در شبانه روز گذشته ۹۹ تَن با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا در اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند. در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ تَن که نتیجه آزمایش کرونای آنها مثبت بود جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۹۱۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۹ 05 November 2020

به گزارش تابناک قم، محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، با اشاره به پذیرش ۹۹ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در اورژانس مراکز درمانی قم با تشخیص احتمالی و مشکوک به کرونا، گفت: ۶۷ نفر از این افراد در بخش‌های درمانی بیمارستان‌های قم بستری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ۶۴ نفر از کسانی که در روزهای گذشته بستری بودند مرخص شده‌اند، گفت: در حال حاضر ۵۷۲ نفر مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های قم بستری هستند که حال ۱۲۹ نفر از آنها وخیم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰ نفر از کسانی که تست کرونای آنها مثبت بوده جان خود را از دست داده‌اند.

وضعیت شکننده کرونا در قم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین در جلسه ستاد مدیریت بحران استان قم، افزود: طی روزهای گذشته به‌صورت متوسط روزانه ۹ نفر به دلیل کرونا در قم جان خود را از دست داده اند.

به گفته محمدرضا قدیر، بالا بودن میزان تردد در قم یکی از عوامل مهم در سرایت ویروس کووید ۱۹ است.

وی بابیان اینکه در موج دوم کرونا میزان مرگ‌ومیر سالمندان در اروپا بسیار اندک و در ایران به شدت زیاد است، خاطرنشان کرد: مجموعه درمانی در پیک دوم کرونا از افراد سالمند و پرخطر غفلت کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: ۹۰ درصد از مرگ‌ومیرهای کرونا در ایران برای افراد مسن و پرخطر است.

قدیر یادآور شد: کشورهای غربی در پیک دوم کرونا بسترهای لازم برای حفاظت از افراد سالمند و پرخطر را فراهم کردند.

وی اظهار داشت: قم تنها استانی است که باوجود صعودی بودن میزان کرونا در کشور، وضعیت این ویروس در آن کنترل‌شده است.

قدیر تصریح کرد: مهم‌ترین عامل سرایت ویروس در مکان‌های مسقف نحوه تهویه هوا است و اکثر سیستم‌های تهویه‌ای ادارات قم نیز از نوع مکنده می باشد که بسیار آسیب‌پذیر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با آغاز فصل سرما و شیوع توأمان آنفولانزا و سرماخوردگی ممکن است روزهای سختی در انتظار استان باشد.

انتقاد از مدیران بی توجه

وی با انتقاد از برخی مدیران استانی، عنوان کرد: برخی از مسئولانی که مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دعوت می‌کنند، خودشان در برگزاری همایش‌ها و تجمعات مردمی ید طولایی دارند.

قدیر گفت: عدم تبعیت مردم از پروتکل‌های بهداشتی نوعی نافرمانی مدنی است که از مشکلات معیشتی و اقتصادی ناشی شده است.

به گفته قدیر، قم ازنظر بروز و فوتی‌های کرونایی در رتبه شانزدهم کشوری قرار دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: وضعیت کرونایی قم کاملا شکننده است و در صورت کوچک‌ترین کم‌توجهی و ساده‌انگاری بار دیگر با انبوهی از بیماران و فوتی‌ها روبه‌رو خواهیم شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار