دادیار شعبه هفت دادسرای قم از افزایش پرونده‌های مربوط به سرقت‌های خرد اعم از گوشی، باتری ماشین و کیف قاپی خبر داد و اظهار داشت: بر اساس قانون مجازات جدید، اعلام شکایت برای پیگیری قضایی سرقت‌های کمتر از 20 میلیون تومان ضروری است.
کد خبر: ۹۲۲۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰ 09 December 2020

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام نوری با اشاره به سرقت گوشی موبایل به بهانه آدرس پرسیدن، تماس کوتاه ضروری، خرید گوشی از آگهی‌های سایت دیوار و فریب افراد به بهانه‌های مختلف، بیان کرد: در صورت به سرقت رفتن گوشی، مراتب را در اسرع وقت به پلیس گزارش دهید.

وی به یکی از پرونده‌های شعبه خود اشاره کرد و گفت: در این پرونده متهم، خانم‌هایی را در خیابان زیر نظر گرفته و با پیشنهاد مشارکت در یک کار خانگی بسته بندی به آنها وعده پرداخت حقوق کافی می‌دهد. وی پس از جلب اعتماد آنها، با ادعای تحویل محصولات، قربانیان را به کوچه خلوت و فرعی می‌کشاند و آنها را مورد تعرض و آزار و اذیت قرار داده و پس از آن، با زورگیری گوشی آنها را به سرقت می‌برد.

این مقام قضایی افزود: در این پرونده متهم با بازبینی دوربین‌های محل، اقدامات تحقیقاتی، اظهارات چهار شاکی پرونده و هوشیاری مرجع انتظامی شناسایی و دستگیر شد و متهم با اعتراف به چهار فقره سرقت، با صدور قرار تأمین متناسب بازداشت شد.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه برخی مالباختگان از ثبت شکایت صرف‌نظر می‌کنند بیان کرد: همین امر باعث می‌شود در مواردی امکان برخورد قاطع و قانونی میسر نباشد.

دادیار دادسرای قم افزود: در زمان وقوع هر جرمی، مشخصات ظاهری متهم و رنگ و نوع لباس‌های متهم، محل دقیق وقوع جرم و مشخصات و شماره پلاک خودرو یا موتورسیکلت در حد ممکن به خاطر سپرده شود.

حجت الاسلام نوری در خصوص تسریع در جمع آوری ادله پرونده به شهروندان یادآور شد: تمامی دوربین‌های مدار بسته‌ای که در زمان وقوع جرم ممکن است از واقعه فیلم گرفته باشند اعم از دوربین منازل، مغازه‌ها، بانک، هتل، شهرداری و... را به سرعت به کلانتری یا دادسرا اعلام کنید، دوربین‌ها ظرفیت محدودی به لحاظ زمانی و حجمی دارند و ممکن است با گذشت زمان، دیگر امکان بازبینی نباشد.

این مقام قضایی داشتن مدارک مالکیت گوشی مانند کارتن را در ردیابی آن از طریق سامانه همیاب و تحویل گوشی به شاکی را ضروری دانست و تصریح کرد: با توجه به تأثیر مهم شرایط اجتماعی و اقتصادی در میزان وقوع جرم، ضروری است آحاد مردم با حساسیت بیشتری احتیاط‌های لازم را داشته باشند تا شاهد محیط امن‌تری در جامعه باشیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار