کد خبر: ۹۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۲ 07 September 2015
با تشکر، سرویس با بینندگان، مطلب زیر توسط یکی از کاربران تابناک قم و از طریق ایمیل اختصاصی با بیینندگان (qom@tabnak.ir) برای سایت ارسال شده است. تابناک قم بر حسب کارکرد رسانه ای خود، تلاش خود را برای پاسخگویی سازمان و مسئولان مرتبط با این درخواست به عمل آورد که نتیجه این پیگیری در قالب گزارش زیر برای اطلاع مخاطب محترم منتشر می گردد.

طرح مشکل:
با سلام
اینجانب برای انجام ساخت ساختمان به سازمان نظام مهندسی مراجعه کردم. بعد از انتخاب مهندس و واریز مبالغ یعد از گذشت بیش از یک ماه هنوز مهندس طراح، پیش طرح را هم آماده نکرده. پیگیری و اصرار هم به جایی نرسیده.
چرا باید سازمان تعیین کند که از بین این تعداد مثلا ده الی پانزده مهندس مشخص شده در هر کدام از شاخه های طراح معمار،محاسب ،مکانیک و برق حتما باید انتخاب کرد.
چرا اجازه نمی دهند ارباب رجوع (مالکین) بر اساس شایسته سالاری و شناخت خود، مهندس را انتخاب کند و مهم تر چرا قبل از اتمام کار هزینه ها دریافت می شود.
وقتی هم برای شکایت از مهندس متخلف به کمیته انتظامی نظام مهندسی مراجعه می شود همه اعضا کمیته از خود مهندسین تشکیل شده، دقیق مثل اینکه از کدخدا نزد خودش شکایت کنید.

پاسخ:
سلام علیکم
مسائل عنوان شده از سوی این شهروند محترم در مورادی ناشی از مقرراتی است که جهت اجرا به سازمان نظام مهندسی ساختمان ابلاغ گردیده است و در پاره ای از موارد اشاره شده؛ ناشی از رفتارهای موردی است که قایل پیگیری می باشد.

جهت مزید استحضار این شهروند عزیز و دیگر همشهریان گرامی معروض می دارد؛ انتخاب ناظر برای پروژه ها به لحاظ ماهیت امر نظارت و بر اساس دستورالعمل شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که به استناد قانون انجام گرفته ، از طریق سازمان انجام می پذیرد، لیکن در انتخاب طراح اختیار اختیار ارباب رجوع به میزان قابل توجهی باز است و اخیرا نیز تعداد طراح معرفی شده از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان به میزان 50 درصد نسبت به یکماه قبل افزایش یافته است.

در خصوص شورای انتظامی که امر رسیدگی به شکایات ارباب رجوع را بر عهده دارد باید عنوان داشت؛ با توجه به اینکه اغلب موارد جنبه فنی دارد؛ طبیعی است که افراد رسیدگی کننده می بایست دارای تجربه مفید در امور فنی و مهندسی باشند لذا باید مهندس باشند، لیکن به استناد قانون یک قاضی با معرفی مدیرکل دادگستری استان نیز؛ به منظور کنترل آراء صادره و عدم مغایرت آن با قانون در جمع فوق حضور دارد.

خاطر نشان می گردد گروه نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز روزانه به صورت کامل و مفصل پاسخگو و پیگیر مشکلات این چنینی که توسط شهروندان محترم مطرح می گردد بوده و خواهد بود.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سید حسن میرهاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
اینجانب جهت کرفتن دفترجه فنی ساختمان حدود یک ماه ونیم است گرفتار هستم علیرغم اینکه تمام مدارک درخواستی را ارائه کرده ام درتاریخ 4/12/94هنوز دفترچه ام حاضر نشده -بخاطرهزینه های نا متعارفی که نظام برایم زده پیگیر شدم جواب قانع کننده ای بمن ندادند درخواست 5دقیقه وقت از دفتر ریاست سازمان جهت طرح مشکل نزد ریاست محترم داشتم که وقت ندادن-تمام مقررات به نفع اقایان مهندسین است گور پدر من ارباب رجوع هم صلوات -خداشاهد است من نتوانستم احقاق حق که جای خود -حرفم را هم نتوانستم بزنم -به خودم حق میدهم که در هر محفل ومجلس ومکانی این گرفتاریها را بیان کنم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار