مدیرکل انتقال خون قم گفت: از ابتدای سالجاری تا پایان آبان ماه، میزان اهدای خون در این استان نسبت به مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته که این روند باید همچنان استمرار داشته باشد.
کد خبر: ۹۱۸۶۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹ 23 November 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان با تقدیر از همراهی خیرین نوع دوست استان افزود: با اعلام نیاز سازمان انتقال خون کشور در روزهای اخیر، شاهد افزایش مراجعه کنندگان قمی برای اهدا خون بوده ایم که با توجه به اینکه نیاز به خون یک امر دائمی است، باید این روند همچنان به صور ت مستمر و منظم ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: ۲۷ هزار و ۱۵۳ تَن با مراجعه به مراکز انتقال خون استان موفق به اهدای خون شدند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش را نشان می دهد ضمن اینکه تعداد مراجعه کنندگان برای اهدای خون نیز در این مدت ۲ درصد رشد را نشان می دهد.

نوریان با تاکید بر اینکه هر گاه سازمان انتقال خون نیاز به همراهی مردم داشته، آنها به میدان آمده اند، افزود: در آبان ماه سال جاری ۴ هزار و ۷۷۴ تن به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که ۳ هزار و ۸۵۲ تن موفق به اهدای خون شدند که این آمار نشان از افزایش ۳۰ درصدی تعداد مراجعه کننده و رشد ۲۸ درصدی اهدا کنندگان نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

مدیرکل انتقال خون قم با بیان اینکه ضروری است جوانان استان در امر اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند گفت: درخواست ما از جوانان قم این است که با ثبت نام در بانک اطلاعاتی اهدای خون استان به خانواده بزرگ اهدا کنندگان خون بپیوندند.

وی اظهار داشت: اهدای خون تنها محدود به آقایان نیست و همه افراد بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن که از سلامت جسمی مناسبی برخوردار هستند می توانند در امر خداپسندانه اهدای خون مشارکت کنند.

مدیرکل انتقال خون قم ، با اشاره به افزایش گرایش بانوان قمی برای اهدای خون، ادامه داد: در آبان ماه سال جاری ۱۸۸ تن از بانوان قمی اقدام به اهدای خون خود کردند که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته تنها ۱۰۳ تن بود.

وی ادامه داد: ۴ هزار و ۸۱۶ واحد خون و فرارده های خونی در آبان ماه سال جاری به بیمارستان ها و یک هزار و ۲۰ واحد خون و فراورده های خونی نیز در این مدت به شبکه خون رسانی کشور ارسال شد که این آمار نیز به ترتیب از رشد ۶ و ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر می دهد.

نوریان ادامه داد: با اجرای طرح جمع آوری پلاسمای خون بهبودیافتگان کرونایی توسط سازمان انتقال خون در سراسر کشور،‌ تا کنون ۱۵۹ بیمار بهبودیافته کرونایی در قم نیز به شکرانه این سلامتی پلاسمای خون خود را اهدا کرده اند.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: افراد علاقه مند برای مشارکت در این امر خدا پسندانه و ثبت اطلاعات خود در بانک اهداکنندگان قم ضروری است با به همراه داشتن کارت ملی به مراکز انتقال خون استان مراجعه کنند ضمن اینکه شهروندان برای تسهیل در اهدای خون می‌توانند برای دریافت زمان نوبت در سامانه www.IBTO.ir ثبت‌نام کنند تا در زمان معین به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در هر ۱۰ دقیقه یکی از واحدهای خون و فرآورده های خونی در مراکز درمانی قم مصرف می شود، افزود:  با مشارکتی که مردم استان در اهدای خون دارند تا کنون تمام نیازهای مراکز درمانی استان به خون و فرآوره های خونی به طور کامل تامین شده است ولی انتظار ما این است که افراد بیشتری به این جمع بپیوندند.

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار