مشکل کمبود چادر مشکی ایرانی برطرف می‌شود؟
در حالی که کشور ما اصلی‌ترین مصرف کننده چادر مشکی است، اما واردکننده این محصول بوده و سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی به ایران وارد می‌شود. به تازگی برخی کارخانه‌های تولیدی اقدام به تولید این محصول کرده اند و قرار است بزرگترین کارخانه تولید چادر مشکی در قم احداث شود.
کد خبر: ۹۲۷۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۳ 27 December 2020

به گزارش تابناک قم، تصور کنید، ایرانی‌ها قورباغه و خفاش‌ها را شکار کنند و پس از انجام عملیات لازم در کارخانه، کنسرو خفاش تند و کنسرو قورباغه با سس پروانه درست کنند و به چین صادر کنند؛ اشتباه نکنید این یک توهین نیست، بد نیست بدانیم در همین اندازه مسخره است اگر چینی‌ها و کره‌ای‌ها تولید کننده حجاب برتر بانوان ایرانی یعنی همان چادر مشکی خودمان باشند.

سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی به ایران وارد می‌شود. این آمار ناگوار نشان دهنده تشکیل مافیای قدرتمندی در حوزه واردات پارچه چادر مشکی به کشور است.

متاسفانه بیش از یک قرن چادر مشکلی از کشور‌هایی همچون کره و ژاپن و چین به ایران وارد شده است و مردم هنوز کامل باور ندارند که بتوانند چادر مشکلی ایرانی با کیفیت خوب بخرند و احتمالا دلیل این تفکر مردم این است که تولیدات حداقلی در این حوزه به دست مردم رسیده که کیفیت پایین و قیمت بالا داشته است.

بهترین راه کاهش واردات هر کالایی به کشور، تقویت تولید داخلی است و این اتفاقی است که در حوزه پارچه چادر مشکی چند سالی است که آغاز شده و تولید کننده‌های داخلی پارچه چادر مشکی دنبال پررنگ کردن نقش خود در بازار هستند.

برخی از کارخانه‌های تولید کننده پارچه چادری در ایران برخی از نهاده‌های اولیه همچون رنگ پارچه را از خارج وارد می‌کنند، اما با رونق گرفتن این صنعت در کشور و کنار گذاشتن پارچه‌های کره‌ای و چینی میتوانند تمام این نهاده‌ها را در داخل تولید کرده و هزینه‌های تولید را تا حد امکان کاهش داده و به اشتغال جوانان هم کمک کنند.

البته نباید فراموش کرد که نظام قانونی که در بازار حاکم است، باعث شده تا بسیاری از فروشندگان به خرید اجناس وارداتی تمایل بیشتری نسبت به خریدِ کارخانه‌های تولید داخلی نشان دهند، زیرا در صورتی که بخواهند از ما به عنوان یک کارخانه داخلی تأمین جنس کنند می‌بایست تمام سهم دولت به ویژه مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند در حالی که اگر همان جنس را از واردکنندگان اجناس وارداتی بخرند نیازی به پرداخت مالیات و سهم دولتی ندارند.

یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان داخلی پارچه چادر مشکی این است که وقتی پارچه چادر در دستگاه‌های خاص به نرمی و لطافت می‌رسد باید بتوان رنگ مشکی را در تار و پود این پارچه قرار داد که ما دانش فنی این موضوع را نداریم و تکنیک خاصی را می‌طلبد. قطعا اگر اندکی از هزینه خرید ماشین آلات صرف سرمایه‌گذاری در دانشگاه‌ها برای تولید چادر مشکی می‌شد به طور حتم می‌توانستیم خودمان نیاز کامل چادر مشکی خودمان را رفع کنیم.

یکی از کارخانه‌های تولید پارچه چادر مشکی ایرانی، کارخانه حجاب شهرکرد با کیفیت بسیار خوب است که یک سوم مصرف چادر مشکی زنان ایرانی را تامین میکند. کارخانه حجاب شهرکرد در سال ۶۹ ثبت و در سال ۷۲ فعالیت خود را آغاز کرد، در سال ۹۴ ماشین‌آلات خط تولید پارچه چادرمشکی را وارد و از سال ۹۵ به تولید آزمایشی پرداخت که در این سال‌ها توانسته تولید خود را از سه میلیون متر مربع در ابتدای فعالیت، به پنج میلیون متر مربع و بیشتر برساند، اما متاسفانه قیمت آن نسبت به قبل بالاتر رفته و همپای قیمت چادر‌های کره‌ای است.

میتوان با یک حساب سرانگشتی دریافت که از بین شهر‌های مختلف ایران، شهر مقدس قم بیشترین آمار زنان چادری را دارند و بیشترین مصرف چادر مشکی برای بانوان قمی است. اکنون خوشبختانه قرار است بزرگترین کارخانه تولید چادر مشکی ایران در شهرک صنعتی شکوهیه قم ساخته و این خبر خوبی برای بانوان چادری قم و کشور است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: این کارخانه با تلاش ستاد اجرایی فرمان امام (ره) احداث خواهد شد و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته مهم‌ترین برند چادر مشکی ایران از همین کارخانه در قم تولید و در اختیار مردم کشور قرار خواهد گرفت.

احمد امیر آبادی فراهانی افزود: قرار شده تا زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در مجموعه شهرک صنعتی شکوهیه و همچنین آب مصرفی به میزان ۱۵ لیتر در ثانیه در اختیار مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار گیرد تا این کارخانه که به عنوان بزرگترین کارخانه چادرمشکی ایران خواهد بود، احداث شود.

امید است با احداث این کارخانه در قم، چادرمشکی با قیمتی بسیار ارزان‌تر از قیمتی که اکنون در بازار وجود دارد در اختیار شهروندان قمی و تمام بانوان کشور قرار گیرد و مقابل کارخانه‌ها و تولیدات چشم بادامی‌ها بایستد و البته خرسندیم از اشتغال بسیار خوبی برای مجموعه استان قم ایجاد خواهد کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار