مدیر موسسه فرهنگی خاتم گفت: مستند دختر زاگرس با محوریت آسیب‌های اجتماعی زنان و خودسوزی و خودکشی این قشر و معرفی قهرمان و شخصیت اصلی این مجموعه با نماد خودباوری، در اواسط آذرماه باحضور شخصیت‌های فرهنگی و نخبگان اجتماعی به اکران می‌رسد.
کد خبر: ۹۱۷۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴ 18 November 2020

به گزارش تابناک قم، دکتر محمدحسین چاووشیان درخصوص مستند دختر زاگرس بیان کرد: این مستند حدود ۷۵ الی ۸۰ دقیقه است و به نوعی مستند بلند محسوب می‌شود و مراحل پایانی تدوین را پشت سر می‌گذارد و اواسط آذرماه رونمایی از آن توسط شخصیت‌های ملی، کشوری و فرهنگی و نخبگان حوزه زن و خانواده خواهدبود. آنچه مدنظر ما است تشکیل برنامه‌ای در قم با حضور دکتر علاسوند، عضو شورای سیاست‌گزاری حوزه علمیه خواهران خواهد بود، همچنین در تهران با رایزنی با برخی نمایندگان مجلس با حضور یک شخصیت ملی رونمایی برگزار می‌کنیم.

وی افزود: در خود استان کهگیلویه و بویراحمد هم که این مستند اساسا آنجا شکل گرفته و تصویربرداری شده و لذا موضوع مستند نیز مرتبط با حوزه زاگرس است با حضور مسئولین ارشد این استان رونمایی خواهیم کرد.

چاووشیان درخصوص ضرورت ساخت چنین مستندی اظهار کرد: باتوجه به خودسوزی‌های زیادی که طی سال گذشته در این استان انجام شده که آمار ۱۸ خودسوزی موفق مختص به بخش دشموک از توابع شهرستان دهدشت این استان است، علاوه بر این باتوجه به وظیفه ذاتی موسسه خاتم که پوشش چنین مسائل و مصائبی است، نظر بر آن شد که این مستند در این منطقه جغرافیایی ساخته شود.

این فعال امور بانوان خاطرنشان کرد: ما در سال گذشته به همراه یک تیم پژوهشی چهار نفره در بخش دشموک حضور پیدا کردیم و از نزدیک با خانواده‌هایی که خودسوزی کردند و با مردم و مسئولین دیداری داشتیم و بعد از آن کار پیش‌تولید مجموعه مستند دختر زاگرس شکل گرفت که حدود هشت ماه پیش تولید داشت و بخش اعظم آن کارهای پژوهشی و تحقیقات گسترده‌ای بود که در این حوزه صورت گرفته و اطلاعات و جامعه آماری خوبی که به دست آوردیم تا بتوانیم به خوبی به آن بپردازیم و قلب و نبض جریان را نشان دهیم که چقدر این مسئله تکان‌دهنده‌ای است.

وی ادامه داد: سرپرستی این تیم پژوهشی در دست دکتر شهلا باقری، مدیر پژوهش موسسه خاتم و عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه خوارزمی، بود، اما خود تولید این مجموعه مستند در شهریورماه امسال بود که تیم رسانه‌ای ما در منطقه حضور پیدا کردند و در لوکیشن‌های مختلف در استان و مرکز استان و یاسوج، دیشموک، دهدشت، گچساران، چرام و سرفاریاب فیلمبرداری انجام می‌شد که این حضور باتوجه به حساسیت و امنیتی بودن موضوع، با یک سری هماهنگی‌های لازم از سوی سپاه فتح این استان و سپاه علی‌ابن علی طالب استان قم صورت گرفت.

مدیر موسسه خاتم بیان کرد: میزبان ما در استان کهگیلویه و بویر احمد بسیج جامعه پزشکی استان دکتر ساداتی بود، اما تم اصلی داستان بیانگر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی منطقه زاگرس به ویژه مسئله خودکشی و خودسوزی زنان است که بسیار مسئله تکان‌دهنده و تلخی بود.

چاووشیان افزود: در آیتم‌های مختلف این مستند بخشی از کار علاوه بر بیان آسیب‌ها و تلخی‌ها، جریان و تم اصلی را ابراز کردیم و این مستند یک قهرمان دارد که همان دختر زاگرس است، شخصیتی که الهام‌بخش و امیدآفرین است که علاوه بر اینکه مشکلات زیادی از جمله بیماری پدرش و مشکلات او و مشکلات مالی دارد، خودسوزی نکرده و خودش را باور کرده و از خودسوزی  به یک خودباوری رسیده‌است، همانطور که در پوستر این مستند هم به چشم می‌خورد و اشاره شده که علاوه بر مشکلات آن دختر یک مصلح اجتماعی نیز شده و یک شخصیت واقعی به نام خانم التیامی، روایتگر مستند است.

وی ادامه داد: این شخصیت اصیل و واقعی مستند یک کارآفرین است و نانوایی و میوه‌فروشی در استان راه‌اندازی می‌کند، کودکان کار را حمایت و سرپرستی می‌کند و موسسه‌ای تحت عنوان جمعیت همیاران سلامت در استان دارد که به فعالیت‌های متعددی از جمله مشاوره و روانشناسی خانوادگی و پیشگیری از خودسوزی و خودکشی را انجام می‌دهد و ما این شخص را قهرمان داستان معرفی کردیم که قطعا این دختر یک نماد مقاومت و خودباوری و تاب‌آوری زاگرسی ظاهر شده‌است.

چاووشیان درخصوص سایر آیتم‌های این مستند اظهار کرد: روایتی از یک سری خودسوزی‌های ناموفق، مصاحبه با با این افراد و خانواده‌های آنها، مصاحبه بامسئولین از جهت نوع نگاهشان به این اتفاق اجتماعی و درصد واقعی این آسیب، و مصاحبه با مشاوران و روانشناسان و کارشناسان و نخبگان، معاون استاندار، بهزیستی، رئیس زندان‌ها، رئیس سازمان موادمخدر و امام جمعه استان، یک مجموعه کاملی را در این مستند شکل داده است.

وی افزود: در کنار عواقب این خودسوزی و خودکشی، آگاهی بخشی و هشدار نیز به دختران و زنان زاگرسی ارایه شده است تا بتوانند از این اتفافات ناخوشایند با برانگیختگی حس حسرت و پشیمانی، درس بگیرند و تجدیدنظری در نگاه آن‌ها ایجاد شود.

چاووشیان با اشاره به دلیل مشترک اغلب این خودسوزی‌ها که پدرسالاری ظالمانه در خانواده‌هاست افزود: امیدواریم که فرهنگ سالم خانواده محوری را در آینده شاهد باشیم و این ظلم آشکار برچیده شود. در پایان این مجموعه راهکارهایی نیز ارائه شده و درنظر داریم باتوجه به طولانی بودن مدت زمان این مجموعه، برای جشنواره فجر امسال در بخش ویژه مستندها این مستند را ارائه دهیم، همانطور که اکنون نیز درخواست‌های زیادی برای رونمایی و اکران در مجامع مختلف از جمله دانشگاه شریف تا نهادهای حوزوی برای این مستند ارائه شده‌است.

چاووشیان در پایان گفت: این مستند توسط گروه رسانه‌ای خاتم مدیا وابسته به موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم تهیه شده که فعالیت‌های آن امسال آغاز شده و در حوزه تولید مستندهای اجتماعی به ویژه حوزه زن و خانواده ارتباط پیدا می‌کند و تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور در حوزه زنان و برنامه‌های آموزشی از دیگر فعالیت‌های این بخش است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار