رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم با اشاره به مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به این دانشگاه در زمینه پذیرش دانشجوی غیرایرانی گفت: پذیرش این دانشجویان از مهرماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود.
کد خبر: ۹۳۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱ 07 February 2021

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شمس الله مریجی اظهار داشت: مرحله نخست، پذیرش دانشجوی خارجی در دانشگاه باقرالعلوم(ع) در رشته‌های سیاست‌گذاری‌فرهنگی، مدیریت‌راهبردی فرهنگ،مدیریت رسانه، دانش اسلامی مسلمین و اخلاق کاربردی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری انجام می‌شود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر انجام مراحل اداری پذیرش دانشجویان غیر ایرانی مرد در این دانشگاه در دست اقدام است، افزود: بین‌المللی شدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) آینده موفق، همراه با توسعه برنامه‌های آموزشی این دانشگاه در عرصه‌های بین‌المللی را به همراه دارد.

 معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی قم تصریح کرد: دانشگاه باقرالعلوم(ع) در حال حاضر دارای امکانات، ظرفیت‌های علمی و سخت‌افزاری مناسبی به لحاظ ساختمانی و تجهیزات آموزشی  بوده و این مهم یکی از مؤلفه‌های بین‌المللی شدن این دانشگاه به شمار می‌رود.

مریجی بیان کرد: در این دانشگاه هدف اصلی، تربیت نیروهای دانشگاهی متخصص، به همراه صدور علوم اسلامی و انسانی با ادبیات آکادمیک و مبتنی بر مبانی اسلامی و انسانی در عرصه‌های جهانی و انجام تبادلات علمی با اندیشمندان درجه‌یک علمی و بین‌المللی صاحب‌نظر است.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با تأکید بر اینکه نیاز جدی انقلاب اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی، آموزش ادبیات و علوم اسلامی و همچنین علوم دینی در حوزه علوم انسانی و علوم اسلامی با روش ادبیات علمی است، افزود: جای بسی افتخار است که اعلام کنیم این موضوع توسط این دانشگاه به‌عنوان یک‌نهاد وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی دنبال می‌شود و امیدواریم در پی آن بتوانیم خلأهای موجود در این عرصه را پرکنیم.

وی بابیان اینکه برنامه دانشگاه باقرالعلوم(ع) در عرصه بین‌الملل، آموزش رشته‌ها و گروه‌های علمی تخصصی فعال در دنیا است، بیان کرد: تقاضای جذب دانشجوی خارجی سال‌ها است که از سوی نهادها، مراکز و سازمان‌های غیر ایرانی پیشنهادشده و بارها از دانشگاه خواسته‌شده فضای ارتباط علمی و جذب دانشجوی خارجی را فراهم کنند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) خاطرنشان کرد: از کشورهای اروپایی، آمریکایی و همچنین کشورهای عرب‌زبان همسایه درخواست تحصیل در این دانشگاه راداریم که با فراهم کردن زیرساخت‌ها در بخش بین‌الملل دانشگاه، در گام نخست پذیرش دانشجویان عرب‌زبان و انگلیسی‌زبان آغاز می‌شود.

دانشگاه باقرالعلوم(ع) دانشگاهی با  رشته‌های منحصربه‌فرد در علوم انسانی

مریجی به شاخص‌های دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بخش علمی اشاره کرد و گفت: یکی از این شاخص‌ها و ویژگی‌های این دانشگاه داشتن رشته‌های ابتکاری و منحصربه‌فرد ازجمله سیاست‌گذاری فرهنگی، فلسفه‌های مضاف،فقه مضاف و سایر رشته‌های مرتبط در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی بابیان اینکه ویژگی دیگر این دانشگاه موضع انتقادی نسبت به علم غربی و دغدغه داشتن علم اسلامی است، گفت: در دانشگاه باقرالعلوم(ع) نگرش اسلامی در علوم و رشته‌هایی که ارائه می‌کند پررنگ‌تر است و این موضوع برای مجموعه‌های دیگر که به ما تقاضا می‌دهند، بسیار اهمیت دارد.

مریجی تأکید کرد: دانشگاه باقرالعلوم(ع) در راستای شعارها و اهداف انقلاب اسلامی گام برمی‌دارد و دغدغه تولید علم اسلامی در راستای تمدن نوین اسلامی و همچنین شکل‌دهی به جریان علم و دانش برای تمدن نوین اسلامی را دارد و به همین جهت نیز مخاطبان از این دانشگاه استقبال می‌کنند.

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) همچنین در سخنان خود از ارتقاء ساختار اداری بخش بین‌المللی این دانشگاه خبرداد و گفت: اضافه کردن بخش‌های جدید به اداره بین‌الملل این دانشگاه، برای پاسخگو بودن به نیازهای جدید، برقراری ارتباط با وزارت امور خارجه و همچنین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای گرفتن ویزا، اقامت و امور اقامتی دانشجویان غیر ایرانی از اقدامات مهمی است که پس از بین‌المللی شدن این دانشگاه با جدیت دنبال می‌شود.

معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی قم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به مزایای فعال شدن بخش بین‌الملل در دانشگاه باقرالعلوم(ع) اشاره کرد و افزود: این مهم، سطح تعاملات علمی و دانشگاهی ما را ارتقاء داده و در کنار آن نیز به لحاظ اقتصادی ،  می‌تواند زمینه‌ساز تقویت اقتصاد مقاومتی در حوزه دانش باشد.

مریجی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه اهمیت دادن به پذیرش دانشجوی خارجی همچنین خلاء ادبیات آکادمیک و علمی اسلامی در کشورهای اسلامی را برطرف می‌کند، گفت: بسیاری از این‌ها در فضای علمی و آکادمیک باورهای اسلامی را قبول دارند، ولی با ادبیات علمی اسلام آشنا نیستند و این باور را ندارند که اسلام یا ادبیات اسلامی می‌تواند به لحاظ آکادمیک و علمی در هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، روش‌شناسی و انسان‌شناسی، مبانی خاص خود را داشته باشد و با بهره‌گیری از آن، بتوانند از باورها،هویت‌ها،دین خود و کشورشان  با روش علمی و آکادمیک دفاع کنند.

وی بیان کرد: بین‌المللی شدن دانشگاه، به  جهت دادن پژوهش‌های استادان و دانشجویان  در رشته‌های علمی و همچنین آشنایی آنان با محیط‌های غیر ایرانی کمک می‌دهد.

حضور در عرصه‌های بین‌المللی دانش، یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی است

رئیس اداره همکاری‌های علمی و روابط بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) نیز اظهار داشت: پس از حدود دو سال تلاش و پیگیری فرآیندهای اداری و  همچنین بازدید نمایندگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی، رفاهی و دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم(ع)،مجوز بین‌المللی شدن این دانشگاه و جذب دانشجویان خارجی در سالروز تولد حضرت زهرا (س)  صادر شد که این را مبارک و یک هدیه ارزشمند می‌دانیم.

سید هادی ساجدی بابیان اینکه در حال حاضر اداره همکاری‌های علمی و امور بین‌الملل دانشگاه در حال برنامه‌ریزی‌ گسترده به‌منظور عملیاتی کردن فرآیندهای اداری و آموزشی به‌منظور تحقق جذب دانشجویان غیر ایرانی است گفت: همچنین این دانشگاه آمادگی دارد، در رشته‌های دیگر دارای گروه علمی، متناسب با درخواست مخاطبان راه‌اندازی کند.

ساجدی در بخش دیگری از سخنان  بابیان اینکه تولید محتواهای مناسب با فضاهای بین‌المللی در برنامه‌ها پیش‌بینی‌شده، گفت: در این راستا محتواهای آموزشی و فرهنگی به زبان عربی و انگلیسی برای ارائه به دانشجویان غیر ایرانی آماده می‌شود.

وی گفت: معرفی شهر قم به‌عنوان شهر کریمه اهل‌بیت(ع)، معرفی ظرفیت‌های علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و انجام اقدامات و فعالیت‌های جذب دانشجو از دیگر اقداماتی است که در بخش بین‌الملل این دانشگاه دنبال می‌شود.

رئیس اداره همکاری‌های علمی و روابط بین‌الملل دانشگاه باقرالعلوم (ع) خاطرنشان کرد: تقاضایی نیز از دانشگاه‌های آمریکای لاتین مبنی بر آموزش موارد علمی به زبان اسپانیایی داریم که مقررشده این موضوع  در قالب برنامه‌های مشترک و کوتاه‌مدت، آغاز و  پس از راه‌اندازی رشته‌های زبان انگلیسی و عربی، به‌طور دائمی دنبال شود.

ساجدی بابیان اینکه یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی، حضور در عرصه‌های بین‌المللی دانش است، بیان کرد: این مهم علاوه بر اینکه فرهنگ انقلابی و اسلامی را به مخاطبان منتقل می‌کند، به آنان نیز  دریافتن هویت اسلامی خودشان کمک می‌کند تا در ادبیات غربی غرق نشوند.

وی تأکید کرد: ارتباطات و تعامل در عرصه بین‌المللی این جهت‌دهی را به ما می‌دهد که، این تعاملات تبدیل به مسئله شده و بتوانیم در مورد آن، اندیشه‌ورزی و همچنین خردورزی کرده و پس‌ازآن به تولید علم و دانش بپردازیم.

ساجدی بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از اساتید دانشگاه باقرالعلوم(ع) به زبان عربی و انگلیسی تسلط دارند، اما بخاطرارتباطات کم علمی بین‌المللی به حاشیه رانده‌شده، گفت: حضور دانشجویان غیر ایرانی در این دانشگاه، فرصتی برای تقویت زبان عربی و انگلیسی استادان این دانشگاه در محیط علمی است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار