معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: این استان دارای دو هزار و ۳۰۹ هکتار باغ انار از ارقام متنوع این محصول است.
کد خبر: ۹۱۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳ 19 October 2020

به گزارش تابناک قم، محمد علی سلامی بیان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده از سطح باغات انار استان،‌ پیش بینی می‌کنیم در این دوره بیش از ۲۳هزار و ۶۵۰ تن انار در قم برداشت شود.

وی افزود: انار یکی از محصولات باغی مطرح قم است و حدود ۲هزار و ۳۰۰ تن از کشاورزان قمی به تولید این محصول در مناطق مختلف استان اشتغال دارند.

وی ادامه داد: باغات انار استان بیشتر در مناطق جعفرآباد، سلفچگان،‌ کهک،‌ جاده ساوه و جاده قدیم اصفهان که آب و هوای مناسبی برای کشت این محصول دارد، ایجاد شده است.

سلامی گفت: ارقام متنوعی از این محصول همچون قجاق، شاه پسند، آقا محمد علی، آب دندان، ترش و ملس یزدی در سطح باغات قم کشت می‌شود که دارای کیفیت بالایی است.

وی بیان کرد: کشاورزان قمی به دلیل سابقه طولانی کشت انار در استان،‌ مهارت ویژه ای در تولید ارقام مختلف آن دارند و محصول تولیدی ایشان در سطح بازار استان و خارج از آن مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرد.

سطح زیر کشت باغ‌های قم ۲۲ هزار هکتار و میزان برداشت محصولات باغی استان حدود ۸۲ هزار تن است.

بالابردن سطح تولیدات باغی استان و نزدیک کردن آن به سطح تولیدات زراعی، از جمله برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم به‌منظور تحقق جهش تولید در سال جاری است.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار