تشدید منع تردد خودروها در شب یلدا، ضرورت ساماندهی روزبازارها، تجهیز تمام مراکز سرپایی به تست سریع کرونا، الزام ادارات به رعایت دورکاری، افزایش تست های سریع کرونا تا ۵۰ درصد و قرار گرفتن مناطق حاشیه ای در اولویت طرح مدیریت کرونا از جمله مهم ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در استان قم است.
کد خبر: ۹۲۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ 19 December 2020

به گزارش تابناک قم، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در استان قم، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۸ آذرماه جاری، ۲۳ تَن در اورژانس مرکزهای درمانی این استان با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شده‌اند.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: در این مدت، ۱۴ تن بستری جدید در بخش ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: ۳۸ تن نیز از کل بیمارانی که در روزهای گذشته بستری بودند، ترخیص شده اند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۴ تن مشکوک به کرونا در بیمارستان ها بستری هستند که حال ۴۵ تن از آن‌ها وخیم است و همچنین یک تن کرونا مثبت جان خود را از دست داد.

منع تردد خودروها در شب یلدا تشدید می‌شود

استاندار قم گفت: باتوجه به بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا و همچنین شب یلدا، مصوب شد منع تردد خودروها در این شب تشدید شود تا استان مجددا به وضعیت قرمز تغییر نکند.

بهرام سرمست در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: از مردم شریف و فهیم شهر مقدس قم درخواست داریم، شب یلدا که از سنت های دیرین ایران است را امسال به خاطر سلامتی خود و عزیزانشان به صورت تلفنی و در فضای مجازی برگزار کنند.

وی در ادامه ضمن گرامیداشت هفته پرستار از فداکاری‌ آنها در مراکز درمانی تقدیر کرد و گفت: اینکه امروز قم  از وضعیت قرمز به نارنجی تبدیل شده است، مرهون زحمات و از خود گذشتگی های این قشر زحمتکش و فداکار است.

وی همچنین اظهار کرد: با توجه به بیماری های مختلف شهروندان و ازدحام در مطب پزشکان، در ستاد ملی کرونا مصوب شد پزشکان نوبت دهی را به صورت غیرحضوری و برخط  انجام دهند تا شهروندان بدون اطاله وقت و ازدحام در اتاق انتظار به پزشکان مراجعه کنند.

سرمست در ادامه تصریح کرد: با توجه به تغییر وضعیت قرمز به نارنجی در قم محدودیت روزبازارها برداشته شده است، اما نظارت و ساماندهی به این بازارها با محوریت شهرداری قم و همکاری مرکز بهداشت انجام می شود تا هم خللی در امرار و معاش این قشر صورت نگیرد و هم پروتکل های بهداشتی به نحو شایسته انجام شود.

وی در پایان بیان کرد: با توجه به اینکه دانشجویان، طلاب و دانش آموزان در آستانه آزمون های حوزه و دانشگاه و مدارس هستند آزمونها و آموزش ها به صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار می شود و تغییر وضعیت قرمز به نارنجی و حتی به وضعیت زرد هیچ تغییری در روند این موضوع نخواهد داشت.

ترددها درساعات منع شبانه در قم افزایش یافته ‌است

معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی قم با گلایه از کاهش رعایت منع تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد در این استان، گفت: با کاهش محدودیت ها، متاسفانه تردد در ساعت های منع تردد طی روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

سرهنگ سید مجتبی اشرفی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم، افزود: به صورت میانگین طی روزهای گذشته ۸۰۰ اعمال قانون به دلیل عدم رعایت منع تردد شبانه در قم اعمال شده است.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته میزان تردد وسایل نقلیه در محورهای استان نسبت به وضعیت مشابه تنها ۱۲ درصد کاهش داشته است، ضمن اینکه در سطح شهر نیز متاسفانه ضوابط به صورت کامل اجرایی نمی‌شود.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد اعمال قانون در اکثر شهرهای بزرگ و کلان شهر های کشور توسط دوربین‌های ثبت تخلف انجام می‌شود که متاسفانه به دلیل نصب دوربین‌های محدود در سطح قم، ۹۰ درصد اعمال قانون هم اکنون توسط همکاران پلیس انجام می شود که بار زیادی به نیروی انسانی پلیس وارد کرده است.

اشرفی تاکید کرد: با توجه به اهمیت نظارت معابر قم توسط دوربین‌های نظارتی، ساماندهی و نصب دوربین های بیشتر در سطح معابر قم ضروری است.

وی صدور مجوز بیش از حد به خودروها را یکی از مشکلات اجرای منع تردد شبانه در قم دانست و گفت: مسافربرهای شخصی زیادی در قم مجوز تردد شبانه گرفته اند که این موضوع موجب انتقاد ناجای کشور ازز استان شده است.

ساماندهی روزبازارهای قم ضروری است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم گفت: روزبازارهای قم به عنوان یک چالش مهم در مسیر مقابله با کرونا در استان است که ساماندهی آن ها بیش از پیش ضروری است.

محسن اوروجی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم با اشاره به اینکه نظارت مرکز بهداشت در این بازارها کم رنگ است، افزود: آموزش نیروهای فعال در روزبازارها برای رعایت مسئول بهداشت در دستور کار قرار گرفته‌است.

وی تاکید کرد: بر اساس دستورالعمل‌های تهیه شده، در شرایط قرمز، تمام روزبازارهای استان تعطیل می‌شود، ضمن اینکه در شرایط نارنجی و زرد نیز فعالیت این بازارها بر اساس پروتکلهای بهداشتی مصوب  باید باشد.

اوروجی با بیان اینکه تاکنون برخی روزبازارهای استان توسط شهرداری ساماندهی و وضعیت آنها بهبود یافته است، گفت: تلاش برای ساماندهی روزبازارهای باقی مانده و ارتقای وضعیت بهداشتی این بازارها باید به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در ادامه این جلسه با اشاره به ضرورت هماهنگی میان دستگاه های مختلف استان برای ساماندهی روزبازارها، گفت: کارگروهی قانونی با محوریت شهرداری پیرامون ساماندهی روزبازرها وجود دارد که تاکنون این کارگروه تشکیل جلسه نداده‌است.

مهرداد غضنفری ادامه داد: در صورت تشکیل این کمیته، ساماندهی، تامین کالا، نحوه عرضه مواد خوراکی و همچنین بهبود وضعیت بهداشتی این روزبازارها رقم می‌خورد.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: برای ارتقای وضعیت بهداشتی این روزبازارها زمین هایی برای ساماندهی آنها در طی ماه های اخیر تخصیص و بهبود فضای داخلی انها اجرایی شده است.

سید امیر سامع با بیان اینکه تعداد روزبارهای استان نسبت به گذشته کاهش یافته است، افزود: وضعیت روزبازرهای در قم نسبت به استان‌های دیگر بهتر است.

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی روزبارهای استان در چند ماه اخیر دستور کار شهرداری قرار گرفته است، اظهار داشت: در این زمینه تعیین پنج نقطه در مناطق ۲، ۶ شهرداری ،  پردیسان، جمکران و انسجام برای ساماندهی روزبازارها پیشنهاد داده شده است.

سامع گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک توسط متصدیان غرفه ها در روزبازارها نسبت به گذشته بهبود یافته است و با توجه به هماهنگی های انجام شده، تلاش برای ارتقای این شرایط در حال انجام است.

تمام مراکز سرپایی قم مجهز به تست سریع کرونا شدند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تمام مراکز سرپایی استان مجهز به تست‌های سریع کرونای شده‌اند و از ابتدای دی ماه سال‌جاری نیز تست سریع از بیماران مشکوک به کرونا از در منازل اجرایی می‌شود.

سیامک محبی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران قم  که به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای طرح شهید سلیمانی افزود: در این طرح که از ابتدای آذر ماه در قم اجرایی شده ، بازدید های روزانه و هفتگی در محله‌های استان در قالب این طرح به خوبی در حال انجام است.

وی گفت: یک هزار و ۲۰۰ نیروی بهداشتی در قالب تیم های نظارتی و  ۳ هزار و ۵۰۰ نیروی بسیجی در این طرح فعالیت دارند.

محبی با بیان اینکه این طرح در بخش‌های تابعه استان نیز آغاز شده ‌است، گفت: ۳۲۰ مراقب سلامت به صورت تلفنی پیگیر وضعیت بیماران کرونایی هستند و در صورت عدم پاسخگویی نیروهای بسیجی وضعیت بیماران را به صورت حضوری پیگیری می کنند.

وی اظهار داشت: ۲۸ تیم رهگیری متشکل از کارشناس بهداشت و نیروی بسیجی ، وضعیت سکونت بیماران، گندزدایی محل، نمونه گیری سریع از اطرافیان فرد مثبت را دنبال می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: تشکیل ۱۰ تیم مراقبت از منزل، ساماندهی ۴۰۰ نیروی هلال احمر و بسیجی در قالب تیم های نظارتی و همچنین تیم های حمایتی بسیج نیز به خوبی در حال انجام وظیفه هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه قم از نظر نرخ بروز بیماری در کشور رتبه ۲۷ کشوری قرار گرفته است، گفت: ۲۰۳ مورد پذیرش اورژانس در هفته گذشته داشته ایم که ۱۵۰ مورد بستری شده اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: به طور مانگین میزان بستری‌ها به ۲۳۹ مورد کاهش یافته است و امیدواریم که این آمار در روزهای گذشته به کمتر از ۲۰۰ مورد برسد.

ادارات قم ملزم به رعایت دورکاری جزیی هستند

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم گفت: مدیران ادارت استان ملزم هستند نسبت به دورکاری بخشی از کارکنان اقدام و  زیرساخت لازم را برای فرایند غیرحضوری خدمات تهیه کنند.

محمدرضا گروسی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان تاکید کرد: با وجود تصریح دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا، برخی ادارات استان همچنان دورکاری کارکنان را اجرایی نمی کنند که این موضوع قابل قبول نیست.

وی گفت: همه دستگاه ها موظف هستند خدماتی را که امکان ارائه آن به صورت غیرحضوری وجود دارد را الکترونیکی ارائه دهند، ضمن اینکه خدماتی که الکترونیکی کردن آنها به وزارتخانه ها بر می گردد نیز باید پیگیری های لازم توسط دستگاه مربوطه انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه روند اجرای دستورالعمل های بهداشتی در قم صعودی بوده است، گفت: نظارت بر دستگاه های اجرایی استان به صورت مستمر در حال انجام است و پنج دستگاه اداری قم طی روزهای اخیر به دلیل رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی تذکر گرفته اند.

گروسی همچنین گفت: برگزاری هر گونه تجمع، همایش و نمایشگاه با توجه به قرار گرفتن قم در وضعیت نارنجی شیوع کرونا ممنوع است و رعایت حد نصاب تعداد افراد حاضر در جلسات نیز باید به صورت جدی دنبال شود.

قم همچنان در وضعیت نارنجی شیوع کرونا قرار دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که وضعیت کرونا در قم همچنان نارنجی است، گفت: رعایت محدودیت ها و پرهیز از مهمانی های خانگی در شب یلدا به منظور حفظ دستاوردهای کنونی مقابله با کرونا در استان ضروری است.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان افزود: آمار ابتلا، مرگ و میر، بستری ها و بیماران وخیم کرونایی در قم طی هفته های اخیر روند نزولی داشته که ادامه این روند نیازمند حراست است.

وی با بیان اینکه محدودیت ها نباید به صورت ناگهانی برداشته شود گفت: رعایت محدودیت ها و پرهیز از مهمانی های خانگی در شب یلدا ضروری است که با توجه به در دستور کار قرار گرفتن این موضوع توسط ستاد ملی مقابله با کرونا، منتظر اعلام سیاست های این ستاد هستیم.

وی تاکید کرد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی در قم بین ۸۵ تا ۹۰ درصد است که این آمار بسیار خوبی است و همکاری مردم در این زمینه بسیار خوب بوده است.

قدیر با اشاره به این که مهمترین عامل در کنترل آمار مرگ و میر بیماران کرونایی، تجربه و مهارت کادر درمان بوده است، گفت: میانگین مرگ و میر بیماران کرونایی در قم بسیار پایین تر از میانگین کشوری است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با بیان این که این استان بحران سنگین کرونا در موج دوم را پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: موج دوم کرونا در قم بسیار طولانی و حدود چهار ماه به طول انجامید که با همت کادر درمانی این موج سنگین پشت سر گذاشته شده است.

احسان شریفی پور با تاکید بر اینکه اعمال محدودیت ها و جدی گرفتن دستورالعمل های بهداشتی توسط مردم تاثیر مستقیمی در کاهش آمار کرونایی در استان داشته است، اظهار داشت: کیفیت مراقبت ها و افزایش تجربه کادر درمان موجب شده تا آمار مرگ و میر در استان نسبت به موج اول کرونا کاهش چشمگیری داشته باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت استان از نظر بروز کرونا در شرایط بسیار ناپایداری قرار دارد، گفت: اهمال در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و تعجیل در برداشتن محدودیت ها موجب شیوع مجدد این بیماری در قم می شود.

تست‌های سریع کرونا در قم تا ۵۰ درصد افزایش یافت

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تست‌های سریع کرونا در آزمایشگاه‌های مرجع قم ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

محمدرضا قدیر از تهیه ۱۰هزار کیت آزمایشگاهی برای انجام تست‌های سریع خبر داد و افزود: با استفاده از این کیت ها، امکان شناسایی بیماران کرونایی در ۳۰ دقیقه فراهم شده که در کنترل این بیماری موثر خواهد بود.

وی تصریح کرد: این کیت‌ها برای تشخیص بیماران سرپایی استفاده می شود، اما برای بیماران بستری همچنان تست‌های PCR انجام می شود.

وی رعایت ۸۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها از طرف مردم را مورد توجه قرار داد و گفت: این مهم باعث شده تا وضعیت ابتلا، تعداد بستری‌ها و مرگ و میرها شیب نزولی پیدا کند.

قدیر افزود: به دلیل رعایت همین موارد، تست‌های مثبت کرونا از ۷۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی در عین حال بر ضرورت کاهش تدریجی محدودیت‌ها تاکید کرد و گفت: سیاست گذاری‌های دولت و همکاری مردم در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

مناطق حاشیه‌ای قم در اولویت طرح مدیریت کرونا هستند

فرماندار قم با اشاره به طرح ملی مدیریت و کنترل بیماری کرونا به شیوه محله محور در این استان، گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح در قم تحت پوشش قرار دادن حاشیه شهر می‌باشد و در این زمینه سازماندهی خیلی خوبی صورت گرفته است.

مرتضی حیدری در بازدید میدانی از طرح فوق در محدوده امامزاده سید معصوم (ع) قم، اظهار داشت: این طرح در ۹۰ محله از شهر قم اجرا می شود و آمار افرادی که تحت پوشش قرار می گیرند نیز بتدریج در حال جمع آوری است.

وی نیروهای فعال در این طرح را شامل ۲ هزار و ۵۰۰ بسیجی و یک هزار نیروی مرکز بهداشت عنوان کرد و گفت: از نکته‌های جالب طرح مذکور استخراج جمعیت محله ها است که با این شیوه به نقاطی که به صورت کامل در وضعیت قرمز هستند دسترسی پیدا می کنیم.

وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده سه تیم مراقبتی، حمایتی و نظارتی عملا وارد محله ها می شوند و از این هفته نیز تیم های مراقبتی وارد منازل شهروندان خواهند شد و افراد مبتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نمی کنند.

حیدری ادامه داد: اطلاعات مربوط به جمعیت هر محله توسط مرکز بهداشت تهیه می شود، در اختیار بسیج قرار می گیرد و در کوتاهترین زمان ممکن بیماران کرونایی شناسایی می شوند.

وی همچنین اضافه کرد: در صورتی که نیازمند قرنطینه خانگی باشند آموزش های لازم ارائه و در صورت نیاز به انتقال به بیمارستان نیز این کار انجام می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در طرح یاد شده بیماری کرونا را در حد اعلی کنترل خواهیم کرد، گفت: این طرح علاوه بر مناطق حاشیه ای و همچنین مرکز شهر قم به بخش ها و روستاهای استان نیز گسترش پیدا کرده است.

فرماندار قم افزود: این طرح تا زمان کشف واکسن کرونا ادامه پیدا می کند و به این شیوه از مردم مراقبت می کنیم.

مقررات وضعیت نارنجی کرونایی کماکان در قم اعمال می‌شود

استاندار قم با بیان اینکه با رعایت مقررات بهداشتی در مدیریت و کنترل کرونا عملکرد موفقیت آمیزی در استان داشتیم، گفت: با کاهش روند بستری ها و فوتی های بیماری انتظار داریم وارد وضعیت زرد کرونایی شویم ولی تا اعلام رسمی این موضوع کماکان مقررات وضعیت نارنجی را اعمال می کنیم.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار داشت: تا این لحظه خبری مبنی بر تغییر وضعیت کرونایی قم از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده و هر موقع این وضعیت تغییر کند به مردم اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وی همچنین با بیان اینکه در جلسه ستاد ملی کرونا موضوع هایی در خصوص شب یلدا و محدودیت هایی که لازم است اعمال شود مطرح و پیشنهاد شد که در کارگروه این ستاد مورد بحث قرار بگیرد، افزود: احتمالا برای بیست و نهم و سی ام آذرماه لازم باشد که محدودیت های شدیدتری اعمال شود تا بلکه این دورهمی ها و دید و بازدیدهای محفلی باعث شکست این روند کاهشی نشود.

سرمست افزود: موضوع دیگر این جلسه در خصوص پشتیبانی و حمایت از بخش فرهنگ و هنر بود که در قالب تسهیلات کرونایی قرار شد که این بخش نیز مورد حمایت قرار بگیرد و نحوه و جزییات این تسهیلات کرونایی نیز ابلاغ خواهد شد و در اختیار هنرمندان و اصحاب هنر و فرهنگ قرار خواهد گرفت.

طبق رنگ‌بندی جدید وزارت بهداشت، استان قم از ۱۵ آذرماه به‌عنوان استانی با رنگ نارنجی معرفی شده است؛ در شهرهای نارنجی بنا بر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه‌های ۳ و ۴ شغلی و مراکز تجمعی مانند پاساژهای سربسته و برخی اماکن فرهنگی و مذهبی ممنوع است.

فهرست مشاغل گروه ۳: مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون‌شهری در گروه‌های شغلی سه قرار دارند.

فهرست مشاغل گروه ۴: همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی در گروه‌های شغلی چهار قرار دارند.

در شهرهای نارنجی آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس به‌صورت مجازی برگزاری می‌شوند و تنها برخی دانشگاه‌ها با مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا و با تأیید وزارت علوم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برخی کلاس‌ها را به‌صورت حضوری برگزار کنند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی(بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار