دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت سید مرتضی علم الهدی گفت: تاکنون ۶۱ جلد با محتوای آثار، اندیشه و شخصیت سید مرتضی علم الهدی توسط فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تدوین شده است.
کد خبر: ۹۲۰۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳ 02 December 2020

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام مهدی مهریزی افزود: از این تعداد، ‌۴۰ اثر درباره آثار سید مرتضی علم الهدی و ۲۱ اثر نیز درباره شخصیت وی به نگارش درآمده است.

وی اضافه کرد: چاپ  ۵۲ اثر به اتمام رسیده و باقی آثار نیز در مرحله پایانی و چاپ قرار دارد.

وی ادامه داد: ۴۱ جلد مربوط به آثار علمی سید و ۲۰ جلد نیز شامل مقالات فارسی و عربی در مورد شخصیت سید، تفسیرهای سید، شناختنامه سید مرتضی به زبان فارسی و عربی و همچنین ۱۷۰ پایان نامه دانشگاهی و رساله‌های علمی حوزوی در مورد سید مرتضی است.

به گفته مهریزی، ۶ جلد از مجموعه مقالات سید به زبان فارسی و چهار جلد به زبان عربی می‌باشد.

وی گفت: تمبر یادبود سید مرتضی، ثبت‌نام سید مرتضی به‌عنوان یک شخصیت جهانی در یونسکو و ثبت یک روز در تقویم ملی به نام سید مرتضی از جمله اقدامات فرهنگی می‌باشد که دنبال شده است.

وی افزود: ثبت یک روز در تقویم ملی به نام سید مرتضی هرچند در شورای فرهنگ عمومی تصویب شده،  ولی هنوز در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی نرسیده است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی بزرگداشت سید مرتضی علم الهدی با بیان این‌که کنگره علمی سید مرتضی علم الهدی اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: در این کنگره که با همکاری موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار می‌شود، ۶۱ اثر تدوین شده درباره سید مرتضی علم الهدی رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه والای سید مرتضی علم الهدی، گفت: هدف از برگزاری کنگره، معرفی تصویر مناسب از اقدامات علمی سید، انجام پژوهش‌هایی درباره اندیشه‌های سید مرتضی و انجام اقدامات فرهنگی که در ثبت و ضبط نام و اندیشه سید موثر است از جمله تولید نرم‌افزار و ویژه‌نامه، صورت گیرد.

رییس بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی نیز در این نشست بیان کرد: یکی از عرصه‌های فعالیت بنیاد، توجه به احیای تراث و احیای آثار عالمان و اندیشمندان مذهب بوده است.

حجت‌الاسلام سید محمود مرویان حسینی با بیان این‌که هدف از همکاری در تدوین آثار سید مرتضی فراهم کردن زمینه‌های علمی برای محققان است،‌ اضافه کرد: در آثار تدوین شده، مجموعه گران‌سنگی از بازشناسی شخصیت سید مرتضی از زمانه، اندیشه‌ها و دیدگاه‌های او در اختیار داریم.

وی ادامه داد: هشت پنل در بیش از ۴۱ موضوع علمی توسط برجسته‌ترین علما و اندیشمندان در موضوعات فقهی، اصولی، کلامی، ادبی، تاریخی و تحلیل دیدگاه‌های سید مرتضی و بررسی آن‌ها طراحی شده است که برگزاری این نشست‌ها از ۱۵ آذرماه آغاز خواهد شد.

به گفته وی، آثار سید مرتضی، آثار و اندیشه‌های قرآنی، حدیثی، ادبی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تمدنی، کلامی، فقهی و اصولی، سید مرتضی و حوزه علمیه شیعه در دوران معاصر از جمله نشست‌های برنامه‌ریزی‌شده می‌باشد.

مرویان حسینی هدف از برگزاری این نشست‌ها را ایجاد بستر و فضای گفت‌وگو درباره آثار و اندیشه‌های سید، الگوی برتر دانشمندان شیعی و اسلامی،‌ پرداختن به تمام ابعاد اندیشه‌ها و آثار، بررسی نقش برجسته سید در تقریب مذاهب اسلامی، الگوی شاخص عقلانیت تفاهم، تقریب و هم‌اندیشی فکری مذهبی جهان اسلام عنوان کرد.

به گفته وی، آیین رونمایی از آثار سید مرتضی علم الهدی در آستان امام رضا(ع) و با حضور تولیت‌های آستان قدس رضوی و حضرت عبدالعظیم حسنی، آیت‌الله رضا استادی رییس علمی کنگره، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از عالمان و اندیشمندان مشهد و قم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.

سید مرتضی علم الهدی در ماه رجب سال ۳۵۵ هجری قمری در شهر بغداد دیده به جهان گشود؛ نامش علی فرزند «ابو احمد حسین» فرزند موسی بن محمد بن موسی بن ابراهیم فرزند امام موسی بن جعفر(ع) است که نسب او با پنج واسطه به امام هفتم(ع) می‌رسد.

وی از شخصیت‌های پرنفوذ اجتماعی شیعه در دوره آل‌بویه بود؛ سید مرتضی مانند پدر و برادرش سیدرضی، مدتی نقیب طالبیان بود و در بغداد زندگی می‌کرد و نزد خلفای عباسی و حاکمان آل‌بویه از احترام خاصی برخوردار بود؛ وی همچنین مدتی امیرالحاج و نیز عهده‌دار دیوان مظالم بود.

این عالم فرزانه، سرانجام پس از عمری پربار و انجام کارهایی بزرگ و ارزنده، در حدود هشتاد سالگی، در روز یکشنبه ۲۵ ربیع‌الاول ۴۳۶ ق، در شهر بغداد، به جوار حق شتافت.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار