منتظر ارزانی مرغ باشیم یا عادت کنیم؟
جدا از نقش سومدیریت و بی تدبیری ها در حوزه اقتصادی که موجب شده قیمت ها نوسانات بالایی پیدا کند نباید از نقش فرهنگ چشم پوشی کرد؛ مردمی که همچنان یاد نگرفته اند مقابل گرانی بایستند و به جای آن پشت آن صف می بندند، همچنان درگیر سودجویی ها و سومدیریت ها خواهند بود.
کد خبر: ۹۲۰۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۴۹ 01 December 2020

به گزارش تابناک قم، سال ها بعد در تاریخ می‌نویسند که ایرانیان ارادت خاصی نسبت به صف داشتند؛ صف بنزین، ماشین، دلار و در اوایل آذرماه ۹۹ صف مرغ. در این شرایط اقتصادی وانفسا، افزایش ناگهانی قیمت مرغ و همچنین کمبود آن، عرصه را بر مردم تنگ‌تر می‌کند.

قطعا با گذشت زمان، هنگامی که مردم به مرغ ۳۵ هزار تومانی عادت می‌کنند قیمت چند هزار تومانی پایین می‌آید و اینگونه دل مردم را شاد می‌کنند. راه خوبیست برای افزایش نشاط در کشور، قصه تازه‌ای نیست؛ هرچند اگر مردم ما صف دوست نبودند راه بهتری بود، شاید دلیل صف بستن‌ها ترس از بالاتر رفتن قیمت‌ها باشد، اما صف یعنی استقبال.

جعفر یاری منش، رییس اتحادیه مرغداران استان قم دلیل افزایش قیمت ناگهانی مرغ در قم را، افزایش تقاضای آن در شهرهای دیگر دانست.

سید داوود موسوی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور قیمت مرغ را متناسب با روند تولید دانست و گفت: مرغ زنده در مرغداری ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود و با همین تناسب طبیعی است قیمت مرغ گرم در بازار و میادین ۳۵ هزار تومان باشد.

به گفته موسوی علت گرانی ناگهانی مرغ را می‌توان نتیجه کاهش قیمت و کاهش تولید جوجه دانست.

وی افزود: کاهش ناگهانی قیمت جوجه یکروزه در هفته دوم مهرماه امسال از ۲ هزار ۹۰۰ تومان به زیر ۹۰۰ تومان رسید، همین امر باعت کاهش تولید جوجه یکروزه و گرانی مرغ شد.

در پس این گرانی ناگهانی که ترکش‌هایش تمام شهرهای ایران مثل قم را هدف گرفته، مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با بیان این که انبارهای نسبتا مناسبی برای این ذخیره سازی‌ها در قم وجود دارد خاطر نشان کرد: این انبارها باعث میشود سهم در نظر گرفته شده برای استان قم را در انبارهای خود شهر نگهداری و در صورت نیاز توزیع کنیم.

وی از ذخیره حدود یک هزار و ۱۵۰ تُن برنج، ۸۰۰ تُن روغن و ۶۰۰ تُن شکر خبرداد.

غضنفری بیان کرد: اولویت به مصرف خانوار و توزیع و فروش کالاها در فروشگاه‌های بزرگ داده شده و البته این فروشگاه ها نیز موظف‌اند تا ساعت فعالیت خود را افزایش دهند تا مردم بتوانند بدون ازدحام و با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی خرید کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم ادامه داد: البته مایحتاج عمومی و بویژه روغن در دیگر واحدهای صنفی هم ارائه می‌شود، اما اولویت توزیع و فروش با فروشگاه‌های بزرگ است.

روغن هم یکی از همان کالاهایی بود که مدتی مردم را وادار به صف کرد.

غضنفری در این باره اذعان کرد: کمبود روغن یک مشکل عمومی در کشور بود و در قم هم نمود پیداکرد، اما با توجه به ذخایری که از قبل در استان وجود داشت، خوشبختانه نسبت به سایر استان ها مشکل کمتری داشتیم و در روزهای آتی با دریافت مابقی سهم روغن استان به روند عادی در این کالا باز خواهیم گشت.

جدا از نقش سومدیریت و بی تدبیری ها در حوزه اقتصادی که موجب شده قیمت ها نوسانات بالایی پیدا کند نباید از نقش فرهنگ چشم پوشی کرد؛ مردمی که همچنان یاد نگرفته اند مقابل گرانی بایستند و به جای آن پشت آن صف می بندند همچنان درگیر سودجویی ها و سومدیریت ها خواهند بود.

به قول مهران مدیری که پرسید اگر قیمت دلار از ۳ هزار تومان ۱۰ هزار تومان شود مردم بیشتر خوشحال می شوند یا از ۲۰ هزار تومان ۱۰ هزار تومان و مردم گفتند قطعا از ۲۰ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان در صورتی که در هر دو حالت دلار ۱۰ هزار تومان شده است شاید این سیاست ها در حوزه های فراتر از دلار هم به کار گرفته شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار