رییس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: با توجه به این‌که هم‌زمان با شیوع کرونا، کودکان در خانه مانده‌اند، نبود تحرک مناسب و منظم باعث اضافه وزن آن‌ها و ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مثل دیابت، فشار خون و چربی خون خواهد شد.
کد خبر: ۹۱۷۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹ 17 November 2020

به گزارش تابناک قم، علی‌اکبر حق ویسی افزود: خانواده‌ها پس از مراقبت‌های لازم نسبت به پیشگیری از ابتلا به کرونا، باید نسبت به بیماری‌های غیرواگیر از جمله چاقی به‌ویژه در کودکان و نوجوانان هوشیار باشند.

وی اضافه کرد: بیشتر وقت کودکان و نوجوانان در سامانه شاد، بازی کامپیوتری و فضای مجازی صرف و معمولا کلاس‌های مجازی نیز با فاصله اندک از هم تشکیل می‌شود و فرصتی برای فعالیت بدنی بین کلاس‌ها نیست.

وی با بیان این‌که کاهش تحرک باعث چاقی کودکان شده است، به خانواده‌ها توصیه کرد: حداقل تحرک مثل قدم زدن و یا بازی‌های سنتی که باعث فعالیت بدنی می‌شود، در خانه انجام شود.

حق ویسی با تاکید بر این‌که کودکان باید روزانه یک ساعت فعالیت داشته باشند، ادامه داد: می‌توانند یک ساعت فعالیت را در سه زمان ۲۰ دقیقه‌ای به همراه والدین انجام دهند.

وی با اشاره به افزایش بازی‌های کامپیوتری میان کودکان و نوجوانان، بیان کرد: این بازی‌ها روان بچه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بچه‌ها پرخاشگر می‌شوند و به دلیل استرسی که به آن‌ها وارد می‌شود، به خوردن غذای بیشتر تحریک می‌شوند.

وی افزود: از سوی دیگر خانواده‌ها نگران در خانه ماندن بچه‌ها هستند و سعی دارند کمبود برنامه‌های عاطفی و تفریحی را با خرید غذا به‌ویژه تنقلات که عمده آن‌ها انرژی بالایی دارند و مواد مغذی، ویتامین و املاح ندارد، جبران کنند.

کارشناس مرکز بهداشت قم تاکید کرد: خانواده‌ها باید تغذیه فرزندانشان را مدیریت کنند تا از اضافه وزن و چاقی که زمینه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مثل فشارخون، چربی خون و دیابت است، جلوگیری کنند.

به گفته وی، بر اساس آمار، حدود ۱۴ درصد کودکان زیر پنج سال و ۲۰ درصد از نوجوانان هفت تا ۱۸ سال در کشور، دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

وی با بیان این‌که ۲۱ درصد نوجوانان هفت تا ۱۸ سال دچار چاقی شکمی هستند، اضافه کرد: چاقی شکمی ریشه بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر به‌ویژه دیابت، فشارخون و چربی خون است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار