طبق آخرین آمار مشخص شد جمعیت دانش‌آموزان قمی نسبت به تعداد مدارس بیشتر است؛ با وجود جمعیت یک میلیون ۳۰۰ هزارنفره استان که تقریبا ۴۰ هزار تن از این آمار را دانش‌آموزان تشکیل میدهند و تعداد کم دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها و دبستان ها، باید گفت حدود ۸۰ درصد از مدارس دو شیفته شده و میشوند.
کد خبر: ۹۳۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۲ 14 January 2021

به گزارش تابناک قم، به جرات میتوان گفت اولین قدم برای رشد و موفقیت یک جامعه، نظام آموزشی قوی و منسجم است؛ یقینا کوچک‌ترین افت و لغزشی در نظام آموزشی سبب خطای یادگیری و تربیت نسل آینده و در انتها افت و سقوط جامعه می‌شود. ژاپن، نظام آموزشی دقیق و پیشرفتش نمونه بارز این جریان است. تصور کنید این کشور از کمبود مدارس و زمین‌هایی با کاربری آموزشی که جای مدرسه هزار چیز دیگر قد علم میکرد، رنج میبرد، نیروی آموزشی کم بود و کسی چندان به این موارد حساسیت نشان نمیداد؛ اکنون چه میشد؟ قطعا الان ژاپن، ژاپن نبود.

برای صعود ایران در عرصه‌های مختلف، تمامی جوامع کوچک ایرانی باید دست در دست هم دهند و با قدرتمند کردن نظام آموزشی، محیط را برای پیشرفت آماده کنند. هر شهری با توجه به این مسئله در محیط خود، هم امتیاز و رتبه خودش را بالاتر برده و رفاه شهروندان را تامین میکند و هم به آبادانی کشور کمک بزرگی کرده است.

استان قم، جزو شهر‌های بزرگ، مهم و گردشگری ایران است و این موارد باعث میشود کمی بیشتر از شهرستان‌ها به فکر رونق محیط‌های آموزشی باشد؛ اما متاسفانه گویا در این زمینه چندان موفق نبوده است.

طبق آخرین آمار مشخص شد جمعیت دانش‌آموزان قمی نسبت به تعداد مدارس بیشتر است؛ با وجود جمعیت یک میلیون ۳۰۰ هزارنفره استان که تقریبا ۴۰ هزار تن از این آمار را دانش‌آموزان تشکیل میدهند و تعداد کم دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها و دبستان ها، باید گفت حدود ۸۰ درصد از مدارس دو شیفته شده و میشوند. اگر مشکل کمبود مدارس همینجا و با این جمعیت حل نشود در آینده با مشکلات بیشتر و سنگین‌تری روبه رو خواهیم بود.

مسلما به دلیل رشد جمعیت هیچوقت نباید دست از تاسیس مدارس و دیگر اماکن کشید، اما فعلا با پیشبینی‌های صورت گرفته تاسیس ۲۴۰ مدرسه در شهر قم میتواند منجی دانش آموزان و در نهایت استان و کشور باشد.

دردناک است اگر بگوییم اکثر این مدارس بایستی در مناطق نوساز شهر ساخته شوند و ساکنان این مناطق با آنکه توقع رفاه کامل داشتند، اما فرزندانشان برای رفتن به مدرسه باید مسیر‌های طولانی را طی کنند. مناطق نوسازی که قطعا از زمین‌های با کاربری آموزشی آباد هستند متاسفانه فقیرترین مناطق شهر از نظر محیط‌های آموزشی هستند و گویا کسی دلهره و نگرانی از این بابت، برای قم ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در این باره گفت: با این که در ۷ سال اخیر و به همت مسؤولان و مردم بویژه خیّرین، حدود ۱۹۰ مدرسه در استان ساخته شده است، اما این چالش همچنان وجود دارد و مدیران عالی استان باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

حمیدرضا شیخ الاسلام بیان کرد: با ساخته شدن حدود ۱۹۰ مدرسه در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹، قم به رتبه بیست و ششم کشور در بین ۳۱ استان و در موضوع حجم فضا‌های آموزشی رسیده است و این در حالی است که تعداد دانش آموزان استان در این هفت سال با افزایش حدود ۷۰ هزار نفری، آمار حدود ۲۷۰ هزار دانش آموز را نشان می‌دهد.

وی در خصوص تاسیس مدارس در مناطق نوساز شهر تصریح کرد: مصوّبه مجلس شورای اسلامی و قانون تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش صراحت دارد که به ساخت هر ۲۰۰ واحد آپارتمان، باید یک مدرسه ساخته شود، اما شاهدیم که برخی انبوه سازان برای فرار از این قانون، اقدام به ساخت ۱۹۹ واحد می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: مصوّبه شورای آموزش و پرورش استان به ضرورت در اختیار قرار دادن ۹ قطعه زمین با کاربری آموزشی اشاره دارد، اما متأسفانه این امر همچنان محقق نشده است.

البته کمبود مدرسه تنها ضعف قم در عرصه آموزشی نیست و باید گفت استان ما از کمبود نیرو‌های آموزشی و معلم هم رنج میبرد. از تعداد کادر تخصصی مدارس در سال گذشته، خروجی آموزش و پرورش استان تعداد یک هزار و ۶۲۱ معلم بوده که با تفاوت چند برابری تنها تعداد ۳۹۴ نفر در این حوزه ورود پیدا کردند.

با وجود نیاز به ۹ هزار و ۴۲۶ نفر معلم در آغاز سال تحصیلی و کمبود حدود ۳۱۴ نیروی خرید خدمات، با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته، فعلا هیچ کلاس درسی بدون معلم باقی نمانده است، اما باید هرچه زودتر چاره‌ای برای حال نامساعد محیط‌های آموزشی قم اندیشید.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار