امام جمعه قم با بیان اینکه درس حوادث آمریکا این است که به مقاومت در برابر ظالمان باید ادامه داد گفت: بازگشت به برجام باید از مسیری که رهبری فرمودند و قانون تعیین کرده دنبال شود و با آمریکای عهد شکن و گروه‌هایی که در امتحانات مردود شدند نمی‌توانیم وارد گفت گوی سالم شویم.
کد خبر: ۹۳۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 23 January 2021

به گزارش تابناک قم، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در مصلای قدس برگزار شد اظهار کرد: بلاها بیدار باش برای بشریت بوده و سختی ها هشدار دهنده هستند و بلای کرونا باید بشریت را بیدار کرده و انسان ها را به خدا بازگرداند.

وی با بیان اینکه در سال 99 ما چهره‌های ارزشمندی را از دست دادیم و عزیزان بیاری به خاطر بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن جان خود را از دست دادند افزود: بسیاری از عزیزان در مسیر سلامت مردم به شهادت رسیدند و در میان این درگذشتگان چهره‌های بزرگ، اثرگذار و شریف وجود داشتند.

امام جمعه قم با اشاره به ارتحال علامه مصباح یزدی تصریح کرد: ارتحال آیت الله مصباح یزدی به عنوان فیلسوف و نگهبان مرزهای اعتقاد و اندیشه الهی و اسلامی بسیار دردآور بود؛ همینطور فقدان مرحوم آیت الله یزدی به عنوان استوانه انقلاب و پیشگام در معماری انقلاب حادثه تلخی برای ملت و به ویژه برای اهل قم بود.

وی با اشاره به تغییرات سیاسی در آمریکا بیان کرد: چالش های بزرگی در درون جامعه آمریکایی وجود دارد که روز به روز خودش را نشان می‌دهد که این نابسامانی‌ها به دو بخش کلی تقسیم می شود.

اعرافی افزود: بخش نخست اینکه جامعه آمریکایی در درون خود با دردها و اشکالات جدی بسیار مواجه است. این دردهای درون بافت جامعه آمریکایی، خودش را در شورش های ضد نژاد پرستی، حوادث کرونا و... نشان داد. تحقیر اقلیت‌ها، شکاف طبقاتی، سستی پایه‌های اخلاقی، رقابت‌های تند اجتماعی و سیاسی، باندهای حاکم بر سیاست آمریکا که منافع مردم این کشور را زیر پا می‌گذارند مجموعه‌ای از آسیب‌های موجود در اعماق جامعه آمریکایی است.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی برخی آگاهانه یا ناآگاهانه به گونه‌ای امریکا را بزک می‌کنند که گویا این کشور دارای بهترین شکل انسانی است.

امام جمعه قم با اشاره به محور دوم یعنی شرایط آمریکا در خارج این کشور اشاره کرد و افزود: بسیاری از آسیب هایی که از سوی آمریکا متوجه ملت‌های عالم می شود برای مردم آمریکا آشنا نیست؛ آمریکا در سطح بین المللی جنگ افروز بوده و در سطح جهان اشغالگر است.

وی اضافه کرد: آمریکا بزرگترین پشتیبان دیکتاتورهای عالم بوده و در شرایطی که ادعای لیبرالیسم و آزادی دارند ولی نوچه‌های آمریکا دیکتاتورها و جلادانی هستند که ما در منطقه شاهد حضور آنها هستیم.

اعرافی یادآور شد: آمریکا پشتوانه بزرگ تروریسم دولتی و غیردولتی در جهان است و نمونه‌هایی از جنگ افروزی، نفاق افکنی، دیکتاتورپروری و گسترش تروریسم را در نقاط مختلف شاهد هستیم..

وی با بیان اینکه از جمله آرزوهای ترامپ اعتلای وجهه آمریکا در جهان، تحقق اقتصاد پویا، شکست جریان مقاومت در جهان اسلام و تضعیف رقبا، امن سازی محیط برای اسرائیل در جهان اسلام و تسلیم ایران در برابر تحریم‌ها و خواسته‌های شیطانی بود تصریح کرد: امروز به فضل الهی این آرزوها بر باد رفته و رقیبان آمریکا از قبل قوی‌تر شده و جبهه مقاومت مقتدرتر از سال‌های قبل بوده و از اقتصاد پویای آمریکا نیز خبری نیست و شورش‌های آمریکا و مشکلات ناشی از کرونا نشانه‌های شکست آمریکا و ترامپ است.

امام جمعه قم گفت: ملت ایران زجر بسیار کشید و سختی‌های فراوان تحمل کرد ولی ملت ایران سرافراز بوده و ترامپ و ترامپیسم به زباله‌دان تاریخ افکنده شده است.

وی با بیان اینکه درس این حوادث این است که به مقاومت در برابر ظالمان باید ادامه داد تصریح کرد: بازگشت به برجام از مسیری که رهبری فرمودند و قانون تعیین کرده درست است و با آمریکای عهد شکن و گروه‌هایی که در امتحانات مردود شدند نمی‌توانیم وارد گفت گوی سالم شویم.

اعرافی تاکید کرد: گام اول را باید آنها بردارند و ما نیز در همان قالب راه را ادامه می دهیم؛ به دولتمردان می‌گوییم به مذاکره دل نبندید و به گروه‌های گوناگون آمریکا دل خوش نکرده و فرمان‌های رهبری در ارتباطات با دنیا را اجرا کنید.

وی با اشاره به برخی از سخنان نسبت به شهر قم تصریح کرد: قم به عنوان پایگاه جهاد و اشتهاد بوده و مردم این شهر در این حوادث پیشگام بودند؛ شهر قم در روز چند هزار درس و روزانه ده ها مراسم بزرگ و کوچک و نشست های علمی و مراسم های بزرگ دینی و مذهبی برگزار می‌شد و مراجع تقلید در قم حضور دارند و قم با این عظمت نسبت به رعایت ضوابط بهداشت و درمان اهتمام داشته است.

امام جمعه قم با بیان اینکه شهر قم در کشف کرونا و اعلام آن و در مبارزه با این بیماری پیشگام بود یادآور شد: در کنار شبکه بهداشت و درمان، سپاه سلامت، پرستاران و پزشکان، دستگاه‌ها و مسؤولان مردم قم مجاهدت کردند و همه اصناف و قرارگاه مردمی، بسیجی، خیرین و... در کنار مسؤولان همراهی کرده و صحنه های شگفت انگیز خلق کردند.

وی اضافه کرد: خیل عظیم گروه‌های جهادی در قم و همه کشور مایه افتخار بودند و قم چهره عقلانی، علمی و شجاعانه از خود به تصویر کشید. انتظار مردم قم این است که دستگاه‌های مسوول این جایگاه رفیع را پاس دارند و در مقابل این جایگاه رفیع تواضع کنند.

اعرافی یادآور شد: قم پشتیبان دستگاه‌های مسؤول و نگاه‌های کارشناسی بود و در برابر این افتخار آفرینی انتظار این است که قدردان باشند و مواجهه درست داشته و اگر دوبار عذرخواهی نشده بود باید به گونه ای دیگر سخن گفته می‌شد.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیان کرد: انتظار مسؤولان این است که هشدار داده و راهنمایی کرده و در جایی که لازم است اعمال قانون کنند ولی سخنان سخیف نباید درباره مردم این شهر گفته شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار