رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: میزان صادرات استان بر اساس میزان مبدأ تولید به ارزش ۷۰ میلیون دلار و وزن ۶۲ هزار تن بوده است.
کد خبر: ۹۰۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ 20 September 2020

به گزارش تابناک قم، بی‌شک یکی از سازمان‌ها و وزارت خانه‌های تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف کشور وزارت صمت بوده که به لحاظ حجم و گستردگی دارای شرح وظایفی است که دارای اهمیت فراوانی بوده و با توجه به شاخص‌های عملکردی مهم‌ترین اقدامات و عملکرد این وزارتخانه را می‌توان طی بازه‌های مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار داد.

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز با توجه به موقعیت استراتژیک این استان در میان سایر استان‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و بی‌شک اقدامات و عملکرد این سازمان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال جهش تولید دارای تأثیرات فراوانی خواهد بود.

بدین منظور به‌منظور آگاهی از مهم‌ترین اقدامات و عملکرد بخش صنعت، معدن و تجارت استان از ابتدای سال 99 تاکنون به گفت‌وگو با محمود سیجانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید.

صدور 528 فقره جواز تأسیس ایجادی

محمود سیجانی در این گفت‌وگو از صدور 528 فقره جواز تأسیس ایجادی و پیش‌بینی اشتغال‌زایی برای ده هزار و 849 نفر از ابتدای سال 99 تاکنون خبر داد و اظهار داشت: طی این مدت 25 فقره جواز توسعه‌ای با دو هزار و 479 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی 408 نفر صادرشده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: درمجموع تعداد کل جواز تأسیس موجود استان 1880 مجوز با پیش‌بینی اشتغال‌زایی 44 هزار و 737 نفر و سرمایه‌گذاری 246 میلیارد و 47 میلیون ریال بوده که این شاخص بیانگر میل و رغبت به سرمایه‌گذاری جدید در استان است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده طی پنج ماه نخست سال جاری گفت: طی این مدت، تعداد 49 فقره پروانه بهره‌برداری ایجادی با 1628 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای هزار و 22 نفر، تعداد 49 فقره پروانه بهره‌برداری توسعه با هزار و 709 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای 675 نفر صادرشده است.

سیجانی خاطرنشان کرد: درمجموع تعداد دو هزار 246 فقره پروانه بهره‌برداری با اشتغال‌زایی 57 هزار و 584 نفر و سرمایه‌گذاری 52 هزار و 849 میلیارد ریال در استان موجود است، همچنین در این مدت تعداد 31 فقره پروانه بهره‌برداری به علت عدم فعالیت ابطال یا تعلیق شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ابراز کرد: از ابتدای سال 99 تاکنون، تعداد 97 مورد مجوز معافیت گمرکی ماشین‌آلات به ارزش هزار و 812 میلیارد ریال جهت واردات ماشین‌آلات جدید با تکنولوژی بالا با هدف راه‌اندازی خط تولید واحدهای تولیدی-صنعتی یا جایگزینی ماشین‌آلات قدیمی صادرشده است.

وجود بیش از 35 هزار واحد صنفی مجوزدار

وی در ادامه از صدور تعداد هزار و 610 مجوز صنفی در رسته‌های تولیدی و فنی-توزیعی و خدماتی یا اشتغال‌زایی برای چهار هزار و 25 نفر طی این مدت خبر داد و عنوان کرد: درمجموع تعداد 35 هزار و 992 واحد صنفی مجوز دار در استان وجود دارد که 21 هزار و 387 توزیعی و خدماتی و 14 هزار و 650 واحد تولیدی و فنی بوده‌اند.

سیجانی مطرح کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد 12 واحد صنعتی راکد و غیرفعال درزمینهٔ تولید صنایع سلولوزی، غذایی، کفش و دمپایی، فلزی، شیمیایی، صنایع معدنی و برق و الکترونیک با اشتغال 243 نفر و سرمایه ثابت چهار هزار و 950 میلیارد ریال فعال‌شده و به چرخه تولید بازگشته است.

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به طرح موضوع و تعیین تکلیف پروانه کسب 30 واحد نانوایی در شورای سیاست‌گذاری گندم، آرد و نان و کمیسیون نظارت طی این مدت ادامه داد: در پنج‌ماهه نخست سال 99، علیرغم عدم ابلاغ اعتبارات بودجه سال جاری تعداد 7 واحد صنفی تولیدی جهت استفاده از تسهیلات رونق تولید از اعتبارات سال گذشته به مبلغ ده هزار و 910 میلیون ریال به بانک‌های عامل استان معرفی شدند.

وی اذعان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 515 پرونده به مبلغ 23 هزار و541 میلیون ریال بابت تسهیلات واحدهای آسیب‌دیده از کرونا توسط سازمان صمت در سامانه کارا به تأیید رسیده است.

به گفته سیجانی تا پایان مردادماه سال 99، تعداد 99 کارت بازرگانی در بخش تولیدی و تعداد 64 کارت بازرگانی در بخش تجاری صادرشده است و درمجموع تعداد کارت‌های بازرگانی 714 فقره بودند و در این مدت تعداد یک کارت نیز ابطال‌شده است.

صادرات 70 میلیون دلار کالا

سیجانی اظهار داشت: میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات استان به ارزش 49 میلیون دلار و وزن 38 هزار تن بوده است، میزان صادرات استان بر اساس میزان مبدأ تولید به ارزش 70 میلیون دلار و وزن 62 هزار تن بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اشاره کرد: عمده کالاهای صادراتی به ترتیب ارزش صادرات مفتول مسی، مواد پلاستیکی، محصولات فلزی، آلومینیوم، کفش، ماشین‌آلات مکانیکی، سوخت‌ها و روغن‌های معدنی و.. عمده کشورهای هدف صادراتی به ترتیب ارزش صادرات عراق، چین، افغانستان، امارات، هند، ترکیه، ازبکستان، پاکستان و .. بوده است.

وی ارزش میزان واردات استان را 86 میلیون دلار دانست و تأکید کرد: مهم‌ترین کالاهای وارداتی استان ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، قطعات منفصله ماشین‌آلات راه‌سازی، دستگاه‌های برقی و اجزاء و قطعات آن‌ها، الیاف و .. بوده و مهم‌ترین کشورهای هدف وارداتی چین، ترکیه، امارات، هند، اوکراین، عمان، کره جنوبی، ژاپن و عراق بوده است.

سیجانی عنوان کرد: تعداد بازرسی‌های صورت گرفته درمجموع 33 هزار و 647 مورد بوده که تعداد سه هزار و 823 مورد تخلف ثبت‌شده است که برای تخلفات ثبت‌شده تعداد دو هزار و 604 فقره پرونده به ارزش ریالی 998 میلیارد و 110 میلیون ریال تشکیل‌شده است.

صدور 182 فقره پروانه بهره‌برداری معدن

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم اظهار کرد: به‌طورکلی تعداد 182 فقره پروانه بهره‌برداری معدن از ابتدای سال 99 تاکنون صادرشده است و از این تعداد 127 فقره پروانه بهره‌برداری جاری و 55 فقره پروانه بهره‌برداری فاقد بهره‌بردار مزایده‌ای بوده است که از این تعداد 80 معدن فعال با اشغال 1678 نفر و سرمایه‌گذاری هزار و 40 میلیارد ریال و با استخراج حدود 820 هزار تن در حال فعالیت بوده است.

وی در پایان از اختصاص 470 هزار عدد انواع ماسک به‌صورت رایگان از محل واردات به استان قم خبر داد: بخش اول آن به میزان 247 هزار عدد به استان حمل و تحویل دانشگاه علوم پزشکی شده است.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار