تعطیلی چند ساله‌ی این بیمارستان علاوه بر نارضایتی مردمی، موجب اعتراض و حتی متولی موقوفه نیز شده است ولی پیگیری های چند ساله هنوز به نتیجه نرسیده است.
کد خبر: ۹۱۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸ 18 October 2020

به گزارش تابناک قم، بیمارستان الزهرا یکی از بیمارستان‌های شناخته شده در شهر قم است که در خیابان شاه‌ابراهیم قم قرار دارد، این بیمارستان که حدود ۴۰ سال است وظیفه خدمت‌رسانی به مردم را آغاز کرده است، بیشتر با بخش زنان و زایمان خود شهرت دارد.

این بیمارستان بنا شد تا پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی در این منطقه باشد و در زمان افتتاح خود نقش بسیار ویژه‌ای در رفع نیازهای ساکنین منطقه داشته است، به گونه‌ای که اکنون کمتر کسی را در منطقه‌ی نیروگاه می‌توان یافت که با این بیمارستان آشنا نباشد.

این بیمارستان که سال‌هاست محل مراجعه‌ی مردم بوده است و در بخش‌های مختلف مانند عمومی، زایمان، اورژانس پاسخگو و پوشش‌دهنده‌ی نیاز مردم ساکن در اطراف خود بوده است، از حدود ۳ سال گذشته،  تعطیل شده است و همین مطلب موجب اعتراض و نارضایتی مردم شده است.

در همان اولین روز های تعطیلی، از طریق بنرهای نصب شده در روی درب بسته بیمارستان بیان شد که افراد می‌توانند از این پس برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز خود، به جای بیمارستان الزهرا به بیمارستان شهدا  واقع در خیابان کامکار قم مراجعه کنند که از نظر مسافت هرچند نزدیک‌ترین بیمارستان به بیمارستان الزهرا است، اما هم چنان تفاوت قابل ملاحظه‌ای وجود دارد و البته این بیمارستان نیز مراجعانی از منطقه‌ی خود دارد.
در سال‌های تعطیلی بیمارستان الزهرا، شاهد مراجعه‌ی مسئولین از جمله نمایندگان مجلس شهر به این بیمارستان و ارائه‌ی وعده‌ی بازسازی و افتتاح هرچه سریعتر نیز بوده‌ایم، وعده‌ی که اکنون و پس از گذشت سه سال هم‌چنان محقق نشده است.

بیمارستان الزهرا در قم، از نوع بیمارستان‌های وقفی است،  تعطیلی چند ساله‌ی این بیمارستان علاوه بر نارضایتی مردمی، موجب اعتراض آقای قدیری، متولی موقوفه نیز شده است و در تیرماه سال ۱۳۹۷، نامه ای از طرف خانواده‌ی فرد واقف بیمارستان، یعنی حاج غلامرضا قدیری خطاب به مسئولین امر منتشر شد و درخواست شد تا ضمن ارائه‌ی پاسخی روشن از علت تعطیلی بیمارستان، مقدمات فعالیت دوباره‌ آن هرچه سریعتر فراهم شود.
اما مشکل تعطیلی بیمارستان الزهرا به این نامه ختم نشد و با ادامه‌ی تعطیلی، نامه‌ی دیگری از طرف متولی وقف منتشر شد که نشان از پابرجا بودن مشکلات داشت، در بخشی از این نامه آمده است:
" خدایا ما شاکرتو هستیم که در این دهه ها زایشگاه حضرت زهرا(س) توانست به مردم قم و شهرهای مجاور خدمت رسانی کند، اما به حکم و تصمیمی اشتباه و ادله نادرست، این خدمت رسانی از مردم سلب و قفل تعطیلی بر در آن زده شد.
این در حالیست که اگر آنهایی که مدعی ایمن نبود این مرکز در هنگام زلزله هستند، جستجویی در اینترنت در خصوص ساختمان بیمارستان های دیگر از جمله کامکار و نکویی داشته باشند، حتما از این ادعای واهی دست خواهند کشید؛ چرا که بیمارستان حضرت زهرا (س) به مراتب به روزتر و نوسازتر از برخی بیمارستان های قم است. و برای خدمت رسانی در این وانفسای بیماری کرونا یقینا مثمر ثمر می توانست باشد به خصوص برای مردم این منطقه محروم  اما بلا استفاده رها شده و بدون اطلاع متولی وقف تجهیزاتش به هر جایی که خواسته اند از جمله بیمارستان فرقانی و شهدا انتقال دادند.
زمان در گذر است و حالا حدود سه سالی است که ساختمان بیمارستان بدون استفاده به حال خود رها شده است تا کاملا تخریب شود؛ و متاسفانه هیچ احترامی برای وقف و موقوفه باقی نگذاشته اند، مگر نه اینکه در دین ما و در تعریف وقف آمده است« وقف یعنی صرف کردن آن مال در جهتی که واقف تعیین کرده است»؟!."
عارف فرجامی، رئیس اداره اوقافی، حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف قم درخصوص وضعیت وقفی بیمارستان الزهرا در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: این بیمارستان توسط حاج غلامرضا قدیری برای انتفاع مردم محروم منطقه از خدمات درمانی و بهداشتی وقف شده است و از نوع وقف انتفاع است، یعنی باید تنها کاربری آن، ارائه‌ی خدمات درمانی باشد .

عارف گفت: خروج وسایل پزشکی از این بیمارستان و استفاده از آن در سایر مراکز پزشکی سطح شهر، درصورتی دارای مشکل و نادرست است که آن تجهیزات پزشکی، از اموالی باشند که توسط واقف برای بیمارستان الزهرا وقف شده باشند، در این صورت باید فقط در آن بیمارستان وقف شده مصرف شوند.

وی ادامه داد: اما اگر تجهیزات پزشکی موجود در بیمارستان بعدها توسط دانشگاه علوم پزشکی یا هر فرد دیگری و به منظوری غیر از وقف برای بیمارستان خریداری و نصب شده باشد، خروج آن از بیمارستان مانعی ندارد.
اکنون و پس از گذشت سه سال از تعطیلی بیمارستان، گویا وضع به همان منوال باقی است، پس از گذشت حدود دو هفته از اولین گزارش این پرونده خبری، تلاش شد تا آخرین و دقیق‌ترین اطلاعات لازم درمورد اینکه اکنون بیمارستان الزهرا در چه وضعیتی است ، از مسئولین دانشگاه علوم پزشکی قم دریافت شود اما علی‌رغم پیگیری مستمر، این امر هنوز میسر نشده است.

خبرگزاری ایسنا پیگیری های خود را در خصوص این بیمارستان از مسئولان علوم پزشکی و استان تا رسیدن به نتیجه دنبال می کند و آماده انعکاس مواضع این دستگاه در خصوص نحوه فعالیت مجدد این بیمارستان خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار