در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان قم که روز دوشنبه در سالن کرامت استانداری برگزار شد، اعضای بر ادامه همکاری شهروندان برای تحقق بهبود وضعیت کرونا در این استان تاکید کردند.
کد خبر: ۹۲۵۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴ 21 December 2020

به گزارش تابناک قم، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری قم در این جلسه گفت: از اول آذرماه تاکنون هم‌زمان با اجرای محدودیت‌های کرونایی، نهایت همکاری توسط شهروندان استان قم صورت گرفت و به‌ندرت دستورالعمل‌های بهداشتی نقض شد.

بیژن سیلمان پور افزود: به‌طور میانگین همراهی مردم با دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا ۸۵ درصد بود که نشان‌دهنده اعتماد مردم به نظام است.

وی اضافه کرد: در عین حال ممکن است این محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها برای برخی زیان‌بار بوده باشد، ولی برای حفظ و بهبود شرایط باید اعمال شود و امیدواریم به وضعیت سفید برسیم.

وی با تاکید بر این‌که وضعیت موجود را عادی نپنداریم و برای مردم عادی جلوه نکنیم، ادامه داد: شرایط کنونی شکننده است و در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها،‌ به قرمز تغییر وضعیت خواهد داد که تلاش می‌کنیم این وضعیت را در جهت مثبت به پیش ببریم.

سلیمان پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت هیچ شهری در کشور قرمز نیست که این مساله اقدامی بزرگ، خوشحال‌کننده و دستاوردی برای نظام است که نشان‌دهنده اهمیت انسجام وحدت در حل مشکل می‌باشد.

وی تصریح کرد: با وجود این‌که وضعیت برخی شهرها زرد بود، ولی اعلام نشد؛ این مساله تصمیم مناسبی برای مدیریت شب یلدا بود.

وی همچنین با اشاره به این‌که قم یکی از استان‌هایی است که بیشترین تقاضا را برای گرفتن برگه تردد دارد، بیان کرد: با توجه به این‌که قم نزدیک استان تهران و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) است و روزانه تعداد زیادی تردد به استان تهران صورت می‌گیرد،‌ به ستاد ملی کرونا پیشنهاد شد که قم نیز مانند البرز با تهران یکپارچه دیده شود؛ ولی این مساله مورد قبول ستاد ملی کرونا قرار نگرفت.

معاون استاندار قم افزود: در حال تهیه گزارشی برای ستاد ملی کرونا هستیم تا در محدودیت‌های آینده قم نیز با استان تهران یکپارچه دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: قم جزو استان‌هایی است که بیشتر از سایر استان‌ها پلاک‌های غیربومی دارد و روزانه تعداد زیادی برگه تردد برای رفت و آمد شهروندان صادر می‌شود.

به گفته وی، ۲۹ آذرماه،‌ یک هزار و ۵۰۰ برگه جریمه برای عدم رعایت تردد شبانه در استان قم صادر شد.

سلیمان پور در ادامه با بیان این‌که قسمت عمده مسایل روانشناسی معمولا پنهان است، گفت: در هفته‌های اول شیوع ویروس کرونا، شنیده شد آمار خودکشی افزایش یافته و برخی مبتلایان به دلیل ترس و اضطراب از کرونا فوت کردند.

وی افزود: توسعه اقدامات روانشناسی و مشاوره می‌تواند آسیب‌های اجتماعی را در بحران‌های این‌چنینی کاهش دهد.

وی اضافه کرد: برای کاهش هزینه جلسه‌های روانشناسی،‌ پوشش ویزیت روانشناسی توسط بیمه‌های تکمیلی در ستاد مقابله با کرونا بررسی می‌شود تا در صورت موافقت تصویب شود.

سلیمان پور همچنین با بیان این‌که تلاش‌هایی برای کاهش خشونت اجتماعی در استان در حال انجام است، ادامه داد: برنامه عملیاتی مقابله با خشونت در سند تحول اجتماعی نیز نوشته شده و تلاش زیادی می‌شود تا این مساله فراگیر شود.

وی با تبریک ولادت حضرت زینب(س) بیان کرد: حضرت زینب(س) رسانه عاشورا و کربلا بود و تاثیر اقدام وی نشان‌دهنده اهمیت اطلاع‌رسانی در نشان دادن حقیقت و کنار زدن شبهه است.

وی با بیان این‌که اطلاع‌رسانی می‌تواند از چالش و فتنه جلوگیری کند، اضافه کرد: عدم شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی درست باعث بسیاری از مشکلات از ابتدای انقلاب تاکنون شده است.

کاهش بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها

مسوول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در یک هفته گذشته موارد بستری مبتلایان به کرونا به کمتر از ۲۰۰ نفر در سطح بیمارستان‌های استان کاهش یافته و روزانه دو تا سه نفر فوت می‌کنند.

سید هاشم صدر با بیان این‌که از نظر ابتلا در هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۷ نفر مبتلا می‌شوند که وضعیت خوبی است، اضافه کرد: در حال حاضر بیمارستان‌های کامکار و امیرالمومنین پذیرش دارند و سایر بیمارستان‌ها به‌تدریج از بستری بیماران کرونایی در حال خالی شدن هستند.

وی ادامه داد: به‌طور میانگین رعایت پروتکل‌های پیشگیری از کرونا در سطح استان ۸۵ درصد و جواب تست مثبت افراد مشکوک ۲۰ درصد است.

وی تصریح کرد: اعمال و اجرای دقیق محدودیت‌ها اثربخش بوده و وضعیت استان رو به بهبود است.

صدر تاکید کرد: ممکن است وضعیت استان به زرد تبدیل شود، ولی در هر حال این رنگ نیز رنگ هشدار است و بازگشایی‌ها نباید به‌سرعت رخ دهد.

افزایش آمار طلاق به دلیل تغییر سبک زندگی

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره قم نیز گفت: در طول مدت شیوع ویروس کرونا، آمار طلاق به دلیل تغییر سبک زندگی افزایش یافت و بر همین اساس جلسه آموزشی برای روانشناسان در بحران برگزار شد تا خدمات روان‌شناختی به مخاطبان ارایه شود.

زهره عباسی افزود: باید سعی شود هزینه‌های روانشناسی توسط بیمه تکمیلی پرداخت شود تا هزینه مراجعه‌کنندگان سنگین نشود؛ افرادی به دلیل هزینه بالای جلسه‌ها به روانشناس مراجعه نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: در صورتی که افراد جامعه که نیازمند مباحث روانشناسی هستند،‌ درمان نشوند مشکلات عمیق‌تر می‌شود و تهدیدی برای خانواده و جامعه است.

وی از رسانه‌ها درخواست کرد: هنگام مصاحبه با روانشناسان، از دارا بودن پروانه روانشناسی آن‌ها اطمینان حاصل کنند و نسبت به تولید محتواهای آموزشی و هشدار اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

انجام روانشناسی بالینی در ۲۷ مرکز خدمات جامعه سلامت

معاون فنی مرکز بهداشت شهرستان قم نیز گفت: روانشناسان بالینی در ۲۷ مرکز خدمات جامعه سلامت و خانه‌های بهداشت روستایی حضور دارند و از ابتدای شیوع ویروس کرونا فعالیت روانشناسی نه تنها مغفول نمانده، بلکه به‌صورت تلفنی در حال انجام است.

محمدجواد باقریان افزود: فعالیت‌هایی نیز در بهشت معصومه برای افرادی که نزدیکان خود را از دست داده بودند، انجام شده است.

وی با اشاره به طرح محله محور شهید سلیمانی بیان کرد: سه تیم حمایتی، نظارتی و عملیاتی با عضویت بسیجیان در این شکل گرفته که این افراد با مراجعه به درب منازل مبتلایان و فوت‌شده‌های وضعیت معیشت خانواده‌ها را کنترل می‌کنند.

وی افزود: درصورتی‌که خانواده‌ها نیاز به حمایت داشته باشند، کمک‌هایی توسط خیران صورت می‌گیرد.

باقریان ادامه داد: از اطرافیان بیماران تست کرونا گرفته می‌شود و جداسازی بیماران از افراد سالم در منزل نیز مورد بررسی قرار گرفته می‌شود.

وی گفت: تیم‌هایی شامل پزشک و پرستار برای ارایه خدمات پزشکی به درب منازل مبتلایان به کرونا مراجعه می‌کنند تا افراد برای دریافت خدمات پزشکی از منزل خارج نشوند.

وی خاطرنشان کرد: تیمی نیز برای مراقبت از سالمندان به‌ویژه سالمندان ناتوان و دارای بیماری زمینه‌ای در نظر گرفته شده تا سالمندان از منزل خارج نشوند.

محسن اوروجی مدیرکل مدیریت بحران استان قم نیز گفت: بر اساس همکاری سازمان نظام روانشناسی و آموزش و پرورش دوره آموزشی سلامت روان برای خانواده‌ها برگزار خواهد شد تا آسیب‌های روانی به دلیل استفاده از فضای مجازی و در خانه ماندن دانش آموزان کاهش یابد.

محمدجواد محرابی معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز گفت: رسانه‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی در خصوص لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای بهبود وضعیت استان محصولات خبری تولید نمایند.

طبق رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، استان قم از ۱۵ آذرماه به‌عنوان استانی با رنگ نارنجی معرفی شده است؛ در شهرهای نارنجی بنا بر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه‌های ۳ و ۴ شغلی و مراکز تجمعی مانند پاساژهای سربسته و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی ممنوع است.

فهرست مشاغل گروه ۳: مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری در گروه‌های شغلی سه قرار دارند.

فهرست مشاغل گروه ۴: همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی در گروه‌های شغلی چهار قرار دارند.

در شهرهای نارنجی آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس به‌صورت مجازی برگزاری می‌شوند و تنها برخی دانشگاه‌ها با مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و با تأیید وزارت علوم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برخی کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار