مسئول بخش جنین شناسی مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم گفت: فریزجنین به کیفیت آنها آسیبی نمی رساند و امکان ذخیره و فریزآنها برای سال های طولانی وجود دارد و اکنون نیز به قدمت تاریخچه عملIVF در ایران جنین فریز شده داریم و در مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم نیز زوجی ۱۱ سال پس از انجام عمل میکرو اینجکشن با جنین های فریز شده خود صاحب فرزند دوم شدند.
کد خبر: ۹۱۱۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 24 October 2020

به گزارش تابناک قم، دکترراحیل جنتی فر، مسئول بخش جنین شناسی مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم، در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: درعمل میکرو اینجکشن وIVF  تعداد زیادی جنین تشکیل می‌شود که امکان انتقال همه آنها به رحم مادر وجود ندارد و تعداد مشخصی از این جنین ها بر اساس فاکتور های مختلفی مانند سن و استاندارد جهانی اتقال داده می‌شود.

وی ادامه داد: زوجین می توانند بقیه جنین هایی که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند را ذخیره و فریز کنند تا اگر بارداری صورت نگرفت نیاز به طی کردن همه مراحل انجام شده پیشین نداشته باشند و یا اگرتصمیم به بارداری برای فرزند بعدی را داشتن بتوانند از این ذخیره سازی استفاده کند.

مسئول بخش جنین شناسی مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی قم افزود: البته گاهی نیز ممکن است که زوجین همه  مراحل عمل میکرو اینجکشن و IVF را انجام دهند؛ اما در روز انتقال به رحم مادر سطح هورمون ها به میزان کافی نبوده و یا رحم آمادگی پذیرش جنین را نداشته باشد که در این صورت جنین ها را فریز کرده تا در سیکل بعدی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه فرایند فریز جنین در شرایط کشت خاصی  و در نیتروژن منفی۱۹۶ درجه نگهداری می‌شود، اظهار کرد: اگر جنین ها با کیفیت خوب فریز بشوند به جنین آسیبی نمی رسد و همچنین امکان ذخیره و فریز جنین برای سال های طولانی وجود دارد و اکنون نیز به قدمت تاریخچه عملIVF در ایران جنین فریز شده داریم و در مرکز نابروری جهاد دانشگاهی قم نیز زوجی را داشتیم که ۱۱ سال پس از انجام عمل میکرو اینجکشن برای فرزند دوم خود از جنین های فریز شده شان استفاده کردند.

جنتی فر درخصوص فریز تخمک عنوان کرد: فریز تخمک به بانوانی که بیماری خاصی دارند و یا در حال گذشتن از سن بارداری شان بوده و تصمیم به بارداری ندارند و یاحتی مجرد هستند و می‌خواهند یک ذخیره تخمک با کیفیت داشته باشند، توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: این افراد می توانند بعد از مشاوره با پزشک زنان، برسی پرونده پزشکی و علت ذخیره سازی به راحتی تخمک شان را با پرتکل هایی تقریبا مشابه با فریز جنین، ذخیره و فریز کنند.

وی با بیان اینکه بخاطر شرایط محیطی وآلاینده بسیاری از افراد تمایل به ذخیره سازی اسپرم و تخمک دارند، تصریح کرد: مردانی که به بیماری خاصی مبتلا هستند یا مقدار و تحرک اسپرم آنها پایین است می توانند پس از مشاوره با دکتر اورولوژیست اسپرم خود را ذخیره کنند که این ذخیره سازی می تواند با توجه به شرایط بیمار از مایع منی و یا بیوپسی بیضه باشد.

جنتی فر با تاکید براینکه ما امانت داران خوبی هستیم و افراد نگران از دست رفتن کیفیت ذخیره سازی خود نباشند، عنوان کرد: این ذخیره سازی ها در تانک های نیتروژن با شماره پرونده و تعداد ذخیره سازی شماره گذاری شده تا اختلالی ایجاد نشود.

وی با اشاره بر اینکه در مقالات پزشکی و آمار برخی از ماه های مرکز، به دلیل اینکه رحم تحت تاثیر دارو نبوده درصد موفقیت ثبت شده جنین های فریز شده بالاتر از جنین تازه است، خاطر نشان کرد: خوشبختانه محدودیتی فضای ذخیره سازی برای فریز نداریم اما این نکته که آیا همه افراد نیاز به ذخیره سازی و فریز دارند یا خیر باید برسی شود.

مسئول بخش جنین شناسی مرکز ناباروری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: با آرزوی سلامتی برای همه زوجین، توصیه میکنم اگر افراد نیاز به ذخیره سازی و فریز دارند زمان را از دست ندهند؛ زیرا افزایش سن و عوامل محیطی می تواند باعث از بین رفتن کیفیت اسپرم و تخمک و بروز نازایی شود.

وی در انتها افزود: سالانه افراد باید برای ذخیره سازی مبلغی را پرداخت کنند که جهاد دانشگاهی این امکان را فراهم کرده که افراد در سال اول بدون پرداخت هزینه ذخیره سازی و فقط با پرداخت هزینه محیط فریز و ذخیره سازی کنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار