رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کشت های گلخانه‌ای که نقش موثری در کاهش مصرف آب بخش کشاورزی دارد در مناطق مستعد استان توسعه می‌یابد.
کد خبر: ۹۰۲۷۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳ 24 September 2020

به گزارش تابناک قم، عباس پورمیدانی‌ بیان کرد: همزمان با برنامه ریزی صورت گرفته برای آغاز کشت پاییزه در بخش زراعی و باغی استان، گسترش کشت‌های گلخانه‌ای در مناطق مختلف قم نیز در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است و از ورود سرمایه گذاران به این حوزه استقبال می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد ۲۰ هکتار گلخانه جدید در قم تا پایان سال جاری گفت: کشت گلخانه‌ای برای کشاورزی قم یک ظرفیت مطلوب در مسیر توسعه سطح تولیدات است و کشاورزان استان به دلیل مزایای کشت‌های گلخانه‌ای از آن استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد:‌ در کشت گلخانه ای مصرف آب تا حد زیادی کاهش می‌یابد که این موضوع در قم که کشاورزی در آن همواره با محدودیت‌های دسترسی به منابع آبی مواجه است،‌ بسیار اهمیت دارد،‌ همچنین در این نوع کشت، شرایط نگهداری گیاه قابلیت کنترل بیشتری دارد و آسیب تنش‌های محیطی به محصول بسیار کاهش پیدا می‌کند.

پورمیدانی گفت: گسترش سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای در قم به دلیل هزینه لازم برای احداث گلخانه‌های استاندارد، با مشارکت فعال بخش خصوصی و همچنین تخصیص اعتبارات و تسهیلات بانکی مورد نیاز سرعت بیشتری می‌گیرد که در این رابطه برنامه‌های حمایتی مورد نظر در حال اجراست.

وی بیان کرد: بازاریابی برای فروش محصولات گلخانه‌ای تولیدشده در قم از دیگر نکات مورد توجه در جریان توسعه این نوع کشت است تا حاصل تلاش گلخانه‌داران استان به قیمت و کیفیت مناسب به بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: تنوع بخشیدن به محصولاتی که در گلخانه‌ها کشت می‌شود نیز از جمله طرح‌های مورد نظر سازمان جهاد کشاورزی قم برای توسعه گلخانه داری در استان به شمار می‌آید که با همکاری بهره برداران در حال انجام است.

هم‌اکنون از مجموع بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار قمی در حوزه کشاورزی، یک هزار و ۱۰۰ تن بانوان هستند،‌ همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار