مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم گفت: تعدد سامانه‌های اقتصادی به‌ویژه در خرید مواد اولیه، تولیدکنندگان را سردرگم کرده است.
کد خبر: ۹۳۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ 09 January 2021

به گزارش تابناک قم، سید مهدی علیزاده طباطبایی در خصوص برخی از مشکلات در منطقه ویژه اقتصادی اظهار داشت: کمبود مواد اولیه به‌خصوص کمبود سهمیه مواد شیمیایی مشکلات زیادی را درروند تولید ایجاد می‌کند و تولیدکنندگان باید نیاز خود را از بازار آزاد باقیمت بالا تهیه کنند درحالی‌که بسیاری از این مواد اولیه شیمیایی، تولید شرکت‌های داخلی بوده و وارداتی نیست.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم افزود: صدور بخش‌نامه‌های مکرر و قوانین جدید نیز یکی از موانع بزرگی است که دست تولیدکنندگان واحدهای صنعتی را می‌بندد و روند فعالیت‌های تولیدی را کند می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات منطقه، موضوع تأمین گاز است که در فاز سوم واگذاری زمین، موجب کند شدن روند اجرای طرح‌های اقتصادی می‌شود و از شرکت گاز خواستار همراهی در رفع موانع هستیم.

علیزاده طباطبایی بیان کرد: تعدد سامانه‌های اقتصادی به‌ویژه در خرید مواد اولیه، تولیدکنندگان را سردرگم کرده است و از دغدغه‌های جدی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: سامانه‌های متعددی را در جهت پیگیری فعالیت‌های اقتصادی راه‌اندازی کرده‌اند که با یکدیگر ارتباطی ندارند و همین امر موجب افزایش مشکلات می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در ادامه خاطرنشان کرد: در منطقه، واحدهای موفقی در تولید ماسک و کالاهای سلامت‌محور داریم اما درزمینهٔ تأمین مواد اولیه نیز با موانعی مواجه هستند.

وی گفت: در خصوص عارضه‌یابی مشکلات تولید، منطقه به یک کلینیک اقتصادی و تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی نیاز دارد که دراین‌باره تمهیداتی در استفاده از ظرفیت چند دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان اندیشیده شده است.

علیزاده طباطبایی تصریح کرد: منطقه همواره موردحمایت استاندار و مسئولان بوده است و امیدواریم مشکلات فعلی نیز در سطح استانی و ملی پیگیری شود به‌خصوص ضرورت توجه به توسعه و تقویت حمل‌ونقل ریلی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان ازجمله مطالبات است.

وی همچنین اظهار داشت: بخش‌نامه‌ای در 22 فروردین 97 صادرشده است که بند یک این بخش‌نامه مصوبه دولت بوده و ورود هر نوع کالا به کشور اعم از مناطق آزاد و مناطق ویژه و سایر مبادی را مستلزم ثبت سفارش دانسته است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم عنوان کرد: دراین‌باره مکاتباتی انجام شد و خواستار بازنگری در این بند بوده‌ایم چراکه این خلاف ماده 13 مناطق آزاد است، هرچند تاکنون هیچ اقدامی علی‌رغم پیگیری‌های ما انجام‌نشده است.

وی بیان کرد: اخیراً گمرکات کشور اعلام کرده مهلت توقف کالا در مناطق آزاد دو ماه است، درصورتی‌که طبق قانون مهلت توقف با مدیریت سازمان است اما همچنان چنین مشکلاتی دیده می‌شود.

علیزاده طباطبایی تصریح کرد: هرچند 3400 قلم کالا اخیراً از ثبت سفارش معاف شده است اما اصل این بخش‌نامه هنوز خلاف قانون است  و با پیگیری یک مدتی متوقف می‌شود، ممکن است تولیدکننده، کالای اولیه را برای مدت دو سال بخواهد وارد کند و چطور ممکن است دوماهه قادر به ترخیص بار شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار