در گفتگو با متخصص دندانپزشک قمی مطرح شد؛
زمانی برخی دندانپزشکان در همین شهر قم، درآمد هایی داشتند که با تنها درآمد یک ماهه، می توانستند حتی آپارتمان خریداری کنند اما اکنون دیگر این طور نیست، البته قبول دارم که هنوز هم برخی از افراد صنف ما صرفاً به دنبال درآمدزایی هستند تا بعد با پول به دست آمده در عرصه هایی چون ساختمان سازی سرمایه گذاری کنند.
کد خبر: ۹۲۷۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۴ 28 December 2020

به گزارش تابناک قم، " سیستم غلط کنکور در کشور ما باعث هرز رفتن بسیاری از استعدادها می شود... به شدت نیاز داریم که در نظام آموزشی به خلاقیت و ابتکار و ایده پردازی بها بدهیم... ایجاد و تقویت انگیزه در بین دانشجویان یکی از مهم ترین کارهایی است که باید صورت بگیرد و متأسفانه در حال حاضر کمتر به آن توجه می شود..."

جملات فوق، بخش هایی از صحبت های دغدغه مندانه دکتر حامد صفری، متخصص و جراح دندانپزشک و البته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم است که در گپ و گفت صریح با خبرنگار تابناک قم در میان گذاشته است.

او با بیان این که در زمینه اصلاح نظام آموزشی و رفع نقص های آن باید از تجربیات خوب به دست آمده در دنیا استفاده کنیم، می گوید: " امروزه یکی از مؤلفه های کلیدی نظام آموزشی موفق در جهان، تأکید بر خلاقیت افراد تحت تعلیم است و این که زمینه و بستری مهیا شود که آن ها با علاقه درس خوانده و مهارت های خود را در سایه خلاقیت به تدریج ارتقا ببخشند. "

این دندانپزشک اصالتاً دماوندی در ادامه می افزاید:" در سال های اخیر بارها با افرادی برخورد داشته ام که به علت جو و فضایی که درست یا غلط در جامعه درخصوص درآمد بالای پزشکان و دندانپزشکان شکل گرفته، به سمت این رشته ها گرایش یافته اند اما واقعاً در دانشکده، انگیزه ای جز دریافت مدرک و وارد شدن به فضای کار نداشته اند و حال آن که برای موفقیت باید انگیزه درس خواندن و علاقه جهت فعالیت در یک رشته کاری همزمان وجود داشته باشد"

وی که مسافرت ها متعددی به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی داشته، به نکته جالبی هم اشاره کرده و ابراز می دارد: " شاید خیلی از مردم ندانند که در بسیاری از کشورهای اروپایی اساساً به دنبال این هستند که تعداد پزشکان و دندانپزشکان آن ها کم باشد و حتی در پی آوردن متخصصان این رشته ها از جوامع دیگر به کشورهای خود هستند و این بر اساس یک پیش فرضی است که گویا هر چه بیشتر پزشک تربیت کنند، بر شمار بیماران نیز در جامعه آن ها افزوده می شود و آن ها این را نمی خواهند"

از نگاه این دندانپزشک خلاق و جوان، توجه به اصل استعدادسنجی بسیار حائز اهمیت است:" در کشور ما متأسفانه همه چیز به کنکور ختم می شود و از آن سو یک فضایی ایجاد می شود که مثلاً اگر کسی به سمت رشته های پزشکی برود، درآمد و موقعیت خوبی در آینده پیدا می کند. البته شاید این طور باشد، هر چند که در سال های اخیر وضع فرق کرده ، اما من می گویم چرا ما به اصل علاقه مندی افراد و استعداد آن ها کم توجهی می کنیم و چرا باید به فضایی دامن بزنیم که افراد بر اساس فضاسازی های صورت گرفته در جامعه به سمت و سویی بروند که علاقه و اشتیاقی به آن ندارند... این ها از جمله ایرادات نظام آموزشی ماست که باید برطرف شود"

ادامه صحبت های این دندانپزشک 36 ساله نیز البته صریح و دردمندانه است، آن جا که می گوید: " به نظر من، تا وقتی سیستم آموزشی ما می خواهد نگاه از بالا به پایین به مسایل داشته و دستوری و تحکمی رفتار کند، به جایی که مورد نظر ماست، نمی رسیم... باید رویکردها و طرز نگاه ها را اصلاح کنیم و مسئولان و مدیران و اساتید از خودشان شروع کنند تا انشاالله به تدریج شاهد تغییر مطلوب باشیم"

وقتی در گرماگرم مصاحبه، سخن از درآمدهای آن چنانی دندانپزشکان و تفاوت بسیار مشهود آنان در این باره با اقشار متوسط و ضعیف جامعه به میان آمد، اصل مساله را منکر نشد اما در توضیح گفت:" در یک مقطعی، اختلاف درآمدی دندانپزشکان با دیگر اقشار، زیاد بود اما واقعاً در حال حاضر این گونه نیست. در حال حاضر به عنوان مثال هزینه ایمپلنت و دستمزد متخصص افزایش نیافته بلکه هزینه های مربوط به مواد مورد استفاده بیشتر شده است... زمانی برخی دندانپزشکان در همین شهر قم، درآمد هایی داشتند که با تنها درآمد یک ماهه، می توانستند حتی آپارتمان خریداری کنند اما اکنون دیگر این طور نیست، البته قبول دارم که هنوز هم برخی از افراد صنف ما صرفاً به دنبال درآمدزایی هستند تا بعد با پول به دست آمده در عرصه هایی چون ساختمان سازی سرمایه گذاری کنند. این نکته را هم شما در نظر داشته باشید که به هر حال ریسک کار در دندانپزشکی بالاست، به طوری که چنانچه خطایی از یک دندانپزشک سر بزند و او مقصر باشد، گاه باید چند ده برابر هزینه دریافتی از فرد مراجعه کننده، به او دیه بپردازد."

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار