکه صحنه‌ برادریِ ایمانی و انسانیتِ مستحکمِ وطن‌دوستانه باشد که به وطن امنیت، قدرت و عزّت و به ساکنان آن رفاه، فرصت پیشرفت و سازندگی مشترک و باکرامت را هدیه می‌کند.

رهبر نهضت اسلامی بحرین با بیان اینکه موضع هر دو طرف یعنی ملت و رژیم بحرین ثابت است و در این مدت تغییری نکرده افزود: یک دهه از این انتفاضه گذشته است و معترضان هم‌چنان بر همان خواسته‌ تغییرطلبانه‌ خود برای اصلاح ریشه‌ای که هنوز هیچ چیزی از آن محقّق نشده است استوار هستند و از مسیر رسیدن به آن‌ها پا پس نکشیده‌اند؛ پایداری معترضان فقط برای مدت یک دهه، دو دهه یا سه دهه نیست بلکه موضع تمامی معترضان، ایستادگی تا رسیدن به پیروزی است. این همان چیزی است که در شعار مشترک امسال مطرح شده بود.

عیسی قاسم ادامه داد: با گذشت یک دهه از انتفاضه بحرین، روش سرکوب دستگاه حاکم در تعامل با معترضان و ملت هیچ کم نشده و حتی شیوه‌های سرکوب به شکل مستمرّ و متنوّع از جمله شیوه‌های شکنجه، حکم به زندانی کردن افراد، حبس ابد، اعدام، تبعید، سلب تابعیت و همه‌ روش‌های فشار و خفه کردن آزادی دینی و آزادی بیان به وفور اتفاق می‌افتد.

 

نظام بحرین مرتکب عمل گستاخانه شد

وی با بیان اینکه نظام بحرین امسال با معاهده‌ی عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیست در راستای تقویت کردن آن، تمام حدود را زیر پا گذاشت و مرتکب عمل مجرمانه و گستاخانه‌ بر خلاف مصلحت امت شد افزود: حقیقت این معاهده پیمان بستن با دشمن امّت بر ضد امّت و خود را در آغوش او افکندن است که این کار شکاف میان نظام و امت را به شدت بیشتر کرد.

رهبر نهضت اسلامی بحرین اذعان کرد: متوقف ساختن متولی‌گری مشروع اداره اوقاف جعفری بر موقوفات شیعیان و قرار دادن آن‌ها به صورت تام در دست حکومت دیگر اقدام ناصحیح رژیم در سال جاری بوده است که این مسأله موجب می‌شود تصرف در اوقاف خارج از حدود شرعی صورت بگیرد و طایفه‌ی شیعه در بحرین به اجبار مخالف با احکام مذهبشان عمل کنند.

عیسی قاسم ضمن محکوم شمردن افزایش شدت قساوت احکام قضایی صادره بر ضد صاحب‌نظران سیاسی و نیز سرکوب روزافزون زندانیان این جنبش مردمی گفت: جنبش مردمی بحرین برای وحدت میهن ایجاد شده است نه تفرقه و برای احترام گذاشتن به حق حیات انسان‌ها است نه برای از بین بردن این حق و همه جریان‌های معترض باید به آن پایبند باشند.

وی با بیان اینکه مسیر ثابت جنبش مردمی بحرین اصلاح‌گری است نه فسادانگیزی و خراب‌کاری اضافه کرد: این جنبش تروریسم را مباح نمی‌شمارد، حقوق را نقض نمی‌کند، از حق ارزش‌ها کم نمی‌گذارد، هیچ باطلی را به بهانه‌ی کمک به حق مرتکب نمی‌شود و وارد معامله‌ای نمی‌شود که دین به آن راضی نیست و خیانت به حق و ملت محسوب می‌شود.

رهبر نهضت اسلامی بحرین تشریح کرد: جنبش مردمی بحرین برای اصلاح اوضاع کشور و تمامی حقوق آحاد آن به راه افتاد؛ پس تا زمانی که این هدف به طور حقیقی محقق نشده باشد و از سوی دستگاه حاکم با آن مبارزه یا به آن بی‌توجهی شود، جنبش نیز برقرار خواهد بود و حرام است که متوقف شود.

عیسی قاسم اذعان کرد: پایان جنبش وقتی است که به پیروزی برسد و پیروزی این حرکت با اصلاحات ذکر شده است نه چیز دیگر.

وی با بیان اینکه زمانی که این حرکت اصلاح‌گرانه به راه افتاد می‌دانست راهی طولانی در پیش دارد و سختی‌های این مسیر فراوان است افزود: اگر قرار بود جنبش به علت این مرارت‌ها متوقف شود ورود در آن از ابتدا سفاهت بود؛ زیرا این مرارت‌ها قیمتی است که ناگزیر باید در این مسیر پرداخت.

رهبر نهضت اسلامی بحرین اصلاحی را مطلوب دانست که در ابتدا دارای یک قانون‌اساسی عادلانه و بدون فشار و دست‌اندازی در آرا و تقلب باشد و گفت: در آن قانون اساسی باید استقلال قوای سه‌گانه مقنّنه، مجریه و قضاییه مقرر شده باشد و حق مصادره‌ی انتخاباتِ آزاد و نتایج آن به کلّی مسدود شود.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم تصریح کرد: هر سطح از اصلاح که پایین‌تر از سطح ذکر شده فرض شود، اصلاحی نیست که به خاطر آن جنبش مردمی به راه افتاده باشد و قربانیان فراوان داده باشد.

 

ملت ایران با صلابت بر تحریم ها غلبه کرد

وی در ادامه پرونده‌ هسته‌ای ایران و معاهده‌ میان ایران و 5+1 (برجام) را نیز محوری مهم دانست که مدتی طولانی منطقه و تمام عالم اسلام را به خود مشغول کرده‌ است و گفت: سیاست احمقانه‌ ترامپ این معاهده را نقض کرد و به تحریم‌های شدید خود بر ضد ایران ادامه داد؛ هرچند این تحریم‌ها در برابر صلابت ایمانیِ نظام و ملّت جمهوری اسلامی ایران شکست خورد.

رهبر نهضت اسلامی بحرین بازگشت آمریکا به برجام در سایه‌ سیاست جوبایدن را دور از تصور ندانست و اضافه کرد: البته خوی متکبّرانه‌ی آمریکایی‌ها و عدم احترام آنان به عهد و پیمان‌ها و همچنین موضع‌گیری هم‌پیمانانِ شرور آمریکا از جمله اسراییل این احتمال را تهدید می‌کند که نتیجه‌ آن می‌تواند عدم بازگشت به این معاهده و تشدید تحریم‌ها باشد.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم پرونده‌ جنگ خانمان‌سوز و ظالمانه بر ضد ملت عرب و مسلمان یمن را مسئله مهم دیگری برشمرد و گفت: ملت یمن ملتی قهرمان، مجاهد و استوار در مسیر حق هستند و آن‌چه در خصوص یمن انتظار می‌رود این است که این جنگ وحشیانه و بی‌نتیجه متوقّف شود چرا که همه‌ی تحریک‌کنندگان و نیز شرکت‌کنندگان آن دریافته‌اند که این مسیر جز ویرانی سرزمین یمن و افزایش شمار تلفات در هر دو طرف درگیری فایده دیگری ندارد و امید نمی‌رود هیچ‌کدام از اهدافشان محقق شود.

وی ادامه داد: اگر آمریکا به معاهده‌ی هسته‌ای بازگردد و تحریم‌های ظالمانه‌ی خود در برابر جمهوری اسلامی را بردارد، جنگ بر ضد یمن به طور کامل متوقّف شود، همه‌ مرزها در منطقه در امنیت و آرامش قرار گیرند، صلح حقیقی به جای جنگ و تهدید بنشیند، غرامت خسارت‌های ملت یمن به او پرداخت شود و زیرساخت‌های آن از نو بنا شوند این پیروزی تمامِ منطقه و پیروزی جهان عرب و امت اسلام به شمار خواهد آمد و درهایی که به پهنا برای اشغالگران اسراییلی باز شده است بسته خواهد شد.

رهبر نهضت اسلامی بحرین بیان کرد: بسیار نادان است آن کسی که از طرف‌های موجود در منطقه درخواست می‌کند جنگ و آشوب همچنان ادامه داشته باشد و راه برای دخالت نظامی قدرت‌های بیگانه باز باشد تا منطقه یک‌سر در آتش بسوزد و هیچ طرفی از آن جان سالم به در نبرد.

آیت‌الله شیخ عیسی قاسم اضافه کرد: و چه نادان است آن که هنگام همدستی با آمریکا و به پا کردن آتش در منطقه با خود می‌گوید:«یا باید یمن شکست بخورد و جمهوری اسلامی خار و ذلیل شود و فرو بپاشد، یا اینکه همه در جهنم بسوزیم و همه از بین برویم!» این‌ها کسانی هستند که دوست ندارند همه عزیز و قوی باشند و در سایه‌ی برادری اسلامی و همجواری برادرانه زندگی کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار