باوجود این که مسئولان از بسته شدن پرونده مسکن مهر در قم سخن می گویند، اما هنوز چندین واحد مسکونی این طرح به دلایل مختلف تحویل متقاضیان نشده و مشکلات ساکنان این محدوده استان همچنان به قوت خود باقی است.
کد خبر: ۹۱۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴ 21 October 2020

به گزارش تابناک قم، مسکن مهر از طرح‌های ابداعی دولت نهم بود که با وعده ساخت ۴۳ هزار واحد آپارتمان در استان قم آغاز شد، ولی به دلایل مختلف از جمله خلف وعده تعاونی‌ها، این طرح با گذشت سالها همچنان ناتمام مانده است و آنچه باید مِهر می شد برای عده ای به جور تبدیل شد. 

مسکن مهر به‌عنوان طرحی برای خانه‌دار شدن قشرهای ضعیف و کمتر برخوردار کلید خورد و در دولت یازدهم و دوازدهم نیز ادامه یافت تا بتواند مشکل خانه‌دار شدن خانواده‌ها را حل نماید.

استان قم متعهد به ساخت ۴۳ هزار واحد آپارتمان بود و تاکنون در چندین مرحله واگذاری، بیش از ۴۲ هزار واحد به متقاضیان تحویل شده و پرونده بقیه واحدها به دلیل مواجهه با مشکلاتی از جمله بدعهدی پیمانکار و یا اختلاف بین اعضا، در دستگاه قضا می‌باشد.

طرح مسکن مهر استان قم علی‌رغم اعلام مسئولان، همچنان ناتمام رها شده و ۶۰۰ واحد هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است.

ساخت‌وساز مسکن مهر شهر قم در شهرک پردیسان تمرکز یافته است و قشرهای مختلف مردم با ثبت‌نام در تعاونی‌های مختلف راهی برای خانه‌دار شدن خود یافتند؛ ولی به گفته اهالی ساکن در مجتمع‌های مسکونی مهر، حتی واحدهای تحویل داده شده نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه است.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

نداشتن امکاناتی از جمله آب، برق و یا گاز در برخی واحدها، نداشتن آسفالت محوطه، نداشتن پایان کار به دلیل ناتمام ماندن سیستم اطفاء حریق از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که ساکنان بیش از ۱۵۰ هزار نفری مسکن مهر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

از سوی دیگر به دلیل ناکارآمدی و ضعف در مدیریت و اجرای پروژه و نوسانات بازار مسکن ساخت واحدهای برخی از تعاونی‌ها نیمه‌تمام مانده و واریزی‌های گاه‌وبیگاه به حساب تعاونی و شرکت‌های سازنده، ‌طاقت مالکان را طاق کرده است.

یکی از ساکنان واحدهای مسکونی مهر به خبرنگار ایرنا، گفت:‌ با توجه به این‌که در این منطقه خانوارهای حوزوی و فرهنگی بسیار ساکن هستند، ولی این شهرک کتابخانه و مراکز فرهنگی محدودی دارد که به‌هیچ‌عنوان جوابگوی این جمعیت نمی‌باشد.

وی افزود: سرانه آموزشی شهرک پردیسان پایین‌تر از داخل شهر است و تراکم دانش آموزان در کلاس‌ها بسیار بالاست.

نبود کلانتری، ایستگاه آتش‌نشانی و مرکز درمانی در مسکن مهر نقطه دیگر اعتراض مردم است که به گفته آنان این امکانات در بافت قدیمی شهرک وجود دارد، ولی محله‌های مسکن مهر به تعداد کافی از این امکانات بهره‌مند نیست و این مساله باعث نارضایتی مردم شده است.

یکی دیگر از ساکنان شهرک پردیسان می‌گوید: متاسفانه واحدهای مسکونی مهر در قم بدون توجه به مسایل ایمنی ساخته شده و یکی از مهم‌ترین مخاطرات موجود، نبود ایستگاه آتش‌نشانی در حاشیه ساختمان‌های مسکن مهر است.

وی افزود: حتی سیستم آتش‌نشانی برخی مجتمع‌های مسکن مهر نیز تکمیل نشده و امکان صدور پایان کار برای این واحدها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برای واحدهای مسکونی که پایان کار ندارد، سند تک برگ صادر نمی‌شود و در نتیجه قیمت فروش واحدها بسیار پایین‌تر از واحدهای دارای سند می‌باشد.

یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر کمبود سرانه ورزشی و فضای سبز را از مشکلات جدی این منطقه عنوان و بیان کرد:‌ با وجود جمعیت بالایی که در شهرک پردیسان ساکن است،‌ این منطقه فاقد بوستان‌های بزرگ شهری است و ساکنان مجبور هستند برای تفریح به داخل شهر بروند.

وی با اشاره به ضعف شهرک پردیسان در زیرساخت، اضافه کرد: نبود سالن‌های ورزشی مناسب و کافی نیز از دیگر مشکلاتی است که ساکنان مسکن مهر با آن مواجه هستند.

وی کمبود مدرسه را از مشکلات اساسی عنوان و خاطرنشان کرد: فاصله خانه‌ام تا مدرسه فرزندم به اندازه‌ای طولانی است که هر سال باید برای سرویس مدرسه ثبت‌نام کنیم.

یکی از ساکنان مسکن مهر که ۶ سال است در واحد خود ساکن می‌باشد نیز گفت: در این سال‌ها به دلیل اختلاف بین پیمانکار و اعضای تعاونی، محوطه مجتمع هنوز تکمیل نشده است.

وی افزود: حتی آسانسور یکی از بلوک‌های این مجتمع راه‌اندازی نشده و تاکنون نیز نتوانسته‌ایم اختلاف فی‌مابین را به سرانجام برسانیم.

نبود ایمنی لازم در ساختمان‌ها از جمله نبود درب‌های ضدسرقت، نبود درمانگاه و داروخانه شبانه‌روزی و کلانتری به تعداد کافی، نبود بیمارستان و سکونت خانواده‌ها با فرهنگ‌های مختلف از دیگر مشکلاتی است که ساکنان محله‌های مسکن مهر قم با آن مواجه هستند.

شهریورماه گذشته نیز مالکان واحدهای آخرین پروژه مسکن مهر که در محله هشت شهرک پردیسان قرار دارد و پس از حدود ۱۰ سال از آغاز ثبت‌نام هنوز واحدهای آن واگذار نشده است، به نشانه اعتراض در کنار مجتمع چادرهای مسافرتی برپا کردند.

مالکان این واحدها نسبت به افزایش ۱۰ برابری قیمت تمام‌شده، بدقولی تعاونی سازنده مجتمع و طولانی شدن زمان تحویل پروژه اعتراض داشتند.

درصد بالایی از ساکنان مسکن مهر قم از قشرهای ضعیف و کم‌درآمد جامعه هستند که با هزاران امید برای خانه‌دار شدن، مسکن مهر را انتخاب کرده‌اند؛ ولی مسایل و مشکلات موجود در این محله‌ها، زندگی آن‌ها را با سختی‌های عدیده‌ای مواجه کرده است.

به نظر می‌رسد مسئولان شهری قم باید رفع مشکلاتی مانند سرویس‌های حمل‌ونقل، آسفالت معابر خاکی، ضعف فرهنگی و محدودیت سرانه آموزشی، ورزشی و فضای سبز، مشکلات درمانی، نبود مراکز خرید، نبود مراکز درمانی و خدماتی به تعداد کافی و همچنین رفع برخی مشکلات فنی از جمله سامانه اطفاء حریق در ساختمان‌ها را مورد نظر خود قرار دهند تا شاهد رفاه حال مردم ساکن در پردیسان قم باشیم.

۴۳ هزار واحد مسکن مهر در قم احداث‌شده است

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: از سال ۸۹ تاکنون،‌ ۴۳ هزار و ۳۰۶ واحد مسکن مهر در این استان احداث و تحویل متقاضیان شده است.

حسن صبوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ افزود: از این تعداد ۲۷ هزار و ۴۰۳ واحد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به متقاضیان واگذارشده است.

وی اضافه کرد: کل تعهد مسکن مهر استان قم، ۴۳ هزار و ۵۰۴ واحد مسکونی می‌باشد که فقط ۱۹۸ واحد باقی‌مانده است.

وی افزود: واحدهای برخی تعاونی‌ها از جمله تعاونی۱۶۰ واحدی مرواریدسازان نوین و ۳۸ واحدی طاها به دلیل دارا بودن پرونده قضایی،‌ تکمیل ‌نشده و از پروسه مسکن مهر خارج‌ شده ‌است.

صبوری اضافه کرد: به‌محض تعیین تکلیف این واحدها در دستگاه قضا، کار ساخت و تکمیل این مجتمع‌های مسکونی ادامه پیدا می‌کند و به چرخه تکمیل و تحویل بازمی‌گردند.

مدیرکل راه و شهرسازی قم تاکید کرد: پرونده مسکن مهر قم با اعلام وزیر راه و شهرسازی تمام‌شده و مسکن مهر تعیین تکلیف نشده در استان نداریم.

صبوری در خصوص توزیع نامتوازن امکانات شهری در منطقه پردیسان نیز گفت: پروژه مسکن مهر به‌سرعت وارد مراحل اجرایی و عملیاتی شد از این‌رو طراحی نقشه امکانات شهری مغفول ماند.

وی ادامه داد: ساخت‌وساز امکانات شهری از جمله بیمارستان، بوستان و فضای سبز از سال ۹۴ به نهادهای ذیربط واگذار شده، اما به دلایلی از جمله کمبود بودجه هنوز برخی مناطق فاقد امکانات است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم تصریح کرد: بسیاری از زمین‌های خالی در مناطق پردیسان کاربری مسکونی ندارد و برای ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی برای ساکنان آن منطقه واگذار شده و سرعت ساخت‌وساز این مناطق بسیار پایین است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار