مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان قم با اشاره به‌ضرورت ترویج فرهنگ پژوهش در بین دانش آموزان گفت: بیش از ۲ هزار نفر از فرهنگیان استان از برنامه های هفته پژوهش استقبال کردند.
کد خبر: ۹۲۹۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵ 03 January 2021

به گزارش تابناک قم، حمیدرضا شیخ‌الاسلام با اشاره به برنامه‌های پژوهشی آموزش‌ و پرورش استان اظهار داشت: در راستای تعمیق و گسترش ابعاد مختلف سند تحول بنیادین با عنوان نقشه راه آموزش‌وپرورش، همچنین میزان تأثیرگذاری روش‌های اجرایی دررسیدن به اهداف این سند، تمامی برنامه‌ها و اولویت‌های پژوهشی، با محوریت این سند تدوین‌شده است.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان قم با بیان اقدامات گروه تحقیق و پژوهش آموزش‌وپرورش این استان تصریح کرد: ایجاد شبکه پژوهشی جامع و فراگیر با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، انتشار و ترویج یافته‌های پژوهشی و علمی بین پژوهشگران، کارشناسان و معلمان و همچنین برگزاری آزمون تیمز و پرلزو جلسات نقد و بررسی از اقدامات این حوزه است.

وی ترویج فرهنگ پژوهش در بین دانش آموزان را با عنوان ابزاری برای یادگیری عمیق و کاربردی، ضروری دانست و عنوان کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلفی چون خوارزمی و المپیادهای علمی که باهدف کشف استعدادهای نوین دانش آموزان انجام می‌شود از محورهای پرورش دانش آموزان پژوهنده و خلاق است.

رسیدن به آرمان‌های پژوهشی در گروی سرمایه‌گذاری

به گفته شیخ‌الاسلام در راستای تقویت بنیه علمی و تحقیقاتی همکاران فرهنگی استان، مرکز تحقیقات فرهنگیان با ارائه خدمات مشاوره‌ای و همچنین خرید و در دسترس قرار دادن آخرین کتب منتشرشده و اقداماتی از این قبیل خدمات قابل‌توجهی انجام داده است و هرساله توسط معلمان پژوهشگر استان، رتبه‌های کشوری در برنامه معلم پژوهنده اخذ می‌شود.

وی برنامه‌های پژوهشی اداره کل آموزش‌وپرورش استان را در 17 محور ویژه فرهنگیان و 8 محور دانش‌آموزی تعریف‌شده دانست و افزود: باوجود شیوع بیماری کرونا فعالیت معلمان درزمینهٔ تحقیق و پژوهش نه‌تنها متوقف نشده بلکه از برنامه معلم پژوهنده، با عنوان یکی از محورهای فعالیت، بیش از 2 هزار نفر از فرهنگیان استان استقبال کردند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قم در ادامه گفت: امروز جایگاه ارزشمند آموزش‌وپرورش در امر تحقیق و پژوهش بر کسی پوشیده نیست؛ حرفه معلمی باروح پرسشگری و پژوهش محوری و باروری اندیشه‌ها عجین شده است و معلم باتربیت دانش‌آموزانی تحلیل‌گر و نقاد می‌تواند با عنوان نیرویی متفکر و توانمند در این مسیر قدم مؤثری بردارد.

وی رسیدن به آرمان‌های پژوهشی را درگرو سرمایه‌گذاری در این مسیر دانست و یادآور شد: مدارس پژوهش محور باید فرصت مناسبی برای رونمایی از فعالیت‌های پژوهشی و اشاعه تفکر و منش پژوهش و حقیقت‌جویی داشته باشند به‌طورکلی تصمیمات آموزش‌وپرورش باید بر اساس پیوست‌های پژوهشی انجام شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار