نیروگاه سیکل ترکیبی قم به فصل سرما که می‌رسد آلودگی بیشتری برای مردم این شهر به‌ویژه اهالی ساکن در شهرک‌های پردیسان و مهدیه را به همراه دارد.
کد خبر: ۹۲۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸ 15 December 2020

به گزارش تابناک قم، نیروگاه سیکل ترکیبی قم به‌عنوان دومین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور، شامل دو بخش توربین‌های گازی و بخاری(سیکل ترکیبی) با ظرفیت اسمی 714 مگاوات است.

این نیروگاه اگرچه در افزایش بهره‌وری و تولید برق تأثیرگذار بوده اما به‌عنوان یکی از آلاینده‌های شهر قم محسوب می‌شود و مردم این شهر به‌ویژه اهالی شهرک‌های پردیسان و مهدیه ازآلودگی‌هایی که نیروگاه دارند ناراضی هستند.

حسین ربیعی یکی از شهروندان قمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: فصل سرما که فرا می‌رسد آلودگی‌های نیروگاه نیز بیشتر شده و هر روز به‌ویژه ابتدای صبح شاهد آلودگی در هوا هستیم، در برخی موارد آلودگی‌هایی که سیکل ترکیبی و سایر کارخانه‌ها به وجود می‌آورند سبب قرار گرفتن وضعیت آلودگی قم در هشدار می‌شود.

هادی عباسی یکی دیگر از اهالی شهرک پردیسان نیز با بیان اینکه دوست داریم یک روز دست‌اندرکاران سیکل ترکیبی، محیط‌زیست و سایر مسئولان به این شهرک آمده وضعیت آلودگی را مشاهده کنند، وضعیتی که نمی‌توان در برخی مواقع نفس کشید.

شهین دهقانی از دیگر شهروندانی است که در شهرک مهدیه زندگی می‌کند، او نیز که سن و سالی را پشت سر گذاشته به خبرنگار تسنیم، گفت: تنفس در هوای روزهای آلوده این شهرک، ما را با مشکلات زیادی روبرو کرده و برخی مواقع مجبوریم به خاطر آلودگی بیش‌ازحد هوا در خانه بمانیم.

وی خاطرنشان کرد: چرا مسئولان استان قم و نمایندگان مجلس به دنبال راه چاره برای این وضعیت نیستند، باید از مسئولان کشور بخواهند تا این مشکلات به‌نوعی حل شود.

محمدی یک شهروند جوان دیگر قمی نیز گفت: وضعیت آلودگی هوا و برطرف کردن مشکلات آن در قم نیازمند عزم ویژه مسئولان متولی به‌ویژه محیط‌زیست است که باید با یک همکاری همه‌جانبه و برخوردهای قانونی اجازه ندهند دود این آلودگی‌ها به چشم و دهان مردم برود.

مشکل اصلی آلودگی سیکل ترکیبی قم، کمبود گاز است

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم نیز با بیان اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی یکی از منابع تأثیرگذار بر روی آلودگی منطقه است، اظهار داشت: این نیروگاه دو نوع سوخت استفاده می‌کند که یکی سوخت مایع و دیگری سوخت گاز است.

سید رضا موسوی‌مشکینی افزود: سال گذشته به همراه استاندار قم و معاونان دیداری با رئیس گاز ملی ایران در تهران داشتیم و این قول را گرفتیم تا حدی که امکان دارد تخصیص سوختی که به نیروگاه حرارتی قم می‌دهند به دلیل تأثیرگذاری که می‌تواند در آلودگی منطقه به‌ویژه شهرک پردیسان داشته باشد از نوع سوخت گاز باشد.

وی یادآور شد: در این جلسه این قول را به ما دادند که این مهم در زمستان عملیاتی شود که امیدواریم به دلیل کمبود گاز در شبکه  توزیع سوخت این نیروگاه با اولویت گاز بوده و نیازی به استفاده از سوخت مایع نباشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم گفت: در صورتی که شرکت ملی گاز، سوخت گاز که یک سوخت استاندارد است را در اختیار نیروگاه قرار دهد، کمتر شاهد ایجاد آلودگی می‌شویم.

آلایندگی نیروگاه سیکل ترکیبی قم مشکلات بهداشتی دارد

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم به تشریح وضعیت نیروگاه سیکل ترکیبی قم و آثار منفی آن در آلودگی‌های این شهر پرداخت و اظهار داشت: از سال‌های قبل جلسه‌های زیادی در مورد این نیروگاه برگزارشده اما هنوز آن‌طور که باید و شاید به نتیجه مناسب و دلخواه دست نیافته‌ایم.

حسن بختیاری افزود: در این وضعیت و ایجاد آلودگی توسط نیروگاه سیکل ترکیبی، سال‌های گذشته  نیز دولت به دنبال ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی جدید بود که از این کار نیز جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه در نیروگاه سیکل ترتیبی از گاز و سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود، گفت: در طول تابستان که کمبود گاز نیست از گاز استفاده می‌شود و کمتر شاهد آلودگی هستیم، اما در زمستان که مصرف گاز بالا می‌رود، در این نیروگاه از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود و آلودگی دوچندان می‌شود.

بختیاری گفت: مشکلات آلایندگی نیروگاه سیکل ترکیبی در محدوده شهرک‌های پردیسان و مهدیه مشهودتر است و مطالعات نشان می‌دهد این مشکلات به‌صورت جدی است و باید برای آن چاره‌اندیشی شود، البته راهکار اصلی نیز رساندن گاز به این نیروگاه است.

وی با اشاره به  مطالعات صورت گرفته در سهم آلاینده‌ها در شهر قم بیان کرد: آلودگی حدود 10 درصد شهرک مهدیه و پردیسان مربوط به نیروگاه سیکل ترکیبی است که بیشتر آن مربوط به زمستان است که افزایش می‌یابد، این آلایندگی نیز SO2 است و اثرات بهداشتی به همراه دارد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی قم با تأکید بر اینکه رویکردها باید به این سمت باشد که نیروگاه سیکل ترکیبی قم به سمت استفاده از سوخت گازوییل حرکت نکند، افزود: این موضوع مشکلات بهداشتی ازجمله مرگ‌ومیر را نیز در درازمدت به همراه داد.

بختیاری افزود: باید به این سمت برویم که از ایجاد نیروگاه‌های حرارتی در کشور جلوگیری و به نیروگاه‌های خورشیدی ایجاد شود که این مهم نیز در سایه حمایت دولت مهیا می‌شود.

فضای سبز اطراف نیروگاه سیکل ترکیبی قم افزایش یابد

عضو انجمن علمی محیط‌زیست ایران گفت: استفاده کمتر از سوخت فسیلی، بهینه‌سازی سیستم‌های احتراق و سیستم‌های احیاگر، استاندارد‌سازی دودکش‌ها و استفاده از سوخت گاز تغییراتی است که باید در سیستم فعلی سیکل ترکیبی قم انجام شود.

وی گفت: اقدامات اصلاحی ازجمله توسعه فضای سبز پیرامونی نیروگاه نیز باید در نظر گرفته شود تا به‌عنوان یک فعالیت جبرانی در کاهش آلودگی مؤثر باشد.

بختیاری با بیان اینکه مسئولیت اصلی آلودگی نیروگاه سیکل ترکیبی قم به عهده وزارت نیرو دولت است و باید در برطرف کردن مشکلات موجود پیشقدم شوند، افزود: بخشی از این آلایندگی‌ها مشکلات بهداشتی است که می‌تواند بیماری ایجاد کند و در درازمدت نیز بر روی بناهای ساختمانی و تخریب آن تأثیرگذار است.

این دانشجوی دکتری محیط‌زیست گفت: در آلودگی حاصل از نیروگاه سیکل ترکیبی مواد شیمایی ناکس وجود دارد که این نیز سبب مرگ‌ومیر بلندمدت می‌شود و نباید به‌راحتی از کنار این آلایندگی که اثرات بلندمدت دارند عبور کنیم.

وی با بیان اینکه غالب وزش در قم غربی به شرقی است، گفت: در مسیر این بادها نیز شهرک‌های مهدیه و پردیسان است که باید نسبت به این بحث حساس بود و جدی‌تر وارد شد.

بختیاری گفت: براساس اندازه‌گیری و مطالعات صورت گرفته، اکسیدهای ازت NOX ناکس و ذرات  SO2 در زمستان نسبت به بهار به شدت افزایش می‌یابد، و بنابراین باید در موضوع آلاینده‌ها به‌ویژه در شرایط ایپدمی که آنفولانزا و کرونا است و شرایط را برای بیماران تنفسی ویروسی بیشتر می‌کند حساس باشیم.

نایب‌رئیس شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز نمایندگان مجلس نقش مستقیمی در پیگیری مسائل زیست‌محیطی نداشته‌اند و نیاز است به‌عنوان مسئله زیست‌محیطی استان نمایندگان پیگیری و به دنبال ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی باشیم.

به گزارش تسنیم، وضعیت موجود آلودگی هوا و رسیدن آن به نقطه هشدار در این روزهای کرونایی و فصل زمستان خود یک هشدار جدی است که مسئولان متولی برای سلامتی مردم حساسیت بیشتری به خرج داده و اجازه ندهند آلاینده‌ها نیز مشکلی بر مشکلات مردم بیفزایند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار