رئیس اتحادیه رستوران و تالار و تهیه غذای استان قم گفت: کارگران قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند. دولت و سازمان تامین اجتماعی هیچ کمکی به کارفرما و کارگر نمی‌کنند. از بیمه بیکاری و هیچ گونه مساعدتی خبری نیست.
کد خبر: ۹۱۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹ 31 October 2020

به گزارش تابناک قم، بهرام موسایی رئیس اتحادیه رستوران و تالار و تهیه غذای استان قم گفت: در این اتحادیه ۳۶۰ واحد صنفی فعالیت هستند. به طور میانگین در رستوران‌ها ۱۲ کارگر و در تالارها ۲۵ کارگر مشغول به کارند.

وی ادامه داد: در دوران کرونا یک صاحب رستوران حداقل ۴۰۰ میلیون و تالاردار حدود یک میلیارد متضرر شده‌اند. در حال حاضر هم که تالارها باز هستند، طبق پروتکل‌ها باید نصف یا یک سوم ظرفیت مهمان بپذیرند.

موسایی بیان کرد: مهمانان نیز ملزم به رعایت پروتکل‌ها هستند و حتما باید از ماسک استفاده کنند. قبل از ورود به تالار با تب سنج دمای بدن مهمانان اندازه‌گیری می‌شود. تمام این مسائل در قرارداد ذکر می‌شود. خود میزبان نیز باید در این زمینه همکاری داشته باشد و از هرگونه تخلفی جلوگیری کند. اگر از مهمانان تخلفی سر بزند تالاردار جریمه می‌شود.

وی تاکید کرد: برای ارائه غذا نیز ظرف های یک بار مصرف استفاده می‌شود. تمام کارکنان ملزم به رعایت پروتکل‌ها و تمامی موارد بهداشتی هستند.

رئیس اتحادیه بیان کرد: وضعیت اقتصادی رستوران‌ها و تالارها واقعا بد است. از طرفی پرهیز کردن مردم از مراجعه به این مکان‌ها باعث کم شدن مشتری شده است. هیچ حمایتی هم از طرف دولت و سازمان تامین اجتماعی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: کارفرما هر ماه به ازای هر کارگر حدود یک میلیون تومان حق بیمه پرداخت می‌کند و حقوق کارگران نیز باید پرداخت شود. اگر دولت به جای هفته به هفته تعطیل کردن مدتی چند ماهه تعطیل کند، کارگر می‌تواند بیمه بیکاری دریافت کند.

موسایی گفت: کارفرما بودجه کافی برای پرداخت حقوق کارگران ندارد و اگر کارگر را اخراج کند کسی پاسخگوی نیازهای کارگران و خانواده آن‌ها نیست. بیمه بیکاری و مساعدت از طرف تامین اجتماعی و دولت حق کارگری است که چندین سال سابقه بیمه دارد. کشور در شرایط مناسبی نیست و کارگران قشر آسیب پذیر جامعه هستند.

وی ادامه داد: اگر حق بیمه‌ای که باید پرداخت شود کمی دیرتر از موعد پرداخت شود، سازمان تأمین اجتماعی کارفرما را جریمه می‌کند و از راه‌های قانونی کارفرما را توبیخ می‌کنند. اما این کارگر و کارفرما که امروز متضرر می‌شوند دستشان به جایی بند نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار