عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: هر کسی عملاً این امکان را در اختیار دارد که حرف‌ها را درون جامعه اسلامی بشنود و مذهب خود را انتخاب کند و از نظر الهی نیز هر کس در انتخاب مذهب خود مسئولیت دارد، بلکه آنچه مقصود است این است که ما در این زمینه نباید رویکرد، تلاش، فعالیت و عملیاتی داشته باشیم زیرا به وحدت امت و آرامش مذهبی در امت ضربه می‌زند.
کد خبر: ۹۳۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸ 23 January 2021

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در جمع مدیران و محققان مجمع جهانی شیعه‌شناسی، با بیان اینکه شیعه وارد فاز جدیدی در جهان شده است، گفت: شیعه قبل از هر چیز باید به بازتعریف خود و  بازشناسی وضعیت کنونی بپردازد و حضورش را در جهان اسلام مطابق با موازین قرآنی و آموزه‌های اهل بیتی(ع) استواری بیشتری ببخشد.

فقیه ناظر بر امور حلال کشور افزود: باید میان اعتقادات اصیل شیعه و آموزه‌هایی که خارج از اراده و خواست و نگاه اهل بیت عصمت و طهارت و به دلایل احیاناً تاریخی ایجاد شده و اصالت و ریشه اهل بیتی ندارند تفاوت بگذاریم. به بیان دیگر باید بین عقائد ناب شیعی همچون عقیده به عصمت اهل بیت، امامت آنان و نیز مصدر بودن این ذوات مطهره علیهم السلام و بین عقیده انگاشته‌شده‌ها(افزوده‌هایی که بسیاری از آنها را غالیان در زمان امامان علیهم السلام ایجاد کردند و مورد غضب و خشم اهل بیت  قرار گرفتند) تفکیک و تمییز قائل شویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: ما امروزه باید تحت هدایت علما و زعمای حوزه خط حفاظت و حراست از مرزهای واقعی فکری شیعه را دنبال کنیم و نباید هر کسی دل‌خواهانه وارد این عرصه حساس شود و چیزی را  بر اندیشه‌های شیعه بیفزاید یا از آن کم کند.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به لایه سلوکی شیعه اظهار کرد: لایه سلوکی شیعه نیازمند تقویت است، زیرا اگر کسی فاقد مجموعه رفتارها و خصلت‌های سلوکی شیعه باشد به صورت قاطع در زمره شیعیان اهل بیت جای نمی‌گیرد.

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: اگر شیعه از حیث سلوک در وضعیت فرودستی نسبت به دیگران باشد گاه ضررش برای اهل بیت از منفعتش بیشتر خواهد بود.

مبلغی با بیان اینکه شیعه به عنوان بخشی از امت لازم است در کنار اهل سنت، سلوکی در خدمت کیان  امت داشته باشد، گفت: ما نباید هویت شیعه را طوری تبیین و تعریف کنیم که باعث بر هم زدن وحدت امت شود؛ از این رو هویت شیعی باید در خدمت امت پیامبر (ص) و وحدت و یکپارچگی آن قرار گیرد.

وی در زمینه استواری و برقراری و استحکام عقاید شیعی گفت: برخی افراد که از تقریب می‌ترسند تصور می‌کنند تقریب باعث تضعیف و از بین رفتن عقاید شیعه است در حالی که  بنیاد اعتقادی شیعه فراتر از آن است که با یک رویکرد از بین برود؛ بر این اساس این توهین به قرآن است که تصور کنیم دو اندیشه متضاد را کنار هم نهاده است.

مبلغی با بیان اینکه یکی از خطوط قرمز اهل بیت علیهم السلام حفظ یکپارچگی و وحدت امت بود، گفت: بر اساس قرآن باید بپذیریم که امت، هویت اسلامی وابسته به پیامبر است و اگر امت از بین رفت، یا تضعیف شد، هویت شیعه یا هر هویت دیگر در مسیر تضعیف و تحلیل قرار می‌گیرد؛ بنابراین نه شیعه‌سازی و نه سنی‌سازی هیچکدام متناسب با امت و جایگاه قرآنی امت نیست.
آزادی در انتخاب مذهب

فقیه در امور حلال کشور تصریح کرد: هر کسی عملاً این امکان را در اختیار دارد که حرف‌ها را درون جامعه اسلامی بشنود و مذهب خود را انتخاب کند و از نظر الهی نیز هر کس در انتخاب مذهب خود مسئولیت دارد، بلکه آنچه مقصود است این است  که ما در این زمینه نباید رویکرد، تلاش، فعالیت و عملیاتی داشته باشیم زیرا به وحدت امت و آرامش مذهبی در امت ضربه می‌زند.

آیت‌الله مبلغی با اشاره به لایه علمی تشیع با بیان اینکه ما موظفیم علوم اهل بیت را درک کنیم تاکید کرد: باید برای ساختن جامعه خود این علوم را مبنا قرار بدهیم و ناگفته‌ها و بخش‌های درک نشده آن را کشف و زیبایی‌های آن را منتشر کنیم.

‌در این نشست آیت پیمان، دبیرکل مجمع جهانی شیعه‌شناسی هم با بیان سیاست‌ها و برنامه‌های این مجموعه، بر لزوم تعمیق و غنی‌سازی و گسترش پژوهش‌ها و  آموزش‌های تخصصی شیعه‌شناسی و رویکردهای جدید  در دین پژوهی تاکید کرد.
وی همچنین از نظرات علمی استاد مبلغی در موضوعات مهمی همچون؛ مبانی تعامل و تعایش ادیان و طرح مباحث نوین فقه‌الاجتماع و فقه مقارن، روشنگری و ترسیم راه  تعاملات مثبت و سازنده فکری و ایجاد زمینه و فرصت برای طرح دیدگاه‌های مکتب اهل بیت(ع) در محافل علمی جهان تجلیل کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار