در جلسه ستاد مدیریت بحران که روز چهارشنبه به ریاست استاندار برگزار شد با تمدید محدودیت‌های کرونایی به مدت یک هفته دیگر در قم موافقت شد.
کد خبر: ۹۱۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴ 28 October 2020

به گزارش تابناک قم، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم در این جلسهگفت: هفته آینده تمام مراکز فنی حرفه‌ای، دانشگاهی، آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه باید به‌صورت غیرحضوری برگزار شود.

محمدرضا قدیر گفت: تمام رستوران‌ها، بستنی‌فروشی‌ها، آبمیوه فروشی ها، کبابی‌ها و مراکز مشابه باید با یک‌سوم ظرفیت خود فعالیت داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ابراز داشت: مهدهای کودک قم و قلیان سراهای قم طی هفته آینده تعطیل خواهند بود و گیم نت‌ها و محل‌های بازی هم با یک‌سوم ظرفیت می‌توانند فعالیت داشته باشند.

وی اضافه کرد: برگزاری هرگونه تجمعی در قم ممنوع است و روزبازارها و استخرهای سرپوشیده و ورزش‌های پربرخورد نیز غیرفعال خواهند بود.

قدیر با بیان این که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باید از داخل خانه‌ها شروع شود افزود: وضعیت قم در پیشگیری از کرونا یک شرایط کاملا شکننده است و باید محدودیت‌های اعمال‌شده ادامه یابد.

وی تصریح کرد: ۲۳۰ شهر در وضعیت قرمز دارد که قم هم در بین این شهرستان‌ها قرار داشته و میزان تردد درون و برون‌شهری در این استان بسیار زیاد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: تراکم جمعیت، تجمعات و تردد وضعیت پیشگیری و مبارزه با کرونا در قم را شکننده و دشوار کرده است.

به گفته وی، هرگونه برگزاری تجمع و همایشی در قم همچنان ممنوع است و برگزاری همایش در شرایط سخت کنونی گناه و منکر است.

وی خاطرنشان کرد: همایش ۱۳ آبان باید به‌صورت مجازی برگزار و هیچ همایش و تجمع دیگری هم نباید در قم برپا شود.

قدیر تصریح کرد: از صداوسیمای مرکز قم درخواست می‌کنیم تصاویر هیچ فرد یا تجمعی که در آن مردم از ماسک استفاده نمی‌کنند را پخش نکند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: زندان‌های قم تنها مراکزی در سطح کشور بودند که در آنها هیچ‌گونه فوت براثر کرونا گزارش نشده است.

قدیر ابراز داشت: میانگین استفاده از ماسک در قم ۷۰ درصد است و در بازگشایی مجدد شبستان‌های حرم حضرت معصومه باید استفاده از ماسک اجباری باشد و یا در بین زائران توزیع گردد.

معاون هماهنگی امور زائرین استانداری قم نیز بیان کرد: حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران آمادگی کامل را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بازگشایی شبستان‌های آن طبق نظرات ستاد مبارزه با کرونای استان را دارا هستند.

یونس عالی پور ابراز داشت: میانگین استفاده از ماسک در حرم مطهر کاملا رضایت‌بخش است.

به گفته وی، نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی قم در بازدید از حرم مطهر با بازگشایی مجدد شبستان‌های آن موافق هستند.

پیوست بهداشتی در رسانه‌های جمعی لحاظ شود

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم نیز گفت: عادی انگاری کرونا یکی از چالش‌های مهم قم در مبارزه با این ویروس است.

بیژن سلیمانپور ابراز داشت: طبق مصوبه شورای اطلاع‌رسانی قم، باید در تمام تبلیغات محیطی پیوست بهداشتی و استفاده از ماسک وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: همچنین در صفحه اول تمام نشریات و رسانه‌های گروهی پیوست‌های بهداشتی و پیام‌های هشدارآمیز درج خواهد شد.

سلیمانپور گفت: از نشریات،خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های استانی درخواست می‌شود از انتشار تصویر مسئولان و مردم عادی در صفحات رسمی خود بدون داشتن ماسک خودداری کنند.

وی یادآور شد: باید شیوه‌های اطلاع‌رسانی در قم برای جلوگیری از عادی انگاری کرونا تغییر کند.

تدوین سامانه جامع جمع‌آوری متکدیان شهری

وی در ادامه اظهار داشت: در ۶ ماه گذشته، ۳۱۷ مرد و ۴۵ زن متکدی در قالب عملیاتی، جمع‌آوری و در اردوگاه‌های ویژه پذیرش‌شده‌اند.

سلیمانپور یادآور شد: هیچ گزارشی از ابتلای این افراد به کرونا تاکنون گزارش نشده است.

وی اضافه کرد: سامانه جامع متکدیان و آسیب دیدگان اجتماعی به اردوگاه شهرداری قم تحویل داده‌شده و در ۶ ماه دوم هم جمع‌آوری متکدیان و ساماندهی آنها ادامه خواهد یافت.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم گفت: چهره ظاهری و سیمای شهر قم باید را به نحوی اداره کنیم که هیچ متکدی در اطراف حرم مطهر مشاهده نشود.

سلیمانپور اظهار داشت: مراکز تشخیص معتادان متجاهر، قرنطینه کوتاه‌مدت ۱۴ روزه، مرکز کووید خفیف و مرکز نگهداری بلندت مدت در رابطه با متکدیان و معتادان متجاهر در قم راه‌اندازی شده است.

وی یادآور شد: قم تنها استانی بود که در ابتدای شیوع کرونا اجازه نداد حتی یک معتاد متجاهر از کمپ‌های نگهداری خارج شود.

سلیمانپور تصریح کرد: یک هزار و ۱۱۱ معتاد متجاهر طی هفت ماه گذشته در هشت مرکز در نظر گرفته‌شده، نگهداری شده است.

شرایط خطرناک کرونا در قم

رییس مرکز بهداشت قم نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: قم ازنظر بروز موارد مثبت کرونا در رتبه دوازدهم کشور قرار دارد.

سیامک محبی عنوان کرد: شرایط کرونایی قم باوجوداینکه طی روزهای گذشته ثابت بوده اما وضعیت خطرناکی دارد.

وی یادآور شد: یک هزار و ۲۶۲ نمونه تشخیص کرونا طی یک هفته گذشته در قم انجام‌شده که ازاین‌بین ۷۶۸ مورد مثبت بوده که ۶۲ درصد کل نمونه‌ها را شامل می‌شود.

محبی اظهار داشت: زمانی وضعیت قم به مرحله سفید می‌رسد که فقط ۵ درصد موارد نمونه‌گیری‌های انجام‌گرفته مثبت باشد.

وی تصریح کرد: یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار پرونده غربال‌گری تست سلامت کرونا طی ماه‌های گذشته در استان قم انجام‌ شده است.

به گفته محبی، در یک ماه گذشته ۱۲ هزار تست کرونا در مراکز بهداشت قم انجام‌ شده است.

وی اظهار داشت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین اصناف، بانک‌ها، جایگاه‌های سوخت و ادارات طی یک هفته گذشته در قم افزایش‌یافته است.

محبی خاطرنشان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۷۹ درصد می باشد اما تجمع و تراکم موجود در این مراکز همچنان خطرآفرین است.

وضعیت نامطلوب بهداشتی در روزبازارهای قم

محبی ابراز داشت: وضعیت روزبازارهای قم مطلوب نیست و شایسته است این مراکز طی یک هفته آینده به‌صورت کامل غیرفعال شود.

وی با اشاره به بازگشایی صحن‌های مسجد مقدس جمکران، گفت: در بازگشایی و کاهش محدودیت‌ها در این مکان از تجربه مشهد مقدس استفاده می‌شود و طی ۷۲ ساعت آینده تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: شبستان‌های حرم مطهر حضرت معصومه صرفا پس از ایجاد زیرساخت‌های لازم درزمینهٔ تهویه هوافضاهای سربسته بازگشایی خواهد شد.

معاون خدمات شهری شهرداری قم نیز  در بخشی از این جلسه، بیان داشت: از ۱۱ روزبازار قم در حال حاضر پنج مورد فعال است.

سید امیر سامع گفت: فعالان روزبازار قم افرادی هستند که ازنظر معیشتی در نازل‌ترین سطح ممکن در بین اقشار دیگر قرار دارند.

وی اضافه کرد: تعطیلی راهکار این اماکن نیست و باید شرایط و زیرساخت‌های لازم را برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی در آنها تامین کنیم.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل ‌توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار