با وجود گذشت 12 سال از تصویب و کلنگ زنی طرح ایجاد شهرک صنعتی شهاب، اما همچنان اختلاف نظر بین دستگاه های استان در خصوص مساحت این شهرک پابرجاست.
کد خبر: ۹۱۳۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷ 31 October 2020

به گزارش تابناک قم، شهرک صنعتی شهاب در کیلومتر 5 اتوبان قم - تهران واقع شده و بر اساس تصمیمات اولیه قرار بر این بود که صنایع دوستدار محیط زیست، صنعت چاپ و نشر و صنایع غذایی امکان استقرار در این شهرک را داشته باشند.

اکنون با گذشت سال ها از تصویب راه اندازی این شهرک، اما همچنان مباحث و مشکلات بسیاری پیش روی استقرار واحدهای صنعتی در این شهرک قرار دارد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان قم در خصوص وضعیت شهرک صنعتی شهاب با بیان اینکه مساحت در نظر گرفته شده برای این شهرک از رقم 100 هکتار آغاز شد اظهار کرد: این مساحت در ادامه به 150 هکتار رسید و اکنون سخن از 200 هکتار مساحت است که البته این رقم آخر مورد تأیید این اداره کل نیست.

سید رضا موسوی مشکینی افزود: به هر حال 50 هکتار اخیر تاکنون نتوانسته است تأیید ضوابط سازمان محیط زیست را دریافت کند.

وی ادامه داد: البته در این زمینه استاندار قم پیگیری ها و مکاتباتی با سازمان حفاظت محیط زیست داشته است، اما تا این لحظه تأییدیه ای برای آن صادر نشده و بنابراین باید اذعان کرد که این شهرک فعلا دارای مجوز بهره برداری 150 هکتار از سوی محیط زیست است.

مساحت شهرک شهاب ازابتدا 200 هکتار بود

همچنین در این باره رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به این که مساحت شهرک شهاب از ابتدا 200 هکتار بوده است خاطر نشان کرد: ارزیابی شرکت شهرک های صنعتی استان قم برای این محدوده، 200 هکتار بوده که اختصاص به صنایع پاک مانند چاپ و نشر، آی تی و همچنین صنایع غذایی دارد.

محمود سیجانی اضافه کرد: به هر حال این رقم 200 هکتار، مجوّز شورای برنامه ریزی و توسعه استان قم را دارد و اگر اداره کل حفاظت  محیط زیست استان اشکالی در این موضوع وارد می دانست، باید در همان شورا آن را مطرح می کرد.

صنایع قابل استقرار در شهرک شهاب مشکل زیست محیطی ندارند

و اما معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز در خصوص مشکلات این شهرک بیان کرد: بنده برای نخستین بار است که مشکل این 50 هکتار را می شنوم.

مهرداد غضنفری یادآور شد: البته باید به این امر هم توجه داشت که صنایعی که قرار است در شهرک شهاب مستقر شوند، صنایع پاک هستند و عملا مشکل زیست محیطی ندارند.

با این حال مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قم همچنان معتقد است مجوز محیط زیستی شهرک شهاب برای 150 هکتار از آن محدوده صادر شده است.

موسوی مشکینی افزود: به هر حال صدور مجوز محیط زیستی برای شهرک ها ضوابط خاص خود را دارد، بویژه آن که شهرک شهاب در مجاورت محدوده شهری هم واقع است و از این رو باید نکات دیگری هم در این زمینه لحاظ شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار