مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم کاهش نرخ بیکاری در استان را مورد توجه قرار داد و گفت: قم به زودی با کمبود شدید کارگر صنعتی روبه رو می شود و باید از همین امروز به دنبال تربیت نیروهای تکنسین و ماهر باشیم.
کد خبر: ۹۳۱۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴ 13 January 2021

به گزارش تابناک قم، مصطفی کاویانی روز چهارشنبه در جلسه ستادمدیریت بحران در سالن کرامت استانداری، افزود: برای اولین از سال ۹۳ نرخ بیکاری در قم به ۸ درصد رسیده و شهرکهای صنعتی استان بشدت با کمبود کارگر مواجهه شده‌اند.

وی اثرات کرونا بر اشتغال استان را مورد اشاره قرار داد و افزود: نرخ بیکاری در قم با شیوع کرونا از ۱۰.۱ درصد در اسفندماه سال گذشته به ۱۱.۵ درصد تا فصل پاییز افزایش یافت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم ادامه داد: با این وجود از پاییز روند نرخ بیکاری در قم کاهشی شده و نرخ افراد بیکار فعال تک قمی شده است.

حجم سرمایه‌گذاری انجام شده برای واحدهای صنعتی قم فراتر از ۵۱ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۵۸ هزار تَن فرصت اشتغال ایجادشده است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هرکدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال دارد.

وی تسهیلات پرداخت شده کرونایی در قم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ۴ هزار ۷۷۴ پرونده به ارزش ۱۰۷ میلیارد تومان به بانکها معرفی شده که در مجموع ۹۷ میلیارد تومان از این طرحها پذیرش و ۷۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان به مرحله پرداخت رسیده است.

کاویانی اظهار داشت: ۳۶۵ هزار و ۸۶۹ خانوار قمی معادل ۸۶ درصد از مجموع ۴۲۵ هزار خانوار این استان یارانه بگیر هستند که مجموع آنها یک میلیون و ۱۶۲ هزار نفر است.

به گفته وی، همچنین۲۷۲ هزار و ۷۷۴ خانوا قمی معادل ۶۴ درصد از کل خانوارهای استان از تسهیلات یارانه معیشتی استفاده می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم افزود: ۸۵۳ هزار نفر از مردم یارانه معیشتی می‌گیرند.

کاویانی اضافه کرد: ۳۰۲ هزار خانوار قمی به تعداد ۹۹۷ هزار نفر معادل ۷۲ درصد جمعیت استان از تسهیلات یک میلیونی تومانی مرحله اول کرونایی بهره برده‌اند.

وی اظهار داشت: ۹۵ هزار و ۲۹۴ خانوار قمی به تعداد ۱۴۸ هزار و ۶۰۴ نفر معادل ۲۳ درصد جمعیت استان یارانه مرحله دوم کرونایی به میزان یک میلیون تومان را دریافت کرده‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم درپایان گفت: ۴۱ درصد مردم قم نیز یارانه صد یا صد و بیست هزار تومانی کرونایی را دریافت کرده‌اند.

افت تحصیلی ۵۰ درصدی دانش آموزان در آموزش مجازی

مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز در بخشی از این جلسه، گفت: قم همزمان با شیوع کرونا سه هفته قبل از استانهای دیگر آموزش های خود را غیرحضوری کرد.

حمیدرضا شیخ الاسلام ادامه داد: طبق برآوردهای قطعی جهانی در بهترین حالت و با در نظر گرفتن مهارت معلمان، دانش آموزان و والدین، آموزش های مجازی تا ۵۰ درصد سبب افت تحصیلی دانش آموزان می‌شود.

وی بیان داشت: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش قم از نظر شاخص های ارزیابی شده در رتبه نخست استفاده از شبکه شاد است اما با این وجود در بهترین شرایط هم افت ۳۰ درصدی تحصیلی قطعی است.

شیخ الاسلام یادآور شد: در بخش های تابعه قم مشکلی برای برپایی حضوری مدارس نداریم و در داخل شهر نیز برخی مدارسی وجود دارد که امکان فاصله‌گذاری اجتماعی در آنها کاملا فراهم است.

وی خاطرنشان کرد: افت تحصیلی دانش آموزان در مقطع متوسطه پذیرفتنی نیست و سبب می‌شود آینده این افراد با چالش و بحران همراه شود.

مدیرکل آموزش و پرورش قم اظهار داشت: حساسیت‌ها نسبت به بازگشایی مراکز آموزشی و مدارس در قم بیشتر از سایر مراکز خدماتی، تجاری و رفاهی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار