کاهش ۴۸ درصدی تردد در محورهای مواصلاتی، ممنوعیت برگزاری هر گونه تجمع، ادامه وضعیت نامطلوب مراکز خرید و روزبازارها، شکننده بودن کنترل کرونا، آغاز طرح محله محور شهید سلیمانی، پلمب ۲۶ صنف متخلف و لغو مرخصی مدیران دستگاه‌های دولتی از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در قم است.
کد خبر: ۹۱۹۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ 28 November 2020

به گزارش تابناک قم، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم درباره آخرین وضعیت از مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در استان قم، گفت: در ۲۴ ساعت منتهی به هفتم آذرماه جاری هشت تَن کرونا مثبت جان خود را از دست دادند.

محمدرضا قدیر اظهار داشت: در این بازه زمانی، ۵۴ تن در اورژانس مرکزهای درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا پذیرش شده‌اند.

وی با بیان این‌که در این مدت ۳۹ بستری جدید در بخش‌ها و تحت نظر اورژانس بیمارستان در استان داشته‌ایم، بیان کرد: ۵۵ بیمار نیز از کل بیمارانی که طی روزهای گذشته بستری بوده‌اند، ترخیص شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۰۳ تن مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که حال ۸۶ تن از آن‌ها وخیم است.

۲۰ هزار خانواده کرونازده از کمک حوزویان برخوردار شدند

مسوول کمیته اعزام به بیمارستان‌های ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه با اشاره به تلاش طلبه‌های حوزه‌های علمیه برای خدمت به بیماران کرونایی، گفت: در دوران کرونا بیش از ۲۰ هزار خانواده را از حیث فقر و بیماری بررسی کرده و کمک‌های متنوعی را به آن‌ها ارایه دادیم.

حجت‌الاسلام حسنعلی خوئینی در میزگرد خدمات گروه‌های جهادی در مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: طلبه‌های جهادگر از همان روزهای نخست وارد عمل شدند و در کنار بیماران کرونایی قرار گرفته‌اند تا بتوانند در خدمت‌رسانی به آن‌ها یاری‌رسان کادر درمان باشند.

وی ادامه داد: در این مسیر موضوع مهم بیماریابی است که گروه‌های جهادی وارد عمل شدند و توانستند در این زمینه نیز موفق عمل کنند.

وی ادامه داد: از ابتدا تاکنون ۷۰۰ نیرو برای حضور در گروه‌های جهادی ساماندهی کرده‌ایم و هم‌اکنون هم حدود ۱۰۰ نفر خواهر و برادر در بیمارستان مشغول فعالیت هستند.

کاهش ۴۸ درصدی تردد در محورهای مواصلاتی قم

رییس پلیس راه فرماندهی انتظامی قم گفت: از ابتدای اجرای طرح محدودیت‌های ستاد ملی کرونا تاکنون، تردد در محورهای مواصلاتی این استان، ۴۸ درصد در مقایسه با مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

سرهنگ باقر پناهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: این آمار مربوط به خودروهای سواری است و طرح محدودیت‌های تردد شامل وسایل نقلیه باری و مسافربری نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که فقط پلاک ۱۶ مختص خودروهای استان قم است، اضافه کرد: تردد خودروها با پلاک ۱۶ در بخش‌های پنج‌گانه این استان بلامانع است.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که خودرویی با پلاکی غیر از ۱۶ در محورهای مواصلاتی استان قم تردد کند و مجوز نداشته باشد، اعمال قانون می‌شود.

پناهی با بیان این‌که دوربین‌های برون‌شهری قم فعال است، ادامه داد: اجرای طرح محدودیت‌های تردد در محورهای مواصلاتی این استان، توسط دوربین‌ها صورت می‌گیرد.

وی گفت: ممنوعیت ورود خودروهایی با پلاک سایر استان‌ها به داخل استان قم توسط عوامل راهور در مبادی ورودی شهر اجرا می‌شود.

برگزاری هر گونه تجمع در قم مطلقا ممنوع است

استاندار قم در جلسه ستاد مدیریت بحران با تاکید بر اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: در طول اعلام محدودیت‌های جدید کرونایی برگزاری هرگونه همایش و تجمعی در قم مطلقا ممنوع است.

بهرام سرمست افزود: شرایط دوهفته‌ای محدودیت‌های جدید کرونایی متفاوت از روزهای دیگر است و باید تمام مصوبات ابلاغی به‌صورت کامل اجرا شود.

وی با اشاره به طرح محدودیت‌های رفت‌وآمد پلاک‌های غیربومی، عنوان کرد: با توجه به وجود حوزه‌های علمیه و برخی مراکز علمی دیگر باید ملاحظاتی در عرصه عمل برای برخی پلاک‌های غیربومی دیده شود.

محدودیت‌های جدید متناسب با روند بیماری است

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم نیز در این جلسه، بیان کرد: طرح‌ها و محدودیت‌های جدید کرونایی متناسب با روند بیماری ادامه خواهد داشت.

بیژن سلیمانپور گفت: در سه روز گذشته ۸۰۰ مجوز تردد در بخش‌های مختلف صادرشده که ۵۰ درصد از آن مختص بخش صنعت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: ممنوعیت تردد شبانه و تردد بین‌شهری به‌صورت مطلوبی در قم آغاز شده و ادامه دارد.

به گفته سلیمانپور اظهار داشت: در حوزه تردد و حوزه آموزش وضعیت نزدیک به ۱۰۰ درصدی در اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی را شاهد هستیم.

وضعیت کنترل کرونا در قم شکننده است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: وضعیت کنترل و پیشگیری از کرونا در قم کاملا شکننده است و در صورت کمترین بی‌توجهی بار دیگر با جهش این ویروس روبه‌رو خواهیم شد.

محمدرضا قدیر افزود: روزانه به‌صورت متوسط ۹ بیمار کرونایی در قم جان خود را از دست می‌دهند.

وی اظهار داشت: برخی از دستگاه‌های دولتی قم، مبارزه و پیشگیری از کرونا در اولویت اول خود قرار نمی‌دهند.

وی یادآور شد: ارائه خدمات سلامت در قم تاکنون عادلانه و مبتنی بر حفظ کرامت مردم بوده و حداکثر خدمات به بیماران ارایه‌ شده است.

وی گفت: قم ازنظر ابتلا به کرونا در رتبه بیست و سوم کشور قرار دارد و منتظر رنگ‌بندی و تغییر وضعیت توسط وزارت بهداشت هستیم.

ادامه وضعیت نامطلوب مراکز خرید و روز بازارها

رییس مرکز بهداشت قم نیز در این جلسه گفت: تعداد بستری و فوتی‌های کرونایی طی یک هفته گذشته در قم با روند کاهشی همراه بوده است.

سیامک محبی افزود: در صورت ثبات وضعیت کنونی تا دو هفته آینده وضعیت قم در رابطه با مبارزه با کرونا به یک وضعیت رضایت‌بخش خواهد رسید.

وی یادآور شد: اولویت و سیاست مهم دانشگاه علوم پزشکی افزایش بیماریابی فعال است که با افزایش نمونه‌گیری سرپایی در قم در دو هفته گذشته ، تعداد بیماران کرونایی کاهش‌یافته است.

وی ابراز داشت: در حال حاضر کمتر از ۴۵ درصد از نمونه‌های سرپایی و بیمارستانی قم مثبت می‌شود که نسبت به گذشته وضعیت مطلوب‌تری دارد.

محبی تاکید کرد: درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح ادارات قم ۸۱ درصد است و وضعیت بهداشتی در تالارهای پذیرایی، مجتمع‌های خرید، نانوایی‌ها، آرایشگاه‌ها و صنف آبمیوه و بستنی‌فروشی‌ها همچنان رضایت‌بخش نیست.

وی یادآور شد: تراکم جمعیت در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دغدغه بزرگ دانشگاه علوم پزشکی و نظام سلامت قم است؛  همچنین وضعیت روز بازارها در قم بشدت پرتراکم و نگران‌کننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار داشت: استفاده از ماسک توسط مردم در سطح معابر عمومی ۸۰ درصد است.

آغاز طرح محله محور شهید سلیمانی

فرماندار قم نیز گفت: در طرح محله محور شهید سلیمانی، ۲۸ مرکز بهداشت و ۱۴ حوزه بسیج در مسیر مبارزه با کرونا ساماندهی شده‌اند.

مرتضی حیدری ادامه داد: در این طرح، قم به پنج منطقه تقسیم‌ شده و گزارش‌های دریافتی طی جلساتی تجزیه ‌و تحلیل می‌شود.

وی تصریح کرد: با همکاری بسیج تلاش می‌شود ماسک، گان و اقلام بهداشتی و غذایی در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار بگیرد.

حیدری گفت: هدف از این طرح شناسایی بیماران کرونایی قبل از مراجعه به مراکز درمانی و قرنطینه خانگی افراد مبتلا برای پیشگیری از پیشروی این ویروس است.

غیرفعال شدن ۱۰۰۰ واحد متخلف صنفی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه گفت: ۱۸ تیم نظارتی و بازرسی در مناطق هشت‌گانه شهری ساماندهی شده است.

مهرداد غضنفری گفت: این تیم‌ها روزانه آمار و گزارش‌های خود به‌صورت مستند به معاونت اقتصادی و سیاسی استانداری ارسال می‌کنند.

به گفته وی، طی ۳ روز گذشته بیش از ۱۵ هزار بازرسی در قم انجام‌گرفته است و به‌رغم حکم دادستانی قم، سیاست و اولویت اول قم در بازرسی و نظارت از واحدهای صنفی، صنعتی و غیره پلمب آن‌ها نیست.

وی با بیان این‌که در ۳ روز گذشته یک هزار واحد غیرفعال و فقط ۲۰ واحد پلمب ‌شده است،گفت: بسته حمایتی از اصناف تعطیل در اجرای محدودیت‌های کرونایی در حال تدوین است.

غضنفری بیان کرد: در حوزه حمل کالا تدابیری در دست پیگیری است تا وانت‌بارها و نیسان‌ها از تردد در محورهای مواصلاتی برون‌شهری آزاد باشند و برخی مشکلات روزهای قبل تکرار نشود.

ممنوعیت اقامه نماز در مساجد قم

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نیز در این جلسه با اشاره به ممنوعیت اقامه نماز در مساجد، بیان کرد: اقامه نماز جماعت در مسجد جمکران نیز تعطیل‌ شده است.

یونس عالی پور گفت: طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی، درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حرم حضرت معصومه(س) بیش از ۸۰ درصد است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز در ادامه گفت: وضع تجمع در سطح دادگاه‌ها و دادگستری‌های قم به‌شدت متراکم و پرتعداد است.

محسن بهشتی افزود: سیستم قضایی استان در حال حاضر به یکی از ادارات پرتردد تبدیل ‌شده است.

به گفته وی، پایانه مسافربری قم به‌شدت خلوت و آمار تردد در آن بسیار اندک است.

افزایش خدمات غیرحضوری در قم

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم نیز در این جلسه گفت: میزان ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی در قم به ۷۱ درصد رسیده است.

محمدرضا گروسی اضافه کرد: تاکید و توصیه استان بر دستگاه‌های دولتی تقویت زیرساخت‌های دولت الکترونیک است.

به گفته وی، برخی از دستگاه‌های استانی تعامل لازم را در ارائه گزارش‌های روزانه ندارند.

وی یادآور شد: به دلیل عدم آگاهی کافی مردم از خدمات غیرحضوری، میزان تردد و تجمع در سطح بانک‌های قم بسیار زیاد است.

۲۶ صنف متخلف در قم پلمب شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ابتدای آغاز گام چهارم مبارزه با کرونا تا پاسی از شب گذشته، ۲۶ صنف متخلف در این استان پلمب شده است.

سیامک محبی در این زمینه افزود: در این مدت بیش از ۲۴ هزار بازدید از اصناف و اماکن سطح استان قم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اصناف ضروری گروه یک و محدودیت‌های اعمال شده در سایر اصناف انجام شده است.

وی اضافه کرد: این اقدامات هم‌زمان با تشدید نظارت بر رعایت پروتکل‌ها و اعلام محدودیت‌ها از اول آذرماه در سطح شهرها و روستاهای استان قم انجام شده است.

وی ادامه داد: در این نظارت‌ها که در قالب اکیپ‌های مشترک متشکل از کارشناسان مرکز بهداشت، اصناف و نیروی انتظامی انجام شده است، یک هزار و ۷۴۲ صنف که علی‌رغم اعلام محدودیت‌ها اقدام به فعالیت نموده بودند، غیرفعال شدند.

محبی به آمار روز گذشته اشاره و بیان کرد: روز گذشته کارشناسان این مرکز چهار هزار و ۹۹۷ نظارت بر اصناف و اماکن اعمال کردند که منجر به غیرفعال سازی ۳۷۹ صنف و پلمب هشت صنف دیگر شد.

وی خاطرنشان کرد: این اصناف علاوه بر رعایت نکردن محدودیت‌ها، پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت نکرده بودند.

به گفته وی، همشهریان در صورت داشتن هرگونه شکایت در خصوص رعایت پروتکل‌ها با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و در خصوص محدودیت‌های کرونایی با سامانه ۱۲۴ اتاق اصناف تماس حاصل نمایند.

مسافران ناوگان عمومی قم ملزم به استعلام وضعیت سلامت خود هستند

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم گفت: مسافرانی که قصد استفاده از ناوگان عمومی جاده‌ای حمل و نقل مسافر را دارند، ملزم به استعلام وضعیت سلامت خود از سامانه «فروش بلیط اتوبوس» به نشانی www.safarvip.com هستند.

حمید سالاری در این زمینه افزود: به‌منظور اعمال نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، شرایط و ضوابط استعلام وضعیت سلامت مسافران برای بهره‌مندی از ناوگان عمومی جاده‌ای حمل ونقل مسافر اعلام شد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های اعلامی توسط ستاد ملی مدیریت کرونا در ترددهای جاده‌ای که بیشتر در این ایام جابه‌جایی مسافران از طریق ناوگان عمومی جاده‌ای انجام می‌شود، ضرورت نظارت بر عملکرد شرکت‌های مسافربری در استعلام وضعیت سلامت مسافران از «سکوی سروا» را دوچندان کرده است.

وی به آن دسته از مسافرانی که قصد جابجایی با ناوگان عمومی جاده‌ای حمل و نقل مسافر را دارند، اعلام کرد: این مسافران قبل از مراجعه به دفاتر فروش بلیط و یا شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافر، با مراجعه به تارنمای «سامانه فروش بلیط اتوبوس» به نشانی اینترنتی www.safarvip.com نسبت به استعلام وضعیت سلامت خود اقدام کنند.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قم خاطرنشان کرد: در صورت عدم استعلام سلامت مسافر، دفاتر فروش بلیط و دیگر مراکز ارایه سرویس سفر، از صدور بلیط و سوار کردن این مسافر خودداری می‌کنند. 

مراکز تشخیص سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در قم اعلام شد

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، لیست مراکز تشخیص و درمان سرپایی بیماران مشکوک کرونا در این استان را اعلام کرد.

در اطلاعیه‌ای معاونت آمده ‌است: همشهریان گرامی می‌توانند در صورت داشتن هرگونه علائم مشکوک به کرونا به مراکز ۹ گانه زیر مراجعه نموده و از خدمات رایگان تشخیص و درمان سرپایی کرونا بهره‌مند گردند.

مرکز امام حسن عسگری(ع) واقع در شهرک امام حسن عسگری، مرکز امام خمینی(ره) واقع در انتهای بلوار ۴۵ متری صدوق، مرکز فرقانی واقع در انتهای شیخ‌آباد، ‌مرکز پردیس واقع در منطقه پردیسان،‌ پایگاه سلامت خوراکیان واقع در بلوار ۱۵ خرداد، پایگاه سلامت بعثت واقع در منطقه نیروگاه، مرکز شهدا واقع در خیابان انقلاب، مرکز پنبه چی واقع در خیابان امام خمینی(ره) و مرکز جندقیان واقع در خیابان آذر مراکز ۹ گانه اعلام شده به‌منظور ویزیت و درمان سرپایی بیماران مشکوک به کرونا در قم است.

مرخصی مدیران دستگاه‌های دولتی در قم لغو شد

معاون توسعه و مدیریت منابع استاندار قم گفت: مرخصی مدیران دستگاه‌های دولتی در زمان اجرای طرح محدودیت کرونایی لغو شد.

محمدرضا گروسی در این زمینه افزود: همچنین در این مدت کارکنان ادارات ضروری مانند دستگاه‌های خدمات‌رسان امدادی همچون؛ آب، برق، گاز و نظایر آن باید به نصف کاهش یابد.

وی اظهار داشت: کارکنان دستگاه‌هایی که فعالیتشان غیرضروری به شمار می‌رود باید به‌صورت یک‌سوم در محل کار حاضر باشند.

وی گفت: در مدت اجرای دو هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی مردم از مراجعه غیرضروری به بانک‌ها یا هر دستگاه دیگر خودداری کنند تا شیوع بیماری کرونا کاهش یابد.

همراهی اصناف قم برای مقابله با کرونا ضروری است

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری قم با اشاره به اجرای طرح ملی مدیریت جامع تجمع‌ها و ترددها در این استان، گفت: در موضوع تردد وسایل نقلیه در قم مشکل خاصی نداریم و باید بیشتر وقت را بر روی اصناف بگذاریم و آن‌ها را به مسیر اجرای این طرح هدایت کنیم.

بیژن سلیمان پور در جلسه شورای اطلاع‌رسانی قم، اظهار داشت: در مسجد جمکران و حرم حضرت معصومه(س) نیز شاهد همکاری خوبی از جانب مردم هستیم و یک سری ضعف‌هایی داریم که باید برطرف شود.

وی اتخاذ شیوه و روش‌های ایجابی را به‌منظور تشویق و ترغیب مردم به‌منظور همراهی با این طرح ضروری دانست و گفت: ۹۰ درصد وقت ما برای اجرای طرح باید به قدردانی و تشکر از کسانی که مقررات و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند اختصاص یابد.

۴۵۸۵ بازرسی کرونایی در قم انجام شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: بازرسان دستگاه‌های نظارتی قم طی ۲ روز گذشته و از آغاز اجرای طرح جامع مدیریت تجمع‌ها چهار هزار و ۵۸۵ مورد بازرسی از مراکز مختلف انجام دادند.

محسن اروجی افزود: شناسایی پنج مورد تخلف، ارائه ۳۵ مورد اخطار کتبی و ۳۰۲ مورد تذکر شفاهی ماحصل این بازرسی‌ها بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: روز گذشته نیز ۲ تَن از شهروندان به دلیل رعایت نکردن مقررات عبور و مرور در شهر از سوی پلیس راهنمایی رانندگی به مبلغ ۱۰ میلیون ریال جریمه شدند.

بدرقه شهید خدمت در بیمارستان شهدای قم

پیکر یکی از شهیدان سلامت قم که در مسیر خدمت به بیماران کرونایی جان خود را از دست داد در میان حزن و اندوه همکاران و کارکنان کادر درمان بدرقه شد.

پیکر شهید محمدرضا قاسمی بنابری، شهید راه خدمت و مسوول نقلیه بیمارستان شهدای قم با حضور تعدادی از کارکنان کادر بهداشت و درمان در محل خدمت این شهید عرصه سلامت و مبارزه با کرونا مورد بدرقه و استقبال قرار گرفت.

قاسمی بنابری که به دلیل انتقال بیماران کرونایی، خود مبتلا به این ویروس شده بود، در نهایت آسمانی شد.

هفته پیش نیز اعظم نجفی فرد از پزشکان قمی و کادر فعال مقابله با کرونا در اثر همین بیماری درگذشت.

از ابتدای شیوع کرونا در اسفندماه پارسال، ده‌ها تن از کادر درمانی قمی به کرونا مبتلا شده‌اند و چند نفر تاکنون جان باخته‌اند؛ یکی از تازه‌ترین آمارها حاکی است در روندی بسیار نگران‌کننده، تست کرونای ۱۸۶ نفر از کادر درمان قم مثبت شده است.

شهروندان قمی تنها برای امور ضروری به تامین اجتماعی مراجعه کنند

اداره کل تامین اجتماعی قم با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به عدم حضور دو سوم کارمندان این اداره کل در محل کار به دلیل شیوع ویروس کرونا از شهروندان خواست فقط برای کارهای ضروری به شعب تامین اجتماعی استان مراجعه کنند.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا که سبب تعطیلی دو سوم کارمندان دستگاه‌های اجرایی در شهر قم شده است ممکن است برخی شهروندان تصمیم بگیرند با توجه به افزایش ساعت‌های فراغت برای پیگیری مسائل مرتبط با بیمه اقدام کنند اما با توجه به این‌که دو سوم کارمندان نیز در شعب تامین اجتماعی قم حضور نمی‌یابند، این موضوع می‌تواند باعث ازدحام بیش از حد مراجعان و انتقال ویروس کرونا شود.

اطلاعیه حاکی است: از کارفرمایان، بیمه‌شدگان و بازنشستگان تقاضا می‌شود در شرایط بحرانی فعلی برای حفظ سلامتی خود و جامعه فقط برای انجام کارهای ضروری به شعب تامین اجتماعی قم مراجعه کنند و از مراجعه برای امور غیرضروری به‌شدت پرهیز نمایند.

مردم قم برای کنترل موج ویروس کرونا  با طرح جامع همراهی کنند

استاندار قم گفت: طرح جامع مدیریت تجمع‌ها و ترددها برای حفظ سلامتی جامعه است از این‌رو انتظار داریم مردم استان با مسوولیت‌پذیری که دارند همراهی کنند تا بتوانیم در این ۲ هفته موج ویروس کرونا را کنترل کنیم.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: امروز نخستین روز اجرای طرح جامع مدیریت تجمع‌ها و ترددها است و در قم نیز به‌عنوان یک شهر دارای وضعیت قرمز کرونایی این برنامه را اجرا می‌کنیم.

وی افزود: در بخش‌های مختلف شامل صنوف و کسبه و اداره‌های دولتی، اماکن مذهبی و بقاع متبرکه و همچنین ورودی‌های شهر کلیه آمد و شدها کنترل و برای عبور و مرور خودروها نیز محدودیت‌هایی که ابلاغ شده اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: همراهی مردم برای رسیدن به شرایط مطلوب و رفع این محدودیت‌ها ضروری است‌.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است و در حال حاضر نیز قم جزو شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به شمار می‌آید و محدودیت‌هایی متناسب با همین شرایط در این استان اعمال شده است.

ویروس «کرونا» موجب بیماری عفونی کووید-۱۹ می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌ دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.                 

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار