رییس اتاق بازرگانی قم گفت: افزایش صادرات در حوزه کشاورزی نیازمند تامین تجهیزات و زیرساخت‌های حمل و نقل است.
کد خبر: ۹۱۸۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹ 24 November 2020

به گزارش تابناک قم، ابوالفضل خاکی در بیست و هشتمین جلسه هیات رییسه اتاق بازرگانی قم که به‌صورت بر خط(مجازی) برگزار شد، افزود: انتظار این است دولت برای افزایش صادرات تسهیلات برای ورود مواد اولیه را فراهم و نرخ ارز را تثبیت نماید.

وی با تاکید بر شناخت کامل از توانایی‌ها و صنایع داخلی، اضافه کرد: به‌جای خام فروشی در صادرات نگاهمان برای تجهیز کارخانه‌ها به تکنولوژی تغییر کند تا  برای رسیدن به محصولات روز دنیا و حضور در بازارهای جهانی شرکت‌های داخلی بتوانند یک چشم‌انداز هدفمند تعریف کنند.

وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی می‌توانیم با ایجاد زیرساخت و تامین تجهیزات و اصلاح ناوگان حمل و نقل به‌صورت کانتینرهای سردخانه‌ای، افزایش صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه به‌خصوص روسیه و ورود به این بازارها را رقم بزنیم.

خاکی بیان کرد: برای افزایش صادرات غیرنفتی همواره باید تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و تسهیل آن برای ورود به کشور در دستور کار دولت قرار گیرد و کنترل قیمت‌های ارزی در بازار و همچنین تامین نقدینگی کارخانه‌ها و جلوگیری از هر مانع‌تراشی برای تولید، شرایط را برای سرمایه‌گذاران حوزه تولید فراهم شود.

وی در ادامه گفت: برخی فعالان اقتصادی معتقدند شاه کلید حل مشکلات، افزایش حقوق کارگران و احیاء بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: حل مشکلات تولید به‌صورت کلی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی همراه با صادرات کالا در سطح گسترده راه نجات کشور است و موفق‌ترین کشورهای دنیا متکی به صادرات‌هایی هستند که  ایجاد اشتغال می‌کند و ارزش‌افزوده زیادی را به همراه دارد.

رییس اتاق بازرگانی قم ادامه داد: کشورهایی مثل چین، کره، ژاپن و حتی کشورهایی مثل مالزی، سنگاپور و اندونزی در منطقه آسیا روند بسیار خوبی را از بابت صادرات محصولات خود دارند.

وی گفت: مساله مهم در کنترل تورم موضوع نقدینگی است که با افزایش قیمت‌ها نیاز بازار به سرمایه‌گذاری و تهیه نقدینگی هر روز بیشتر می‌شود و در رابطه با تجارت خارجی چه در مورد واردات و چه در مورد صادرات نقدینگی نیاز اصلی است.

وی افزود: نقدینگی نقش تاثیرگذاری در تمامی معاملات ایفا می‌کند که مهم‌ترین موضوع توان خرید کل توسط اقشار جامعه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار