مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمال شده برای خروج از منزل، ورزش باید با جدیت در منزل پیگیری شود تا اثرات مخرب کم‌تحرکی کاهش یابد.
کد خبر: ۹۱۰۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷ 18 October 2020

به گزارش تابناک قم، محمد نیک‌پور ‌افزود: انجام فعالیت‌های بدنی نه‌تنها موجب پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر می‌شود، بلکه تحقیقات نشان داده از ابتلا به بیماری‌های واگیردار از جمله کرونا نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی با ابزار نگرانی از کاهش فعالیت بدنی افراد در زمان حاضر به دلیل ممنوعیت خروج از منزل، خاطرنشان کرد: فعالیت بدنی با تقویت سیستم ایمنی افراد، کنترل وزن، جلوگیری از چاقی، موجب افزایش ظرفیت قلبی ریوی برای افزایش توانایی افراد در مقابله با علائم ریوی ویروس کرونا می‌شود.

وی ادامه داد: انجام فعالیت‌های بدنی از جمله پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، کارهای خانه، ‌ورزش و تفریحات فعال مانند فوتبال و بازی‌های بومی محلی در خانه امکان‌پذیر است.

نیک‌پور با تاکید بر انجام ورزش‌های هوازی در خانه، گفت: در محیط خانه پیاده‌روی سریع انجام دهید، در صورت نداشتن مشکلات عضلانی اسکلتی از پله‌ها بالا و پایین بروید یا طناب بزنید، این تمرینات را ۱۵ دقیقه دو تا سه بار روزانه انجام دهید.

به گفته وی، در صورت داشتن وسایل ورزشی مانند تردمیل، دوچرخه ثابت یا اسکی فضایی از آن‌ها استفاده کنید؛ یوگا و تکنیک‌های تنفسی به کاهش استرس کمک می‌کند.

وی افزود: مدت تمرین در هر جلسه باید حداکثر یک ساعت باشد و به‌جای ورزش طولانی، ۲ جلسه در روز با حداقل سه ساعت استراحت بین جلسه‌ها و مصرف مناسب مایعات باشد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت قم تاکید کرد: البته انجام فعالیت‌های بدنی در زمان شیوع ویروس کرونا نباید با شدت بالا باشد،‌ زیرا فرد تا چند ساعت پس از انجام ورزش با شدت بالا دچار اُفت ایمنی می‌شود.

وی تصریح کرد: در حین انجام فعالیت ورزشی در صورت داشتن علائمی مانند تب و درد بدن،‌ تنگی نفس در حال استراحت، ‌درد قفسه سینه،‌ تغییرات ناگهانی ضربان قلب، سرفه خشک، تنگی نفس نامناسب با فعالیت و احساس ناخوشی حین ورزش، فعالیت بدنی باید قطع و به پزشک مراجعه شود.

وضعیت کرونا در قم از روز بیستم شهریورماه و به دنبال افزایش قابل توجه بیماران و مبتلایان این بیماری فوق قرمز شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد،  ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار