رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: به منظور حفظ سطح سبز استان و جلوگیری از تخلفات احتمالی در اراضی کشاورزی،‌ حفاظت از این سرمایه‌های طبیعی در قم تشدید می‌شود.
کد خبر: ۹۳۹۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳ 11 February 2021

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی بیان کرد: کشاورزی درقم به دلیل محدودیت‌های منابع آبی و تنش‌های محیطی با دشواری زیادی همراه است و کشاورزان استان با تلاش فراوان از پوشش گیاهی مزارع و باغات خود حفاظت می‌کنند به همین دلیل هرگونه تخلف و سواستفاده از اراضی در استان نتایج غیرقابل جبرانی به همراه دارد.

وی افزود: حفظ گیاهان و درختان در قم به خاطر شرایط آب و هوایی آن، متفاوت از سایر نقاط کشور بوده و اگر اراضی کشاورزی استان برای مواردی غیر از کار کشاورزی استفاده شود، طی‌سال‌های آینده در تولید محصولات این بخش دچار آسیب جدی خواهیم شد.

وی ادامه داد: تغییر کاربری اراضی کشاورزی در قم، علاوه بر کاهش دادن میزان تولید محصولات، موجب از بین رفتن همین سطح سبز محدود استان نیز می‌شود، در حالی که وجود مزارع و باغات همچنین تاثیر مستقیم بر سالم سازی هوا و نشاط اجتماعی شهروندان دارد.

پورمیدانی گفت: در همین رابطه به مناسبت دهه مبارک فجر شماره تماس مستقیم یگان حفاظت امور اراضی استان قم علاوه بر سامانه ۱۳۱،‌ با شماره ۳۲۴۲۵۶۳۴ و پیش شماره ۰۲۵ برای دریافت گزارش‌ها و اخبار مردمی درخصوص تغییر کاربری اراضی کشاورزی استان راه اندازه شده است.

وی بیان کرد: این شماره آماده دریافت هرگونه گزارش‌های مردمی به منظور پیشگیری سریع از تخلف‌های احتمالی در سطح اراضی کشاورزی استان و جلوگیری از تبدیل شدن پوشش سبز قم به کاربری‌های غیرقانونی دیگر است.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.
بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار