مدیرکل دامپزشکی قم گفت: با توجه به واکسیناسیون طیور و همچنین اعمال نظارت‌های بهداشتی مناسب، تلفات مرغ گوشتی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته،‌ ۳۶ درصد کاهش ‌یافته است.
کد خبر: ۹۰۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴ 29 September 2020

به گزارش تابناک قم، مهدی رفیعی محمدی افزود: در نیمه نخست امسال، ۱۳۶ میلیون دُز انواع واکسن طیور در مرغداری‌ها به‌صورت تزریق، تلقیح و یا آشامیدنی استفاده شده که نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: امسال در ۲ مرحله واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل انجام شده که این اقدام نقش قابل‌توجهی در کاهش بیماری در صنعت مرغداری داشت.

وی با بیان این‌که امسال بیماری‌های طیور به‌خوبی کنترل و مدیریت شده، ادامه داد:‌ واکسیناسیون طیور روستایی علیه نیوکاسل با هماهنگی اتحادیه مرغداران در تمام روستاها انجام شده که نقش بسزایی در کاهش تلفات و ایجاد ایمنی در مرغداری‌ها داشته است.

رفیعی خاطرنشان کرد: میزان تلفات مرغ گوشتی در نیمه نخست امسال نسبت به پارسال ۳۶ درصد، در مرغداری‌های تخم‌گذار ۳۱ درصد و در مرغداری‌های پرورشی پولت(جوجه مرغ تخم‌گذار) ‌۸۱ درصد کاهش‌یافته است.

وی افزود: کاهش تلفات باعث افزایش بهره‌وری در تولید و کاهش میزان خسارت می‌شود و هر چه مرغداری‌ها شرایط بهداشتی را بیشتر رعایت کنند،‌ تلفات کمتری در طیور خواهیم داشت.

قم چهارمین استان کشور ازنظر تراکم مرغداری‌های فعال است، این استان رشد قابل‌ توجهی در صنعت طیور دارد و به‌طور میانگین هشت درصد نیاز تخم‌مرغ و سه درصد نیاز مرغ گوشتی کشور را تامین می‌کند.

همچنین هر ساله در قم حدود ۷۰ هزار تن تخم‌مرغ و ۴۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که بخشی از آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار