تکنولوژی در زندگی امروز ما حرف اول را میزند و تمام امورات زندگی ما از نظر‌های مختلف به آن بستگی دارد. با هوشمند شدن شهر‌ها و فعالیت‌های شهروندان و مسئولین نیز میتوان فهمید این تکنولوژی چقدر در زندگی امروز ما واجب و لازم است.
کد خبر: ۹۳۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۴ 12 January 2021

به گزارش تابناک قم، پیشرفت و تکنولوژی، پدیده‌ای که مثل یک هیولای سریع و قدرتمند تمام نوستالژی‌ها را از بین می‌برد و شهر‌ها و کشور‌ها را به سلیقه خودش تغییر میدهد. هم مزایایی دارد و هم معایبی و باید سعی کنیم مزایایش را تقویت و معایبش را نادیده بگیریم چرا که چاره‌ای جز زندگی با این هیولای قدرتمند پیشرفت نداریم.

تکنولوژی در زندگی امروز ما حرف اول را میزند و تمام امورات زندگی ما از نظر‌های مختلف به آن بستگی دارد. با هوشمند شدن شهر‌ها و فعالیت‌های شهروندان و مسئولین نیز میتوان فهمید این تکنولوژی چقدر در زندگی امروز ما واجب و لازم است.

استان قم هم مانند تمامی شهر‌های بزرگ کشور، در مسیر هوشمند شدن شهر پیشرفت و با این حرکت سعی در سهولت امور شهروندان داشت. با هوشمند شدن شهر دیگر نیاز نبود کرایه‌های اندک تاکسی نقد باشد و برای کار‌ها و سوالات ریز و درشت به شهرداری و استانداری مراجعه شود و بسیاری خدمات دیگر.

طرح قم‌کارت، یکی از ده‌ها برنامه در راه هوشمند شدن است. این طرح که حرفش از سال ۹۷ بر سر زبان‌ها افتاد، پرداخت آنلاین حمل و نقل درون شهری است و دیگر با وجودش لازم نیست دو هزارتومانی در جیب هایمان نگه داریم.

در اصل این کارت به صورت یک کیف پول آنلاین برای شهروندان است که تعاملات مالی شهروند و شهرداری را تسهیل می‌کند‏، پرداخت کرایه تاکسی، پرداخت عوارض خودرو و... از جمله مواردی است که شهروندان می‌توانند در قالب قم کارت از آن بهره ببرند. هرچند گویا رانندگان دریافت وجه نقدی را بیشتر قبول دارند، اما قم‌کارت برای مسافران درون شهری سهولت بیشتری ایجاد میکند.

پارک حاشیه‌ای هم یکی از مواردی است که عمدتا از طریق کارت یا پارکومتر پرداخت می‌شد، اما قم کارت امکان پرداخت آنلاین را در این زمینه برای شهروندان فراهم می‌کند. خوشبختانه شهروندان هم استقبال خوبی از این پروژه کردند و قم کارت و پرداخت‌های آنلاینش میان قمی‌ها جا افتاد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم در خصوص این طرح گفت: پروژه قم کارت نیز مستقل اجرایی شد تا زیرساخت نرم افزاری برای تولید و فروش و شارژ و نگهداری کارت را در نظر بگیریم و بخش آن لاین کیف پول شهروندی نیز جدا باشد، همان طور که در حوزه تاکسی مستقل شده است.

کوروش محمدحسینی افزود: تاکنون ۵۰۰ هزار کارت به دست شهروندان رسیده است در حالی که امروز ۳۰۰ هزار کارت فعال دست شهروندان است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم تصریح کرد: قرار است ۲۵۰ هزار کارت در عملیات جایگزینی وارد چرخه حمل و نقل شود و سیستم پرداخت در اتوبوس بسیار پیشرفته می‌شود و براساس مسیر و سرویس، نرخ دریافت می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین نصب سیستم مانیتورینگ اتوبوس‌ها در قم به صورت پایلوت در حال اجراست، رضایتمندی شهروندان بر درآمد ارجحیت دارد و طبق آن زمان‌بندی می‌شود تا شهروند بتواند به سیستم حمل و نقل اعتماد کند.

گفتنی است در حال حاضر ۱۵۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر به دو سیستم قدیم و جدید مجهز بوده و امکان استفاده از هر دو کارت برای شهروندان تا دو ماه آینده فراهم است. همچنین دو هزار ۵۰۰ تاکسی به سیستم بارکد خوان مجهز بوده و تا پایان سال امکان پرداخت الکترونیکی در تمام تاکسی‌ها فراهم می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار