تبلیغ نماد‌ها و مظاهر جشن کریسمس در قم
یکی دو سالی است که نشانه‌هایی از این مساله را در شهر‌های مذهبی کشور همچون قم شاهد هستیم به طوری که برخی مغازه‌ها اقدام به عرضه و فروش نماد‌های جشن کریسمس از جمله درخت تزیین شده کریسمس، عروسک‌های بابانوئل و دیگر اِلمان‌های مربوطه می‌کنند و در عین حال تصاویر مربوط به این جشن‌ها در خانه و برخی محافل خصوصی در بستر فضای مجازی نیز منتشر می‌شود.
کد خبر: ۹۲۹۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۱ 03 January 2021

به گزارش تابناک قم، سال به سال، تغییرات مشهودتری در حوزه مرتبط با سبک زندگی برخی ایرانیان- که تعدادشان هم البته کم نیست- مشاهده می‌شود که از آن جمله طی سال‌های اخیر باید به شور و شوق عجیب بعضی از هموطنان غیرمسیحی ما برای برگزاری جشن کریسمس اشاره کرد که البته بیشتر گویا نوعی پُز و ژستِ غربی نمایی است تا اعتقاد و باور راسخ به لزوم برگزاری چنین مراسمی!

در چند سال اخیر البته، جو و فضای یاد شده مثل بسیاری از مظاهر زندگی مدرن از پایتخت شروع شد، اما یکی دو سالی است که نشانه‌هایی از این مساله را در شهر‌های مذهبی کشور همچون قم نیز شاهد هستیم به طوری که برخی مغازه‌ها اقدام به عرضه و فروش نماد‌های جشن کریسمس از جمله درخت تزیین شده کریسمس، عروسک‌های بابانوئل و دیگر اِلمان‌های مربوطه می‌کنند و در عین حال تصاویر مربوط به این جشن‌ها در خانه و برخی محافل خصوصی در بستر فضای مجازی نیز منتشر می‌شود.

در این میان گویا عده‌ای نیز با نگاه و رویکرد سوداگرایانه یا غرض ورزی به منظور تغییر سبک زندگی جامعه به دنبال ترویج این مسایل هستند و گاه به گونه‌ای به ذهن مخاطبان عموماً نسل جدید خود القا می‌کنند که اگر کسی نسبت به مراسم هایی، چون جشن کریسمس و یا ولنتاین و ... بی تفاوت و بی توجه باشد، مدرن و به روز و به اصطلاح "باکلاس" محسوب نمی‌شود.

سوداگری با چاشنی تبلیغ سبک زندگی غربی

اگر در سال‌های قبل، افراد متقاضی برای عکس گرفتن با نماد‌های کریسمس به برخی آتلیه‌های خاص می‌رفتند، امسال تصاویر و کلیپ‌های تبلیغاتی انتشار یافته در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، نشان از فعالیت تور‌های عکاسی کریسمس به میزبانی باغ عمارت‌ها و مجتمع‌های تفریحی دارد.

جدای از هر تحلیل و تفسیر دیگری، آن چه به خصوص در زمینه رواج این موضوعات در شهر‌های مذهبی قابل توجه است، تلاش و اهتمام جریانی به منظور ترویج سبک زندگی غربی است که شاید این مساله فعلاً در کلانشهری، چون قم چندان مشهود نباشد، اما بی شک با ادامه این روند و در سایه بی خیالی و بی تفاوتی مسئولان ذیربط، در چند سال آینده مثل قضیه بدحجابی و بدپوششی، این مساله نیز به یک پدیده عادی در شهر تبدیل می‌شود.

هرچند برخی جامعه شناسان منتسب به اردوگاه غرب گرا و لیبرال مسلک، نگرانی‌ها در این باره نسبت به تهدید هویت و فرهنگ ایرانی را بی دلیل توصیف می‌کنند، اما حقیقتاً اگر عمیق و ژرف بنگریم، نمی‌توان نسبت به تبعات تدریجی این قضایا آسوده خاطر بود، خاصه آن که به ویژه در رابطه با شهری با مختصات قم، اهتمام نسبت به سبک زندگی ایرانی و اسلامی و مراقبت درباره خطر ترویج مظاهر سبک زندگی غربی، یک ضرورت انکارناپذیر به شمار می‌رود.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر به صورت جسته و گریخته، اخباری در برخی رسانه‌ها از جمله شبکه‌های اجتماعی منتشر شده در خصوص تبلیغ نماد‌های آیین مسیحیت و همچنین تبلیغ مسیحیت تبشیری در قم که لازم است نهاد‌های نظارتی، امنیتی و اطلاعاتی در این باره حساس‌تر و پیگیرتر از قبل باشند و این طور نباشد که گرفتار شدن جامعه به مشکلات اقتصادی، ما را از لزوم توجه به این قبیل مسایل و موضوعات فرهنگی و اجتماعی باز بدارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار