طی سال‌های اخیر پروژه‌های متعددی در محدوده حرم مطهر حضرت معصومه (س) اجرا شده که به بهبود فضای شهری مرکز شهر کمک کرده، اما پروژه‌های نیمه کاره و تعطیل زخمی بر پیکر سیمای شهری در محدوده این آستان مقدسه است.
کد خبر: ۹۲۹۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۸ 05 January 2021

به گزارش تابناک قم، هر شهری قلب و نقطه مرکزی‌ای دارد، نقطه‌ای که شاید تمام ارزش و تاریخ شهر در آن قسمت خلاصه شود. حرم حضرت معصومه (س) همان قلب و نقطه مرکزی شهر مقدس قم است؛ نقطه‌ای که ارزش و تاریخ و جلال شکوه قم حساب می‌شود، علاوه بر این‌ها حرم در قسمتی از شهر قرار دارد که مسیر ارتباطی به تمام نقاط شهر است هر گردشگر و مسافری حتی اگر یک روز در این شهر بماند از میدان مطهری و کنار حرم برای رفت و آمد گذر میکند.

تمام این‌هایی که گفته شد دلیل محکمی است برای توجه به زیبایی، امکانات و ساخت و ساز‌های اطراف حرم و میدان مطهری. لایق بارگاه حضرت معصومه (س) نیست که اطرافش مناطق فرسوده باشد و امکانات کافی و راحتی برای زائران فراهم نباشد و به ساخت و ساز‌ها و پیشرفت توجه نشود.

خوشبختانه مدیران قم با توجه به اهمیت این منطقه برای زائران و شهروندان عملیات و طرح‌های مختلفی را برای بهسازی و زیباسازی این محیط در سر دارد، در حال حاضر در احیای بافت‌های فرسوده قم، بهسازی و نوسازی اطراف حرم در اولویت مدیریت استان است که با توافقات انجام‌شده این طرح در دست اجراست و با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه حرم‌های مطهر این طرح زودتر هم پیش می‌رود. بافت‌های فرسوده یکی از مهمترین عوامل تخریب زیبایی در سطح شهر و اطراف حرم هستند که باید به آن‌ها توجه شود.

با توجه به احیای بافت‌های فرسوده و همچنین ساخت و ساز‌های مختلف جهت توسعه امکانات باید توجه داشت که معماری تمام بنا‌ها بایستی طبق متون اسلامی و در جهت فرهنگ ایرانی باشد و با حرم مطهر در تضاد نباشند. در پروژه‌های بهسازی مسیر‌های تردد پیرامون حرم مطهر رفاه حال زائران و مجاوران، توجه به معماری ایرانی - اسلامی و لطافت و زیبایی در اولویت است.

خوشبختانه اجرای پروژه‌هایی مانند صحن جوادالائمه (ع)، میدان بزرگ امام خمینی (ره)، خیابان ارم، خیابان چهارمردان، بلوار بهار، ادامه خیابان ارم و بست شرقی که برخی انجام‌شده و برخی در حال انجام است تقریباً محیط و منظره اطراف حرم به یکپارچگی رسیده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم، در خصوص طرح‌ها و پروژه‌های پیرامون حرم مطهر بیان کرد: فاز پنج عماریاسر، بلوک سمت قبله حدفاصل خیابان حجتیه، خیابان ارم و بلوار بهار و قبرستان نو ازجمله پروژه‌هایی است که باید در هماهنگی باهم انجام شوند.

علیرضا خاکی، میدان مطهری، میدان میوه و تره‌بار، چهارراه بازار و اطراف مسجد امام حسن عسگری (ع) را از جمله مناطق دیگر در طرح جامع منظر و بهسازی اطراف حرم خواند و تأکید کرد: در این طرح به دنبال این هستیم که اگر در این گستره قرار است پروژه‌ای انجام شود به لحاظ رعایت دید و منظر و رعایت پروژه‌های مجاور دیگر موضعی نباشد و طرح‌ها در هماهنگی باهم باشند.

با بهسازی بافت فرسوده، توسعه امکانات، عملی کردن پروژه‌های مختلف البته با توجه به معماری ایرانی و اسلامی انشالله محیط اطراف حرم به شرایط بسیار مطلوب تری دست پیدا میکند و زیبایی این منطقه بیش از پیش نمایان می‌شود. البته نباید این نکته را فراموش کرد که طی سال‌های اخیر در خلال این توسعه جلوه نامطلوبی هم به این محدوده داده شده که تبعات بی تدبیری در اجرای پروژه‌ها و نیمه کاره ماندن آنهاست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار