استان قم جزو همان کلانشهر‌هایی است که هرچند کمتر از تهران، اما با اوضاع ناگوار آلودگی هوا رو‌به‌رو است و نفس کشیدن را برای قمی‌ها سخت کرده. خصوصا که به گفته سازمان هواشناسی استان قم، بهمن ماه کم بارشی را در پی داریم و البته ممکن است این کمبود بارش، در اسفند ماه جبران شود.
کد خبر: ۹۳۵۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۵ 27 January 2021

به گزارش تابناک قم، هوای پاک! عبارتی که چند ماهیست تجربه‌اش نکردیم، مسئله‌ای که در فصول سرد سال در کلانشهر‌های ایران کمرنگ‌تر میشود و بیماری‌های ریوی و هزاران مشکل جسمی و روحی را برای ما به ارمغان می‌آورد.

اتفاقا هرسال در میان همان فصول سرد و ناپاکی هوا، اواخر دی ماه و اوایل بهمن را هفته هوای پاک میدانیم و مسوولان هرسال در آن روز‌ها هزاران راه چاره و برنامه و طرح برای بهتر شدن اوضاع آلودگی هوا بیان میکنند، اما متاسفانه سالهاست راه به جایی نمیبریم.

استان قم هم جزو همان کلانشهر‌هایی است که هرچند کمتر از تهران، اما با اوضاع ناگوار آلودگی هوا رو‌به‌رو است و نفس کشیدن را برای قمی‌ها سخت کرده. خصوصا که به گفته سازمان هواشناسی استان قم، بهمن ماه کم بارشی را در پی داریم و البته ممکن است این کمبود بارش، در اسفند ماه جبران شود.

۲۹ دی ماه روز ملی هوای پاک نامگذاری شده است و هفته هوای پاک در سال جاری با شعار (هوای پاک، تعهد مسؤولان و مشارکت مردم) از روز جمعه ۲۶ دی ماه آغاز و تا روز پنجشنبه دوم بهمن ماه ادامه داشت.

امسال به مناسبت هفته هوای پاک طرح نظرسنجی مردمی در استان قم در فضای مجازی برگزار شد و در این طرح مردم از نظر خودشان اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا را نام میبردند و در خصوص بهترین کار برای کاهش آلودگی هوا نظر میدادند تا مسوولان روی آن موارد تمرکز کنند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان قم در خصوص این طرح اظهار کرد: ۵۱۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند و (ممنوعیت استفاده از گازوئیل در نیروگاه حرارتی قم) با کسب ۳۷ درصد از آرا به عنوان نخستین راهکار مقابله با آلودگی هوا در کلانشهر قم شناخته شد.

سید محمدرضا بهشتی‌پور بیان کرد: ۲۸ درصد از مردم (توسعه و گسترش فضای سبز) را به عنوان مهمترین راهکار اعلام کردند.

وی افزود: ۱۴ درصد از همشهریان خواستار برخورد جدی با خودرو‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی بوده و (الزام صنایع به رعایت استاندارد‌های زیست محیطی) به عنوان نخستین راهکار پیشنهادی از سوی ۱۲ درصد از همشهریان اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و محدودیت‌های ترافیکی با کسب ۵ و ۳ درصد از آرا کمتر مورد توجه همشهریان قرار گرفته بودند، تصریح کرد: تأمین سلامت عمومی جامعه و حراست از طبیعت و ذخایر ارزشمند گیاهی و جانوری وظیفه ماست و در این مسیر سخت و پرچالش، به شدت نیازمند همکاری، همراهی و همدلی اقشار مختلف مردم خواهد بود.

با توجه به عوامل مختلف آلودگی هوا و تلاش برای کاهش قدرت و استفاده آنها، با برنامه ریزی مسوولان و رعایت مردم قطعا میتوان اکسیژن واقعی را تنفس کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار