طرح خانه و محله محور شهید قاسم سلیمانی طرحی است که توانست بعد از ورود قم به وضعیت قرمز موج خطرناک را کنترل و زنجیره انتقال را در مناطق آلوده استان خشکاند.
کد خبر: ۹۳۰۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶ 09 January 2021

به گزارش تابناک قم، در طول بحران کرونا که قم جزو نخستین استان‌های کشور بود که آن را تجربه کرد استان را به پست و بلندی‌های بسیاری روبرو کرد در ابتدای بحران قم که به‌عنوان مادر انقلاب و خواستگاه نظام اسلامی است با یک‌راستی آزمایی و صداقت در کشف دو نفر مبتلا تیتر یک رسانه‌های غربی و معاند شد به دنبال آن دشمن که جنگ ناعادلانه اقتصادی را در کشور طراحی کرده بود اوایل اسفند وارد جنگ دیگری به نام مقابله با «ویروس کرونا» کرد.

اگرچه بحران اقتصادی کشور را با چالش‌هایی روبرو کرده اما به توجه به تکیه‌بر یک سری داشته‌های داخلی تا حدودی توانسته‌ایم ایستادگی کنیم اما اوایل اسفند 98 ناگهان کشور و به‌ویژه استان را وارد بحران دیگری کرد بحران ناشناخته‌ای که حتی کشورهایی که مدعی توسعه درزمینهٔ بهداشت و سلامت بودند و به عبارتی غول‌های اقتصادی در برابر این ویروس کوچک دست دست کرده و خود را باختند.

با کشف دو نفر مبتلا همه وارد یک جنگ ناشناخته شدند و همه به یاری کادر درمانی شتافتند مساجد پایگاه‌هایی برای کمک به کادر درمانی و مردم شد و واحدهای تولیدی هم خطوط تولید خود را به تولید ماسک و اقلام بهداشتی و لباس‌های ویژه پرستاری تغییر دادند خلاصه گروه‌های جهادی، بسیج و سپاهی و خیرین و مسئولان اجرایی با انسجام باگذشت چند ماه این اپیدمی را مدیریت کردند و قمی که رسانه‌ها شعله قم هراسی را در آن شعله ورکرده بودند الگویی برای دیگر استان‌های کشور در مدیریت بحران تبدیل شد.

دوباره بعد از مدت کوتاهی این اپیدمی وارد موج خطرناک جدیدی شد چراکه شرایط دیگر برای مردم عادی شد و در اوایل آذرماه بود که ستاد ملی مقابله با کرونا دستور اجرای طرحی به نام « شهید قاسم سلیمانی» در سراسر کشور داد طرحی که به برکت نام بزرگ‌مرد میدان نبرد منشا خیروبرکت شد.

درحالی‌که دو هفته از اجرای آن نگذشته بود این طرح توانست در کنار اعمال محدودیت‌های کرونایی که برای اصناف پرخطر اجراشده بود زنجیره انتقال را در محلات آلوده شناسایی و در قطع و ره‌گیری آن سرعت عمل داشته باشد تا جایی که تا این لحظه قم وارد شرایط آبی‌رنگ شده و آمار مرگ‌ومیر آن بین صفرتا 2 نفر ثابت مانده است.

ناگفته نماند اصناف و کاسبان؛ بازاریان و صاحبان مشاغلی که به مدت 2 هفته تعطیل و در اعمال محدودیت به‌رغم مشکلات اقتصادی که داشتند همکاری مطلوبی داشته و نقش مهمی در بهبود شرایط کرونایی استان ایفا کردند.

حال طرح شهید قاسم سلیمانی در محلات مختلف استان که از 90 محله به 104 محله افزایش و بسیج و مرکز بهداشت و هلال‌احمر در اجرای آن با محوریت فرماندار مراقبتی مشارکت دارند بر اساس آمار و تست‌های سریعی که گرفته می‌شود در محلات متمرکز خواهند شد علاوه بر قطع زنجیره انتقال از بیماران کرونایی نیازمند؛ خانواده‌های آسیب‌دیده دستگیری کرده و در قرنطینه خانگی بیماران نقشی اساسی دارد.

مراقبت؛حمایت و نظارت راهبردهای مهم طرح شهید سلیمانی

فرماندار قرارگاه طرح شهید قاسم سلیمانی در استان می‌گوید: این طرح با راهبرد مراقبت؛حمایت و نظارت با همراهی 2 هزار و 500 نیروی جهادی در 90 محله قم در حال اجرا است و هیچ زمان‌بندی مشخصی برای آن دیده نشده است در کمیته عملیاتی سه گروه مراقبتی، نظارتی و حمایتی تشکیل‌شده است که هرکدام وظایف خاص خود رادارند و زیر نظر کمیته عملیاتی فعالیت می‌کنند.

سرهنگ امیر جعفری می‌افزاید: این طرح با دیگر طرح‌های اجراشده در طول بحران کرونا است که بر خانواده‌های بیماران کرونایی نیازمند تمرکز و معطوف می‌شود و هدف آن حمایت از این خانواده‌ها و تأمین مایحتاج آن‌ها برای جلوگیری از تردد در شهر است.

به گفته وی؛ نقطه کلیدی و اساسی این طرح کاهش تردد افراد پرخطر و ناقلی است که علائمی ندارند و ما به‌طور هوشمندانه و سریع این افراد را در دل محلات شناسایی و بعد سریع در خانه درمان و قرنطینه می‌کنیم و تیم های ره‌گیری و مراقبتی ما از این بیماران سرکشی خواهند کرد.

وی می‌افزاید: اگر امر شناسایی و درمان سریع صورت گیرد قطع زنجیره انتقال هم زودتر صورت می‌گیرد درمان هم سریع انجام می‌شود و این اپیدمی بهتر مدیریت خواهد شد اکنون وضعیت قم کاملاً مطلوب است و بیشتر مناطق قم هم از وضعیت قرمز خارج شدند.

جعفری تصریح کرد: با کمک خیرین و مردم هدیه‌های نقدی و غیر نقدی را جمع‌آوری کرده و به خانواده‌های نیازمند کرونایی اهداشده تاکنون 5 میلیون تومان برای خرید دارو به خانواده‌های کرونایی نیازمند هم هزینه شده است.

طرحی که در کنار شناسایی ناقلان کرونا آسیب دیدگان این بحران را هم حمایت می‌کند

فرماندار قم می‌گوید: تاکنون 59 هزار تست و نمونه‌گیری صورت گرفته و از این تست‌های انجام شده 987 نمونه مثبت رهگیری و شناسایی‌شده است و با ورود گیت‌های تست سریع که ساخت داخل است کار نمونه‌گیری سریع‌تر و با موفقیت بیشتری در حال انجام است.

به گفته وی؛ در 35 روز گذشته  3 هزار و 500 پرس غذای گرم توزیع کردند و 197 مورد خرید منزل نیز برای بیماران کرونایی انجام دادند هم‌چنین 900 بسته بهداشتی نیز در این مدت توزیع‌شده است

مرتضی حیدری بیان می‌کند: در اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی از تعداد 90 محله به 104 محله اضافه‌شده که شامل بخش‌ها و پردیسان با آمار جمعیتی 1 میلیون 264 هزار و 711 که به 332 هزار و 692 خانواده تقسیم می‌شوند جمعیت زنان 609 هزار و81 نفر و مردان هم بیش از 625 هزار جمعیت بالای 60 سال که حساسیت بالایی هم دارند 97 هزار و 251 نفر علاوه بر آن زنان سرپرست خانوار 28 هزار و 580 نفر و جمعیت مادران  باردار با بیش از 8هزار نفر جمعیت تحت پوشش طرح قرار دارند.

هر خانه یک سفیر سلامت

معاون مرکز بهداشت شهرستان قم گفت:با توجه به اجرای هر خانواده یک سفیر سلامت تاکنون 80 سفیر سلامت برای اعمال فعالیت‌های خود مراقبتی و بهداشتی در خانواده‌ها انتخاب شدند در همان ابتلای تشخیص و شناسایی موارد مثبت کرونایی در دل محلات با دادن شماره تماس به خانواده‌های این افراد اگر نیاز به خدمات بیشتری باشد پزشک  مربوطه به درب منزل مراجعه و بیمار را ویزیت می‌کند.

محمدجواد جعفری بیان کرد: درصورتی‌که خانواده امکان قرنطینه بیمار خود را در منزل نداشته باشند در مرکز قرنطینه در کنار بیمارستان فرقانی قرنطینه می‌شوند این نوع قرنطینه بدون تخت بستری است و به‌صورت نوعی هتل برای راحتی فیزیکی بیمار ایجادشده است.

گفتنی است؛ با توجه به ثابت شدن آمار مرگ‌ومیرها و هم‌چنین کاهش روند بستری‌های استان قرار است این طرح طی هفته‌های آینده با توجه به شرایط وضعیت استان وارد مرحله جدیدی شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار