رئیس هیات ورزشی بیماران خاص قم با تاکید بر اینکه کرونا ضربه سنگینی به ورزشکاران بیماری‌های خاص قم زد گفت: جامعه هدف این هیات ورزشی بیمارانی است که دچار ضعف در سیستم ایمنی هستند و این امر موجب شده تا فعالیت ورزشی این ورزشکاران از ابتدای شیوع کرونا به صفر برسد.
کد خبر: ۹۲۹۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷ 05 January 2021

به گزارش تابناک قم، علی اصغر فرمانی افزود: به دلیل آسیب پذیرتر بودن افراد دارای بیماری زمینه‌ای در مقابل کرونا، به منظور حفظ سلامت ورزشکاران فعال دررشته‌های هیات ورزشی بیماران خاص با ابلاغ ستاد ملی کرونا تمام فعالیت ها، مسابقات و همایش‌های این هیات به تعطیلی کشیده شد.

وی، گفت: ‌ورزش عاملی مهم برای تقویت روحیه و نشاط اجتماعی به ویژه برای افرادی است که با بیماری نیز مبارزه می‌کنند و تعطیلی فعالیت های ورزشی به روحیه ورزشکاران فعال در رشته های بیماری های خاص آسیب جدی وارد کرد.

رئیس هیات ورزشی بیماران خاص قم ادامه داد: بسیاری از این ورزشکاران با شیوع کرونا برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری،‌ماه‌هاست که از خانه خارج نشده‌اند.

فرمانی، اظهار داشت: فعالیت هیات به فضای مجازی و تشویق این ورزشکاران برای فعالیت ورزشی در خانه متمرکز شده‌است که در این راستا فراخوان تصویری ورزش در خانه به صورت مستمر درحال انجام است.

وی ادامه داد: بیماران پیوند عضو، دیالیزی،‌ام اس و ‌هپاتیتی که در فعالیت‌های ورزشی این هیات تا پیش از شیوع کرونا فعالیت می‌کردند، در شرایط سختی قرار دارند و درعمل حتی امکان خروج آنها از خانه به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا وجود ندارد.

رئیس هیات ورزشی بیماران خاص قم افزود: ۳ تن از ورزشکاران عضو این هیات متاسفانه بر اثر ابتلا به کرونا در ماه های اخیر به ویژه در موج اول کرونا جان خود را از دست دادند.

فرمانی گفت: خوشبختانه با کنترل این بیماری و شناخت بیشتر از این بیماری و همچنین التزام ورزشکاران هیات بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی موجب شد که هم اکنون حال سایر ورزشکاران استان خوب است ضمن اینکه حال یکی دیگر از ورزشکاران این هیات  که به دلیل ابتلا به کرونا وضعیت وخیمی داشته و دربخش مراقبت‌های ویژه نیز بستری شد، در روزهای اخیر بهبود یافته‌است.

۶ گروه بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، ام اس، دیابت و پیوند اعضا در ۱۲ رشته ورزشی متناسب با شرایط جسمانی این ورزشکاران زیر نظر این هیات ورزشی مشغول فعالیت هستند. دارت، تنیس روی میزی، پرتاب دیسک، شنا، تیراندازی، بولینگ، شطرنج و بدمینتون را از جمله رشته های فعال زیر مجموعه این هیات است.

۲۰۰ ورزشکار بیمه شده در۶ گروه بیماری‌های خاص زیر مجموعه این هیات در قم وجود دارد. حدود ۱۸۰ بیمار تالاسمی، یک هزار و ۸۰۰ بیمار ام اس، حدود ۲۰۰ هزار بیمار دیابتی، ۲۰۰ بیمار هموفیلی و یک هزار بیمار دیالیزی در قم ساکن هستند.

پس از چند ماه وضعیت قرمز و فوق قرمز کرونایی در قم، این استان از نیمه آذرماه در شرایط نارنجی کرونایی قرار گرفته بود که‌ با اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، از امروز ششم دی در وضعیت زرد قرار دارد.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار