مدیرکل انتقال خون قم با بیان اینکه ضروری است جوانان استان در امر اهدای خون مشارکت بیشتری داشته باشند گفت: درخواست ما از جوانان قم این است که با ثبت نام در بانک اطلاعاتی اهدای خون استان به خانواده بزرگ اهدا کنندگان خون بپیوندند
کد خبر: ۹۱۸۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ 22 November 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی نوریان با بیان اینکه اهدای خون امری مستمر و محدود به یک زمان،‌حادثه و یا مناسبتی خاص نیست افزود: بسیاری از عمل های جراحی بزرگ، بیماران تالاسمی و هموفیلی، مادران باردار، مجروحان آسیب دیده در حوادث مختلف از جمله دریافت کنندگان اصلی خون های اهدایی هستند.

وی اظهار داشت: اهدای خون تنها محدود به آقایان نیست و همه افراد بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن که از سلامت جسمی مناسبی برخوردار هستند می توانند در امر خداپسندانه اهدای خون مشارکت کنند.

مدیرکل انتقال خون قم با بیان اینکه آقایان چهار بار درطول سال و بانوان سه بار می‌توانند خون خود را اهدا کنند، گفت: با توجه به نیاز دائم به خون و فراورده‌های خونی و همچنین عمر محدود درنگهداری آن، استمرار اهدای خون در طول سال بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: حدود ۶۰ درصد از اهداکنندگان خون درقم را اهداکنندگان مستمر تشکیل می دهند که بیش از ۲ بار در سال اقدام به اهدای خون خود می نمایند.

نوریان گفت: وقوع حوادث طبیعی و غیرطبیعی دربرخی ایام نیاز کشور به اهدای خون را افزایش می‌دهد که با توجه به نقش حیاتی خون و فراورده های خونی در درمان حادثه دیدگان و بیماران نیازمند، ضرورت افزایش افراد اهدا کننده خون و ثبت نام این افراد در بانک اطلاعاتی این سازمان وجود دارد تا در صورت وقوع چنین پیشامدهایی افراد داوطلب برای اهدای خون به سرعت فراخوان شوند.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: بیماران تالاسمی به صورت هفتگی نیاز به سه بار دریافت خون دارند و اگر خون و فراورده های خونی مورد نیاز بیمارستان‌ها تامین نشود، بسیار ی از عمل های جراحی مهم و سنگین در بیمارستان ها لغو می شودو حیات این بیماران به شدت تهدید می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر ۱۰ دقیقه یکی از واحدهای خون و فرآورده های خونی در مراکز درمانی قم مصرف می شود، افزود:  با مشارکتی که مردم استان در اهدای خون دارند تا کنون تمام نیازهای مراکز درمانی استان به خون و فرآوره های خونی به طور کامل تامین شده است ولی انتظار ما این است که افراد بیشتری به این جمع بپیوندند.

نوریان بیان کرد: در مناسبت‌های مختلف از جمله ایام محرم و شب های قدر مراجعه مردم برای اهدای خون افزایش می یابد که با توجه به اینکه این نیاز به صورت مستمر و همچنین نگهداری از این فرآورده ها محدود است، ضروری است که مراجعه به این سازمان به صورت مستمر و در طول سال ادامه یابد.

وی با اشاره به کاهش آمار اهدای خون در استان طی هفته های اخیر گفت: یکی از دلایل این کاهش،‌نگرانی اهداکنندگان از ابتلا به کرونا در مراکز انتقال خون است و با توجه به اینکه تمام دستورالعمل های بهداشتی در این مراکز با دقت بسیار رعایت می شود هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل انتقال خون قم افزود: تاکنون در هیچ پژوهشی انتقال کرونا از طریق خون ثابت نشده‌است ضمن اینکه انتقال خون موجب تضعیف بدن در برابر ویروس کرونا نیز نمی شود به همین دلیل از مردم درخواست داریم بدون نگرانی نسبت به اهدای خون خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مقدار خونی که از اهدا کنندگان دریافت می‌شود بر اساس مطالعات علمی است که موجب ضعف و یا ایجاد خلل دربدن اهدا کننده،  نمی‌شود ادامه داد: تنها توصیه به اهدا کنندگان این است که ظرف ۴ تا ۶ ساعت اولیه مایعات بشتری بنوشند تا خون از دست رفته به سرعت جبران شود.

نوریان اظهار داشت: پیش از دریافت خون، افهراد داوطلب توسط پزشک مستقر در مراکز انتقال خون آزمایش می شوند و تا سلامت اهدا کننده ثابت نشود،‌ خون وی دریافت نمی شود.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: افراد علاقه مند برای مشارکت در این امر خدا پسندانه و ثبت اطلاعات خود در بانک اهداکنندگان قم ضروری است با به همراه داشتن کارت ملی به مراکز انتقال خون استان مراجعه کنند ضمن اینکه شهروندان برای تسهیل در اهدای خون می‌توانند برای دریافت زمان نوبت در سامانه www.IBTO.ir ثبت‌نام کنند تا در زمان معین به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.

در شهر قم ۲ مرکز انتقال خون واقع در میدان روح‌الله و بلوار ۱۵ خرداد وجود دارد. علاوه بر بیماران نیاز به عمل جراحی و مجروح‌های ناشی از تصادف‌ها، بیش از یک هزار بیمار دیالیزی و حدود ۲۰۰ بیمار تالاسمی در قم وجود دارند که نیازمند دریافت مستمر خون هستند.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» ۲۴ آذر ۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌ عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۹۸ به ‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هر گونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هر گونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن(ع) در شهرک امام حسن(ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار